رئیس دانشگاه در همایش سالمندی: ضرورت ارائه تفکر و نظریه جدید در حوزه سالمندی

۳۰ آبان ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۴۷۵ خبر روز
تعداد بازدید:۴۰۰۰
همایش سالمندی در ایران با رویکرد روانی اجتماعی با حضور مسئولان نهادهای اجرایی و تصمیم ساز این حوزه و استادان و صاحبنظران 28 آبان ماه در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه برگزار شد.
رئیس دانشگاه در همایش سالمندی: ضرورت ارائه تفکر و نظریه جدید در حوزه سالمندی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در مراسم افتتاحیه این همایش دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه در سخنانی با تقدیر از برگزار کنندگان این همایش گفت: حوزه سالمندی چه در بعد مباحث روان شناسی و چه از جنبه مباحث اجتماعی آن از حوزه هایی است که می تواند از شاخص های ضرورت تحول در علوم انسانی باشد. او با اشاره به تعبیری متفاوت از سالمندی در فرهنگ ایرانی و اسلامی افزود: اگرچه که در ادبیات جهانی مفهومی خاص به نام سالمندی تولید شده است، اما می دانیم که در درون فرهنگ ایرانی و اسلامی تعبیر از سالمندی به گونه ای همراه با تکریم و احترام و افتخار است و به دنبال آن جایگاه و کرامت سالمندان در درون جامعه نیز به گونه ایی دیگر است و به طور طبیعی ارائه راه حل برای حل مشکلات آن نیز متفاوت خواهد بود.

رئیس دانشگاه در ادامه بر ضرورت توجه به تفکر و نظریه تازه با توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی و اقتضائات جامعه ایران در خصوص سالمندی تاکید کرد و بیان داشت: با توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی خود نمی توانیم با همان تعاریف، رویکردها و ساختار ارزشی که در عرضه جهانی با سالمندان برخورد می شود، رفتار نماییم. او اضافه کرد: هرچند آموزه های دیگران انگیزه های بسیار مفیدی را در این خصوص ایجاد می نماید، اما با توجه به متفاوت بودن رویکردهای جوامع دیگر در مواجهه و برخورد با سالمندان و نهادسازی برای مراقبت از آنان، باید بر اساس نیازها و اقتضائات خود به موضع سالمندی بپردازیم. او تصریح گرد: اگر بخواهیم در حوزه روان شناسی سالمندی و همچنین برنامه ریزی اجتماعی برای سالمندان به اندیشه مثمر ثمری دست یابیم، به طرح جدید، تفکر متفاوت و نظریه تازه نیاز خواهیم داشت.

دکتر سلیمی در ادامه ضمن تاکید بر استفاده از یافته های جهانی در این زمینه بیان داشت: طرح اندیشه و نظریه تازه به معنای دور ریختن یافته های جهانی نیست. او افزود: چتر اندیشه اسلامی گسترده است و تمام رهاوردهای مثبت تفکر بشری در زیر این چتر قرار می گیرد و با توجه به منابع دینی، مفاهیم جدید، ارزش ها و یافته ها به آن اضافه خواهد شد. دکتر سلیمی در ادامه با اشاره به استقبال دولت از بسته های پیشنهادی دانشگاه برای حل مسائل حوزه های مختلف گفت: امیدوارم با استفاده از فرصت های بوجود آمده در این گونه همایش ها شاهد شکل گیری و بیان طرح ها، اندیشه ها و پیشنهادهای جدیدی باشیم و بتوانیم نقش خود را به عنوان دانشگاهی که در حل مسائل کشور حضور فعالی دارد را ایفا نماییم.

دکتر عبدالله معتمدی دبیر علمی این همایش نیز در این مراسم به ارائه گزارشی از روند شکل گیری و برگزاری این همایش پراخت. او با اشاره به رشد جمعیت سالمندی در کشور و افزایش آمار در طی سال های آینده افزود: براساس آمار سال 1395بیش از 9 درصد جمعیت کشور را افراد بالای شصت سال تشکیل می دهند که البته درصد بالایی در مقایسه با کشورهای غربی نیست، اما به لحاظ سرعت بیشتر از این کشورها است.

دبیر علمی همایش با اشاره به پیامدهای متفاوت رشد جمعیت سالمندی به لحاظ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی افزود: بر اساس پیش بینی انجام شده در سال 1430 جمعیت سالمندی کشور 30 درصد خواهد بود که بیانگر رشد چشمگیر بافت جمعیتی سالمند و ضرورت اتخاذ تدابیری مناسب برای مواجهه با این پدیده است. او افزایش امید به زندگی و پایین آمدن میزان زاد و ولد را از دلایل اصلی این رشد اعلام کرد و افزود: برگزاری این همایش با رویکرد روانی و اجتماعی تلاش برای توجه بیشتر جامعه علمی به این حوزه بوده است.

دکتر معتمدی برگزاری 3 نشست تخصصی با عنوان های سیاست های اجتماعی در حوزه سالمندی، سبک زندگی و سالمندی موفق و نیز الگوی مراقبت، بهداشت روانی و اختلالات روان شناختی را از برنامه های برگزار شده به منظور بررسی و ارائه راهکارهای اولیه برای طرح در این همایش با حضور مسئولان و استادان دانشگاه اعلام کرد و افزود: از مجموع 233 مقاله ارائه شده به دبیرخانه همایش 126 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که 23 عنوان آن به صورت سخنرانی و 103 عنوان در قالب پوستر ارائه خواهد شد.

لازم به ذکر است همایش سالمندی در ایران با رویکرد روانی اجتماعی با حضور مسئولان نهادهای اجرایی و تصمیم ساز این حوزه و استادان و صاحبنظران 28 آبان ماه در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه برگزار شد. دیگر پنل های تخصصی این همایش عبارت بودند از: سیاست گذاری های اجتماعی در حوزه سالمندی، سبک زندگی و سالمندی موفق و الگوی مراقبت، بهداشت روانی و اختلالات روان شناختی سالمندی.


نظر شما :