میترا صمیعی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی؛

«ویکی آزادگان» منتشر می‌شود

۰۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۲:۱۲ کد : ۲۱۸۰۶ خبر روز
تعداد بازدید:۵۸۲
دانش نامه آزادگان هشت سال دفاع مقدس با عنوان «ویکی آزادگان»، به همت موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان، همزمان با سالروز ورود آزادگان به کشور رونمایی می‌شود.
«ویکی آزادگان» منتشر می‌شود

به گزارش روابط عمومی، میترا صمیعی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مجری طرح ویکی آزادگان در نشست معرفی «ویکی آزادگان» گفت: ایده ویکی آزادگان توسط همکار ما که یک رزمنده بود داده شد. این کار تیرماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و گرد‌آوری، ثبت و انتشار خاطرات، تاریخ و فرهنگ اسیران ایرانی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از جمله خاطرات و شرح حال روحانی مجاهد شهید «سید علی اکبر ابوترابی» از پایه‌های این منبع است.
وی افزود: برای حفظ خاطرات اسیران دفاع مقدس و دست‌یابی به اهداف این حوزه، طرح راه‌اندازی ویکی آزادگان به منظور حفظ و نشر آثار و ارزش‌های اسارت و آزادگان در دستور‌ کار قرار گرفت و در حال حاضر در فضای وب، بسیاری از اطلاعات و خاطرات را در اختیار عموم قرار می‌دهیم تا با این روش نسل جوان را که هیچ اطلاعی از آزادگان ندارند، با آن‌ها آشنا کنیم.

دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی درباره نام «ویکی آزادگان» گفت: ابتدا قصد داشتیم اسم سایت و منبع، ویکی اسارت باشد، اما اسم آن بار منفی داشت. به همین علت «ویکی آزادگان» را انتخاب کردیم.
صمیعی در خصوص اهداف «ویکی آزادگان» گفت: هدف‌اصلی طراحی و راه‌اندازی این وبسایت، حفظ و نشر آثار و ارزش‌های اسارت و آزادگان است. همچنین نگهداری و ذخیره آثار و ارزش‌های اسارت و آزادگان در قالب ویکی با رویکرد فراگیر و با استفاده از فناوری ویکی مدیا، ایجاد یک مرجع تخصصی، فراگیر، قابل‌اعتماد، روزآمد و قابل‌دسترسی برای آثار و ارزش‌های مرتبط‌ با اسارت و آزادگان از جمله اهداف این طرح بوده است.
وی تأمین دسترسی آسان و سریع به اطلاعات، اسناد و آثار مرتبط با اسارت و آزادگان در فضای ویکی و اعتبار‌بخشی به روایت‌ها، اطلاعات و محتوای مرتبط با اسارت و آزادگان و حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌علی اکبر ابوترابی و پیشگیری از خطر تحریف و انحراف در این حوزه را از دیگر اهداف راه‌اندازی ویکی آزادگان عنوان کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به دسته‌بندی اطلاعات در ویکی آزادگان افزود: در ویکی، دسته‌بندی بر اساس اردوگاه بود. هر اردوگاه یک فلسفه دارد و رده اصلی اردوگاه‌ها هستند. همچنین قصد داریم در برنامه‌ای که در روز ورود آزادگان برای اسرا برگزار می‌شود، اطلاعات جدیدی از اردوگاه‌ها به دست بیاوریم.
وی درباره نحوه جمع‌آوری اطلاعات گفت: هسته اولیه ویکی آزادگان، «دانشنامه آزادگان» و نگاره نگاشت و کتاب‌شناسی اسارت است که محتوا‌های آن‌ها در سامانه ویکی آزادگان بارگذاری شد. همچنین تدوین بقیه مطالب توسط جامعه آزادگان و بستگان درجه یک آن‌ها شامل والدین، همسر، فرزندان و نسل‌بعدی آن‌ها و همچنین کارگزاران امور اسرا و آزادگان (در دوران اسارت و پس از آزادی)، با رعایت و نظارت اعضای ناظر بر صحت و راستی آزمایی محتوا و استناد انجام می‌شود.

کلید واژه ها: آزادگان ویکی آزادگان اسارت آزادگان آثار ارزش اسارت آزادگان ارزش اسارت آزادگان مرتبط اسارت آزادگان ویکی اسارت ارزش اسارت مرتبط اسارت


نظر شما :