دکتر زالی: ارتباط میان دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مدل نوینی از تعامل و همگرایی است

۲۴ دی ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۴۰۹۶ خبر روز
تعداد بازدید:۱۷۵۱
دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همراه با معاونان این دانشگاه از پردیس دهکده المپیک دانشگاه علامه طباطبائی بازدید و در ارتباط با راه اندازی رشته ارتباطات سلامت با مسئولان این دانشگاه گفت و گو کرد.
دکتر زالی: ارتباط میان دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مدل نوینی از تعامل و همگرایی است

به گزارش روابط عمومی، دکتر زالی با اشاره به تفاهم نامه ای که چندی پیش میان دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منعقد شده، اظهار کرد: این مدل ارتباط میان دو دانشگاه، مدل نوینی از تعامل و همگرایی است که استفادۀ بهینه از ظرفیت ها را دچار می شود.

او ادامه داد: یکی از آفت هایی که حوزه علم و دانش را شامل شده، این است که نتوانسته ایم در حوزه های ترکیبی علوم وارد شویم. به عنوان مثال در حوزه های پزشکی باید به مسئولیت های اجتماعی، برنامه های سلامت و... توجه شود. به نظر من، به جای پذیرش مدل بوروکراتیک باید ادغام های عملیاتی در بخش های مختلف علمی صورت گیرد.

به گفتۀ دکتر زالی، این ادغام به معنای ایجاد برنامه های مشترک در علوم مختلف است و این امر می تواند به توسعۀ روابط دانشگاهی و علمی هم منجر شود.

دکتر زالی تصریح کرد: دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاه وزینی در حوزه علوم انسانی است، به طور قطع امروزه با نزدیک شدن مرزهای دانش، ضرورت توسعه رشته های ترجمانی و بین رشته ای بیش از پیش احساس می شود و یکی از راهبردهای اساسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم همین است. به همین منظور گام نخست را در زمینه راه اندازی رشته «ارتباطات سلامت» برداشته ایم که در آستانه انشا شدن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، برداشتن گام های علمی برای رسیدن به همگرایی میان وزارت علوم و وزارت بهداشت را در عرصه ملی موثر خواند و افزود: توسعۀ بخش آکادمیک متعارف رشته های علوم انسانی که جایگاه شغلی در عرصه سلامت دارند، از جمله رشته های روانشناسی بالینی، فقه پزشکی، اقتصاد سلامت و حقوق پزشکی، بخشی از این تعامل است.

دکتر زالی اظهار کرد: در ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران، به دنبال تاثیر بسزای این بحران بر ابعاد اقتصادی و اجتماعی جامعه، کارگروه رصد پیامدهای اجتماعی و روانی شکل گرفت تا از ظرفیت روانشناختی و روانشناسی موجود نهایت استفاده صورت گیرد. بنابراین گسترش همکاری با دانشگاه علامه طباطبائی در این مسیر بسیار می تواند کمک کننده باشد.

در ادامه این نشست، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی از ایجاد امکان شکل گیری رشته های مشترک و تبادل خدمات پژوهشی بین دو دانشگاه خبر داد و گفت: با رویکرد مثبت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، امیدواریم بتوانیم الگویی نوین برای مراودات بین دانشگاه های علوم پزشکی و علوم انسانی تعریف کنیم.

وی تاکید کرد: همواره در برخی حوزه های مطالعاتی و تحصیلی، اختلاف نظری بین وزارت بهداشت و وزارت علوم وجود دارد، که ارائه رشته روانشناسی و اظهارنظرهای مختلف در سال های اخیر در خصوص این رشته، مصداق این اختلاف نظرهاست که از آنها باید به عنوان یک فرصت بهره بگیریم.

دکتر سلیمی با اشاره به تدارک زیرساخت های رشته ارتباطات سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: راه اندازی رشته هایی مثل حقوق پزشکی و اقتصاد سلامت یا رشته هایی با ماهیت ارتباط مددکاری اجتماعی و مدیریت بیمارستان، می تواند بناهای استواری را پایه ریزی کند.

گفتنی است، در حاشیه این دیدار، روسا و اعضای هیئت رئیسه دو دانشگاه از آزمایشگاه علوم شناختی، مرکز بهداشت و درمان، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و موزه دانشگاه علامه طباطبائی بازدید کردند.


نظر شما :