«مهریشت: تحلیل زبان‌شناختی متن اوستایی»

۱۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۹ کد : ۲۲۹۷۵ معرفی کتاب
تعداد بازدید:۹۵۶
کتاب «مهریشت: تحلیل زبان‌شناختی متن اوستایی» نوشته مجتبی منشی‌زاده، به همت مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه‌طباطبائی به چاپ رسیده است.
«مهریشت: تحلیل زبان‌شناختی متن اوستایی»

مهریشت یکی از کامل‌ترین و قدیم‌ترین متون اوستایی است. در این یشت مهر در هیئت ایزدی ظاهر می‌شود که اوصاف گوناگونی دارد و در هر یک از بندهای متن یک‌یک این صفات در قالب گزاره یا بندی مطرح می‌شود. در این تحلیل کوشش شده است تا همه نکات دستوری، صرفی، نحوی و ریشه‌ شناختی مورد مداقه قرار گیرد تا دانشجویان و پژوهندگان علاقه‌مند ضمن خوانش و بررسی متن از نکات پیچیده صرفی و نحوی آگاهی کامل به دست آورند و افزون بر این، دستمایه‌ای برای فراگیری و تحلیل این متن در حوزه زبان‌شناختی تاریخی باشد.
برگردان فارسی متن تا حد ممکن، به متن اوستایی وفادار مانده ولی به فارسی امروز نزدیک است و جنبه‌های آموزشی رعایت شده است. به عبارت دیگر، ضمن انتقال معنی که وظیفه اصلی بوده، هیچ کلمه یا عبارتی حذف و یا دگرگون نشده تا دانشجویان بتوانند با کمترین دشواری به امکانات زبان مبدا و انتقال آن به زبان مقصد وقوف یابند. بخش توضیحات آواشناختی و ریشه‌شناختی نیز با در نظر داشتن چنین هدف‌هایی، تا آنجا که به متن مربوط می‌شد، در این کتاب آمده است.

موضوع: زبان‌شناسی
نویسنده: مجتبی منشی‌زاده
ناشر: انتشارات دانشگاه علامه‌طباطبائی
تعداد صفحات: 273
نوبت چاپ: چاپ اول، ویراست دوم
تاریخ انتشار: 1402
نوع جلد: شومیز
اندازه: وزیری


جهت سفارش کتاب به آدرس https://book.atu.ac.ir/book_678.html مراجعه کنید.  
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی معرفی کتاب مرکز چاپ و انتشارات مجتبی منشی زاده تحلیل زبان شناختی متن اوستایی


نظر شما :