
شادی خدایاری
چالش های اخبار جعلی برای روابط عمومی ها و راه های مقابله با آن؛ مطالعه دیدگاه مدیران روابط عمومی سازمان های دولتی و خصوصی
- رشته تحصیلی
- روابط عمومي-گرايش روابط عمومي و صنعت و بازرگاني
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- ساعت دفاع
- چکیده
-
اخبار جعلی، اطلاعات نادرست یا گمراهکنندهای است که به عنوان خبر منتشر میشود و میتواند روی افکار عمومی تاثیر بگذارد. این نوع اطلاعات بیشتر در زمان بحران تولید و منتشر میشود. اخبار جعلی در برخی موارد میتوانند برای دستکاری همه چیز از بازارهای سهام گرفته تا نظرات سیاسی و تصمیمگیریهای مهم طراحی شوند. این نوع اخبار به ابزاری قدرتمند در مبارزات جهانی تبدیل شده که در انتخابات، اقتصاد و درگیریهای ژئوپولیتیکی استفاده میشود. رسانههای اجتماعی خصوصاً در عصر حاضر که دسترسی هم? مردم به اینترنت بسیار آسانتر از قبل شده، فضایی برای انتشار اطلاعات نادرست و اخبار جعلی هستند. در این مطالعه، محقق در پی شناسایی چالشهایی است که این دسته از اخبار برای روابطعمومیها ایجاد میکنند. اخبار جعلی به عنوان یک موضوع مهم سازمانی که نیاز به نظارت و مدیریت توسط عوامل روابطعمومی دارد، تصور میشود. به عبارتی هدف اصلی پژوهش، شناسایی چالشهای اخبار جعلی برای روابطعمومیها و راههای مقابله با آن است. برای دستیابی به این هدف، پرسشنام? محقق ساخته بر اساس میزان و شدت اهمیت، تنظیم و در اختیار مدیران حوز? روابطعمومی در سازمانهای دولتی و خصوصی قرار میگیرد. سوال اصلی پژوهش این است که چالشهای اخبار جعلی برای روابطعمومیها و راههای مقابله با آن چیست؟ جامع? آماری پژوهش تمام مدیران روابطعمومی سازمانهای دولتی و خصوصی است که نمونهها با روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب میشوند. تجزیه و تحلیل یافتهها نیز با استفاده از نرمافزار انجام میشود. برای شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای این موضوع، محقق از روش تحلیل نخبگی سوات(SWOT) بهره میبرد. تجزیه و تحلیل سوات بیان میکند که برای مقابله با چالشهای اخبار جعلی در سازمان و شناسایی راههای مقابله با آن باید همزمان عوامل داخلی و خارجی را در نظر گرفت. عوامل داخلی به ویژگیهایی اشاره دارد که تحت کنترل سازمان هستند اما عوامل خارجی، جنبههای خارج از کنترل سازمان را بررسی میکند. نهایتاً پس از شناسایی راهبردهای مختلف، ماتریس سوات ترسیم و مدل مطلوب جهت شناسایی چالشهای اخبار جعلی برای روابطعمومیها و راههای مقابله با آن ارائه میشود.
- Abstract
-
Fake news is false or misleading information that is published as
news and can influence public opinion. This type of information is mostly produced and disseminated in times of crisis. In some cases, fake news can be designed to manipulate everything from stock markets to political opinions and important decisions. This type of news has become a powerful tool in global campaigns that are used in elections, economics and geopolitical conflicts. Social media, especially in today's era when everyone has access to the Internet much easier than before, is a space for disseminating false information and fake news. In this study, the researcher seeks to identify the challenges that this category of news creates for public relations. Fake news is considered as an important organizational issue that needs to be monitored and managed by public relations agents. In other words, the main goal of the research is to identify the challenges of fake news for public relations and ways to deal with it. To achieve this goal, the questionnaire made by the researcher based on the level and intensity of importance, is adjusted and placed at the disposal of public relations managers in public and private organizations. The main research question is what are the challenges of fake news for public relations and how to deal with it? The statistical population of the research is all the public relations managers of public and private organizations, whose samples are selected by targeted non-probability sampling method. Analysis of findings is also done using software. To identify the strengths, weaknesses, opportunities and threats of this issue, the researcher uses the SWOT analysis method. SWAT analysis states that in order to face the challenges of fake news in the organization and identify ways to deal with it, internal and external factors should be considered at the same time. Internal factors refer to the characteristics that are under the control of the organization, but external factors examine the aspects outside the control of the organization. Finally, after identifying different strategies, the SWOT matrix is drawn and the optimal model is presented to identify the challenges of fake news for public relations and ways to deal with it.