
سعید کوچک زاده
استفاده از الگوهای تبلیغات پنهان در فیلم های سینمایی (مطالعه موردی بازنمایی مامور مخفی در فیلم های جیمز باند در بریتانیا)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- ساعت دفاع
- چکیده
-
امروزه سازمان ها از یک سو جهت شناساندن و معرفی کالاها و خدمات خود و اعلام وجه تمایز آن با کالاهای مشابه، با به کارگیری رسانه های مختلف تبلیغاتی، می کوشند پیام های تأثیرگذاری را به منظور ترغیب مخاطبان به خرید ارسال کنند و از سوی دیگر، مردم روزانه با انواع تبلیغات از طریق رسانه های گوناگون در هر زمان و مکانی، روبه رو هستند؛ و این عامل سبب شده زمینه های دل زدگی و آزردگی خاطر مخاطبان را فراهم ساخته و اثربخشی تبلیغات را به شدت تحت الشعاع قرار داده است. به همین جهت تبلیغات پنهان در بازاریابی مورد توجه روزافزون قرارگرفته است (افراسیابی و همکاران، ۱۳۹۷). تبلیغات پنهان به معنی قرار دادن یک کالا، محصول با برند خاص در بخش هایی از فیلم های سینمایی، رمانها و داستانها، مجلات، شبکه های خبری، برنامه های تلویزیونی و رادیویی و سایر رسانه ها که با هدف تاثیرگذاری غیرمستقیم بر مخاطبان صورت میگیرد (هسو و چن ، ۲۰۲۳). در این شیوه، سعی می شود از محرکهای تبلیغاتی مخفی و غیرقابل شناسایی به منظور افزایش مطلوبیت یک کالا یا برند استفاده شود. چنانچه موارد لازم در طراحی این نوع تبلیغات اعمال شود و رضایت مخاطب را در بر داشته باشد، برند معرفی شده تاثیر مثبتی بر ذهن مخاطب خواهد گذاشت و با موفقیت آن فیلم اثربخشی آن نیز بیشتر خواهد شد (زکان و زکان ، ۲۰۲۱). می توان عدم وجود انگیزش کافی در مخاطبین برای پیگیری تبلیغات مستقیم را دلیل تغییر رویکرد طراحان تبلیغاتی شرکت های بزرگ عنوان نمود، از این رو، به منظور کاهش حس دلزدگی در مخاطبین تلاش های زیادی صورت می گیرد تا برندها نمود کلامی در فیلم ها نداشته و بیشتر نمود بصری داشته باشند. با وجود کارکرد مثبت تبلیغات پنهان، این نوع از تبلیغات زمانی دارای اثربخشی کافی خواهد بود که در آن از رسانه مناسب و طراحی جذاب و به جا بهره گرفته شود (دویونوورده و گوانتا ، ۲۰۲۳).
در تبلیغات پنهان با استفاده از شهرت یک شخصیت مشهور( بازیگر، مجری، ورزشکار، هنرمند و ...) یک برند به طور غیر مستقیم برای مخاطبان معرفی می شود و با روشی متفاوت از روش های شناخته شده و سنتی، تبلیغات به صورت درون برنامه ای یا درون فیلمی با رویکردی خلاقانه انجام می شود (ورویمرن و همکاران ، ۲۰۱۱). - Abstract
-
Today, organizations, on the one hand, use various advertising media to introduce and introduce their products and services and to announce their distinction from similar products, and try to send effective messages to encourage audiences to buy. On the other hand, people are faced with various types of advertising through various media every day at any time and place; and this factor has caused the audience to become bored and annoyed and has severely overshadowed the effectiveness of advertising. For this reason, hidden advertising has received increasing attention in marketing (Afrasiabi et al., ۲۰۱۸). Hidden advertising means placing a product, a product with a specific brand in parts of movies, novels and stories, magazines, news networks, television and radio programs and other media with the aim of indirectly influencing the audience (Hesu and Chen, ۲۰۲۳). In this method, an attempt is made to use hidden and unidentifiable advertising stimuli to increase the desirability of a product or brand. If the necessary elements are applied in the design of this type of advertising and it includes the satisfaction of the audience, the introduced brand will have a positive impact on the audience's mind, and with the success of that film, its effectiveness will also increase (Zakan and Zakan, ۲۰۲۱). The lack of sufficient motivation in the audience to pursue direct advertising can be cited as the reason for the change in the approach of advertising designers of large companies. Therefore, in order to reduce the sense of boredom in the audience, many efforts are made so that brands do not have a verbal appearance in films and have more of a visual appearance. Despite the positive function of hidden advertising, this type of advertising will be sufficiently effective when it uses the appropriate media and an attractive and appropriate design (Duyonverde and Guanta, ۲۰۲۳). In hidden advertising, a brand is indirectly introduced to the audience using the fame of a famous person (actor, presenter, athlete, artist, etc.) and in a different way from the well-known and traditional methods, advertising is carried out in-program or in-film with a creative approach (Vermeeren et al., ۲۰۱۱).