
نیما اردلان
تدوین و اعتباریابی بسته نوانبخشی شناختی مبتنی بر مترونوم و اثربخشی آن بر کارکردهای اجرایی، آگاهی واج شناختی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارسا خوان
- دانشجو
- نیما اردلان
- استاد راهنما
- سعید رضایی
- استاد مشاور
- عسگر علیمحمدی, فاطمه نیکخو
- استاد داور
- محمدباقر حسنوند, مهدی دستجردی کاظمی
- رشته تحصیلی
- روان شناسي و آموزش كودكان استثنايي
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- ساعت دفاع
- چکیده
-
چکیده
اختلال یادگیری خاص، یک اختلال عصبی تحولی است که مشکلات خواندن شایعترین نشانههای این اختلال است. هدف از پژوهش حاضر، تدوین و اعتباریابی بستهی توانبخشی شناختی مبتنی بر مترونوم و اثربخشی آن بر کارکردهای اجرایی، آگاهی واجشناختی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان بود. این مطالعه از نوع آمیخته اکتشافی (کمی و کیفی) بود. در بخش کیفی، برنامه به روش فراترکیب از مقالات پایگاههای اطلاعاتی در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۴ تدوین و توسط متخصصان این حوزه تأیید شد. سپس با روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه، ۳۰ پسر ۹ تا ۱۱ ساله مبتلا به نارساخوانی در سال ۱۴۰۳ به روش در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر مترونوم در ۱۵ جلسه یکساعته برگزار شد. جهت جمعآوری دادهها از مقیاس کارکردهای اجرایی- بریف جیوآ و همکاران (۲۰۰۰)، آزمون آگاهی واج شـناختی (دسـتجردی و سـلیمانی، ۱۳۸۲) و آزمون مهارت خواندن (کرمی نوری و مرادی، ۱۳۸۶) استفاده شد. برنامه با روش تحلیل مضمون و دادهها با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و تحلیل کواریانس چندمتغیره در نرمافزار نسخه ۲۷ تحلیل شد. نتایج نشان داد میانگین ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوای بسته، به ترتیب برابر با ۹۵/۰ و ۹۸/۰ و ضریب هولستی برابر با ۷۸/۰ بود که نشان داد بسته از اعتبار مناسبی برخوردار است. یافتههای آماری، تغییرات معنادار کارکردهای اجرایی، آگاهی واج شناختی و عملکرد خواندن را در مراحل پسآزمون و پیگیری نشان داد. نتیجه پژوهش نشان داد برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر مترونوم بر کارکردهای اجرایی، آگاهی واجشناختی و عملکرد خواندن در دانش آموزان نارساخوان مؤثر بود؛ بنابراین میتوان از این برنامه بهعنوان برنامهای مؤثر در توانبخشی شناختی دانش آموزان نارساخوان استفاده نمود.
- Abstract
-
Abstract
Specific learning disorder is a developmental neurological disorder in which reading difficulties are the most common symptoms of this disorder. The aim of the present study was to develop and validate a metronome-based cognitive rehabilitation package and its effectiveness on executive functions, phonological awareness, and reading performance of dyslexic students. This study was a mixed exploratory (quantitative and qualitative) study. In the qualitative part, the program was developed using a meta-synthesis method from articles in databases between ۲۰۰۰ and ۲۰۲۴ and was approved by experts in this field. Then, using a quasi-experimental method with a pre-test-post-test design with a control group, ۳۰ boys aged ۹ to ۱۱ with dyslexia were selected in ۱۴۰۳ using a convenience method and randomly assigned to two experimental and control groups. The metronome-based cognitive rehabilitation program was held in ۱۵ one-hour sessions. To collect data, the Executive Functions Scale-Brief by Gioia et al. (۲۰۰۰), the Phonological Awareness Test (Dastajardi and Soleimani, ۲۰۰۳), and the Reading Skills Test (Karimi Noori and Moradi, ۲۰۰۷) were used. The program was analyzed using the content analysis method and the data were analyzed using repeated measures analysis of variance and multivariate analysis of covariance in version ۲۷ software. The results showed that the average relative content validity coefficient and content validity index of the package were ۰.۹۵ and ۰.۹۸, respectively, and the Holst coefficient was ۰.۷۸, which indicated that the package had appropriate validity. Statistical findings showed significant changes in executive functions, phonological awareness, and reading performance at the post-test and follow-up stages. The results of the study showed that the metronome-based cognitive rehabilitation program was effective on executive functions, phonological awareness, and reading performance in dyslexic students; Therefore, this program can be used as an effective program in cognitive rehabilitation of dyslexic students.