
زهرا خلیلی
دراسة المسرحیات للأطفال علی أساس نظریة التلقی( مسرحیات عبده محمد زکی الزراع أنموذجا، مع ترجمتها)
- دانشجو
- زهرا خلیلی
- استاد راهنما
- ربابه رمضانی
- استاد مشاور
- رجاء ابوعلی
- استاد داور
- حمیدرضا حیدری, امیر مسگر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۱۷
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۲۰۷[۲۰۲۰۷]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۳۰۷
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- ۰۸:۰۰
- چکیده
-
چکیده در میانه قرن بیستم، توجه به نظریه «دریافت» در تحلیل متون ادبی فزونی یافت، چرا که این نظریه ابزارهای نوینی برای درک سازوکارهای تعامل متن و خواننده ارائه میکرد. نظریه ولفگانگ ایزر به عنوان یکی از برجستهترین نظریهها در این حوزه، بر مفاهیمی چون شکافهای متنی، افق انتظار، و تعامل بین متن و مخاطب تمرکز دارد. هدف این پژوهش، به کارگیری عناصر نظریه ایزر در نمایشنامههای کودکانه نویسنده مصری، «الزراع»، و تحلیل چگونگی فعالسازی نقش مخاطب خردسال در فرآیند معناسازی و شکلگیری تجربه زیباییشناختی است. این مطالعه با تمرکز بر تحلیل عناصر بنیادین نظریه ایزر، در پی کشف چگونگی شکلگیری معنا در نمایشنامههای «الزراع» و نیز بررسی شیوههای به کار رفته در این آثار برای ایجاد تعلیق و تهییج و تحریک تخیل کودک است. علاوه بر این، نقش مخاطب ضمنی در تکمیل معانی و تحلیل شخصیتها بررسی میشود، به گونهای که او را به شریکی فعال در فرآیند آفرینش تبدیل میکند. این مطالعه با تکیه بر روش تحلیل توصیفی، در صدد شناسایی سازوکارهایی است که تعامل کودک با متن نمایشی را شکل میدهند و ویژگیهای زیباییشناختی آن را تعیین میکنند. انتظار میرود این پژوهش نشان دهد که «الزراع» چگونه با بهرهگیری از عناصر نظریه دریافت، تخیل کودک را تحریک کرده و تعامل او را با اثر نمایشی ارتقا میبخشد، و چگونه با استفاده از سازوکارهای متنی پیشرفته، تجربهای غنی از زیباییشناسی را خلق میکند.
- Abstract
-
Abstract Interest in "Reception Theory" in the analysis of literary texts emerged in the mid-twentieth century, introducing new tools for understanding the mechanisms of interaction between the text and the reader. Wolfgang Iser's theory is considered one of the most prominent theories in this field, focusing on the concepts of textual gaps, horizon of expectation, and the interaction between the text and the recipient. This study aims to apply the elements of Iser's theory to the children's plays of the Egyptian writer "Al-Zarra," to analyze how to activate the role of the young recipient in constructing meaning and shaping the aesthetic experience. The study focuses on analyzing the basic elements of Iser's theory to reveal how meaning is constructed in "Al-Zarra's" plays, and to analyze the techniques of suspense and excitement used to stimulate the child's imagination. It also aims to focus on the role of the implicit recipient in completing meanings and analyzing characters, making him an active partner in the creative process. The study relies on the descriptive analytical method to reveal the mechanisms that build the child's interaction with the theatrical text and determine its aesthetic characteristics. The study is expected to reveal how "Al-Zarra" employs the elements of reception theory to stimulate the child's imagination and enhance his interaction with the theatrical performance, using advanced textual mechanisms to build a rich aesthetic experience.