سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در نشست شورای عمومی دانشکده علوم اجتماعی بیان کرد
همافزایی و توانمندسازی، کلید رشد و توسعه دانشگاه است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، در نشست شورای عمومی دانشکده علوم اجتماعی که با حضور دکتر شجاع احمدوند، سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی و اعضای هیئتعلمی این دانشکده برگزار گردید، اولویتها و برنامههای سال ۱۴۰۴ مورد بحث و بررسی قرار گرفت. هدف از برگزاری این نشست ارائه دیدگاهها، طرح مسائل و مشکلات موجود، و ارائه راهکارهای مناسب برای ارتقای جایگاه علمی و اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی در سال پیشرو بیان شد.
دکتر شجاع احمدوند در این نشست ضمن تأکید بر اهمیت مشارکت اعضای هیئتعلمی در فرایند تصمیمگیریهای دانشگاه، گفت: «یکی از مهمترین ارکان توسعه دانشگاه، بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و تحقیقاتی اعضای هیئتعلمی است. دانشگاه بدون همفکری و همافزایی استادان و فرهیختگان هیئتعلمی قادر به حرکت در مسیر رشد و تعالی نخواهد بود. همافزایی، مشورت، ایدهپردازی و مشارکت و همفکری، جز اینکه توانمندساز است، دانشگاه را نیز در مسیر رشد و توسعه، موفقتر خواهد کرد. ما در تلاش هستیم تا با ارتقای فضای گفتگو و ایجاد بسترهای لازم برای تعاملات علمی، برنامههای سال ۱۴۰۴ را بهگونهای طراحی کنیم که نهتنها به رشد سطح علمی دانشگاه کمک کند، بلکه بتواند نیازهای جامعه و صنعت را نیز در اولویت قرار دهد.»
دکتر احمدوند به جوان بودن نزدیک به پنجاه درصد اعضای هیئتعلمی دانشکده علوم اجتماعی اشاره کرد و آن را یکی از نقاط قوت این دانشکده دانست. وی افزود: «یکی از ویژگیهای برجسته دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، نیروی جوان و پویا در میان اعضای هیئتعلمی آن است. بیش از نیمی از استادان این دانشکده زیر ۴۵ سال سن دارند که این امر نه تنها بهعنوان یک مزیت در زمینه تحقیق و پژوهش، بلکه بهعنوان عامل انگیزشی برای نوآوری و تحول در فرایندهای آموزشی و پژوهشی مطرح است. این نیروی جوان میتواند با خلاقیت، انرژی و دیدگاههای نو به تحقق اهداف بلندمدت دانشگاه کمک کند.»
وی همچنین بر اهمیت همفکری میان استادان و اعضای هیئتعلمی بهمنظور تعیین اولویتهای سال ۱۴۰۴ تأکید کرد و گفت: «تدوین برنامههای علمی و عملیاتی نیازمند همکاری و تبادل نظر میان تمام اعضای هیئتعلمی است. در این راستا، لازم است که هر دانشکده و هر بخش دانشگاه با شفافیت، اولویتهای خود را مشخص کرده و در مسیر تحقق آنها گام بردارد.»
در ادامه این نشست، اعضای هیئتعلمی دانشکده علوم اجتماعی ضمن طرح نظرات و پیشنهادات خود، به بررسی چالشهای موجود در راه ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاه پرداختند. بسیاری از استادان با اشاره به اهمیت توسعه مهارتهای کارآفرینی و پژوهشی در سطح دانشکده، بر لزوم ایجاد ارتباط مستمر میان دانشگاه و صنعت تأکید کردند. آنها همچنین بر ضرورت توسعه فضاهای آموزشی و پژوهشی با امکانات بهروزتر و بهتر تأکید داشتند تا بتوانند در فضایی مناسبتر به آموزش و تحقیق بپردازند.
دکتر احمدوند در پاسخ به این درخواستها، از برنامهریزیهای صورتگرفته برای بهبود زیرساختها و تجهیز امکانات دانشگاه خبر داد و افزود: «ما در شش ماه گذشته تلاش کردهایم تا با انجام آسیبشناسیهای دقیق و ایجاد گروههای کانونی، مشکلات و نیازهای دانشکدهها را شناسایی کرده و برای حل آنها راهکارهای عملیاتی ارائه دهیم. در کنار این، توسعه همکاریها با صنعت و تقویت ارتباطات علمی با بخشهای خارج از دانشگاه در دستور کار قرار دارد.»
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی همچنین بر لزوم توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور تأکید کرد و گفت: «دانشگاه بهعنوان یک نهاد علمی، علاوه بر وظیفه آموزش و پژوهش، باید به نیازهای جامعه و مسائل اجتماعی نیز پاسخ دهد. دانشکده علوم اجتماعی با توجه به تنوع رشتهها و تخصصهای موجود، ظرفیت بالایی برای ارائه راهکارهای عملیاتی در این زمینه دارد. بهعنوان مثال، مسائل جوانان، زنان، جمعیت و اقتصاد شهری از جمله موضوعاتی هستند که میتوانند در قالب پروژههای تحقیقاتی و گزارشهای سیاستی به نهادهای حکومتی و تصمیمساز ارائه شوند.»
این نشست، بهعنوان یک گام مثبت در جهت همافزایی میان مدیریت دانشگاه و اعضای هیئتعلمی، فرصتی بود تا علاوه بر بررسی چالشها، راهکارهای عملی و اجرایی برای تحقق اهداف سال ۱۴۰۴ به شور و مشورت گذاشته شود.
در پایان، دکتر احمدوند از همه اعضای هیئتعلمی دانشکده علوم اجتماعی خواست تا در راستای همافزایی علمی و اجرای برنامههای دانشگاه، بهطور فعال در کنار یکدیگر قرار گیرند و با همکاری و تعامل سازنده، به پیشبرد اهداف علمی و اجتماعی دانشگاه کمک کنند.
نظر شما :