هفتمین همایش بین‌المللی اربعین در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد

۰۸ مهر ۱۴۰۳ | ۱۸:۵۸ کد : ۲۶۶۲۲ خبر روز
تعداد بازدید:۶۵۳
هفتمین همایش بین‌المللی اربعین با شعار «اربعین؛ نقشه راه جهانی شدن فرهنگ حسینی» امروز یکشنبه هشتم مهرماه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
هفتمین همایش بین‌المللی اربعین در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، هفتمین همایش بین‌المللی اربعین با شعار «اربعین؛ نقشه راه جهانی شدن فرهنگ حسینی» امروز یکشنبه هشتم مهرماه 1403 با حضور حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و جمعی از پژوهشگران و صاحب نظران بین‌المللی از کشورهای مختلف اسلامی در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
در ابتدای این همایش دکتر حسن ملکی، دبیر علمی هفتمین همایش بین‌المللی اربعین ضمن تسلیت شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، گفت: شهادت شهید مقاومت همه ما را محزون کرد که البته امید به این داریم که خون این شهید عالی‌مقام مانند شهدای قبلی که آثار معرفتی، فکری و اجتماعی در مسیر دستیابی به اهداف بلند انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت داشت، اثرگذار باشد.
وی با اشاره به آیه ۲۳ سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا؛ از میان مؤمنان مردانى‏‌اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند»، گفت: در این آیه اشاره دارد که از مؤمنان مردانی به میثاقی که با خدایشان بسته‌اند عمل می‌کنند و از بین آن‌ها تعدادی وفای عهد عملی می‌کنند و به شهادت می‌رسند و برخی نیز منتظر هستند و این قاعده تغییر کردنی نیست و کسی نمی‌تواند آن را نسخ کند و از بین ببرد. 

دکتر ملکی افزود: شهید سیدحسن نصرالله از مصادیق همین آیه است. دشمن خبیث و حرمله زمان مانند محاسبات غلط قبلی اینجا نیز تصورش این بود که با شهادت ایشان جبهه مقاومت ضربه می‌خورد و تضعیف می‌‌شود ولی هرگز این اتفاق نمی‌افتد و خون این شهید به جبهه مقاومت روح تازه‌ای خواهد بخشید.
دبیر علمی هفتمین همایش بین‌المللی اربعین تصریح کرد: سیدحسن نصرالله به تمام معنا حسینی بود. خیلی‌ها مطرح می‌کنند که حسینی هستند اما حسینی بودن یعنی سید حسن نصرالله و آنچه او انجام داد و محقق کرد.
وی با اشاره به اینکه برای این همایش سه پیش‌نشست برگزار شد که دو پیش‌نشست در ایران و یک پیش‌نشست در کربلا بود. صمیمانه از برگزاری پیش‌نشست کربلا با رونق علمی بالا قدردانی کرد و گفت: ۷۰ مقاله به این همایش ارسال شده است که امکان ارائه همه آن‌ها نبود و فقط ۹ مقاله انتخاب شد که در نشست‌ها ارائه می‌شود و سایر مقالات در مجموعه مقالات چاپ خواهد شد.
ملکی اعلام کرد: دبیرخانه دائمی همایش اربعین در دانشگاه علامه‌طباطبائی تشکیل می‌شود که کار مشترکی بین دانشگاه علامه‌طباطبائی و ستاد اربعین حسینی است.
حجت‌الاسلام نواب نیز در بخشی از این همایش شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله را تسلیت گفت و اظهار کرد: این شهید هم مزد جهاد را گرفت و هم با عزتمندی تمام زیست و مصداق حسینی بودن، حسینی زیستن و حسینی به ملاقات خدا رفتن بود.
وی با بیان چند خاطره از علامه طباطبایی، گفت: ایشان علامه بودند ولی بیشتر سکوت می‌کردند و تا زمانی که کسی سؤال نمی‌کرد، لب به سخن نمی‌گشود و متفکر و با وقار می‌نشست. یکی از ویژگی‌های علامه این بود که اگر مسئله‌ای را نمی‌دانستند با صراحت می‌گفتند نمی‌دانم. یعنی تا برایشان مطلبی روشن نبود جواب نمی‌دانند. ایشان اجازه نمی‌دادند کسی پشت سرشان حرکت کند. اگر کسی در خیابان سؤال داشت و به این ایشان می‌رسید کنار پیاده‌رو می‌ایستادند، پاسخ می‌دادند و می‌فرمودند دیگر سؤالی ندارید و دوست نداشتند کسی پشت سر ایشان راه برود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در خصوص شهید سیدحسن نصرالله نیز گفت: شهید نصرالله ویژگی‌های فراوانی داشت. مهم‌ترین ویژگی ایشان ولایت‌مداری بود. خصلت ولایت‌مداری را ایشان سال‌هایی که در نجف و در خدمت علامه سید باقر صدر بود کسب کرد. 
وی ادامه داد: دیگر ویژگی‌ ایشان بعد از ولایت‌مداری، صراحت لهجه بود. بسیاری از افراد به خاطر سیاسی بازی حرف خود را نمی‌زنند اما ایشان صریح بود، تواضع داشت، خلوص داشت و در رابطه با مدیریت کار دفاع و جهاد، تدبیر خارق‌العاده‌ای داشتند.
حجت‌الاسلام نواب گفت: رژیم کودک‌کش فکر می‌کرد با از بین بردن مسئولان حزب‌الله، حزب‌الله از بین می‌رود؛ این جزو کوته‌نظری‌هایشان است. همانگونه که حاکمان بنی‌امیه نیز فکر می‌کردند با از بین بردن امام حسین(ع) کار تمام می‌شود اما اکنون هزار و ۴۰۰ سال از عاشورا می‌گذرد و ما در دانشگاه از امام حسین(ع) سخن می‌گوییم؛ یعنی زاویه‌ای باز و نوری به جهان تابیده می‌شود. با شهادت کار تمام نمی‌شود بلکه مجموعه فعال و روشنگر نه فقط برای مردم لبنان بلکه برای مردم جهان ایجاد می‌شود. در ۲۴ ساعت گذشته از شرق تا غرب عالم همه داغدار و ناراحت این سید مقاومت هستند که از ذریه امام حسین(ع) است. امیدواریم خداوند خون ایشان را موجب پیروزی امت اسلامی بر رژیم کودک‌کش صهیونیستی قرار دهد.
وی به ظرفیت‌هایی که اربعین در بُعد تربیتی و الهیاتی دارد نیز اشاره کرد و گفت: خود امام حسین(ع)، راه امام حسین(ع) و یاران ایشان ظرفیت‌های بزرگی هستند و هر کجای جهان اسلام باشند خورشیدی هستند که می‌درخشند اما اکنون در کنار خورشید امام حسین(ع)، یاران ایشان کمتر مطرح می‌شود. راه امام حسین(ع) راه روشن و روشنگر در طول تاریخ است. 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: نخستین ظرفیت تربیتی یاران امام حسین(ع) اخلاص آن‌ها است. اخلاص درس بزرگی است که اگر اخلاص باشد انسان پیروز می‌شود و اگر اخلاص نداشته باشد این عدم اخلاص بیچارگی دارد.
وی وحدت و همگرایی در دفاع از حق را از جنبه‌های تربیتی اربعین برشمرد و گفت: فدا کردن جان راهی است که شهید سیدحسن نصرالله از جدشان امام حسین(ع) آموختند و برای حمایت از حق انجام دادند. حق‌گرایی از دیگر آموزه‌های اربعین است. امام علی(ع) می‌فرماید: کسی که از هدایت درس نگیرد، گرفتار گمراهی می‌شود. بسیاری از کشورها سلاح‌هایشان از حزب‌الله بیشتر است اما حزب‌الله از حق دفاع کرد.
حجت‌الاسلام نواب افزود: از دیگر آموزه‌های تربیتی اربعین، حسینی ماندن با اکسیر عشق به قرآن و نماز است. امام حسین(ع) فقط از دشمن دو درخواست داشت؛ یکی اینکه یک شب به ما فرصت دهید تا نماز و قرآن بخوانیم و دوم اینکه این کودک من را بگیرید، آبش دهید و به من باز گردانید.
وی با بیان اینکه جهان اسلامی که اکنون ساکت هستند و از حق دفاع نمی‌کنند، گرفتار ظلمت‌ باطل خواهند شد، گفت: جهاد تبیین و تبدیل تهدید به فرصت از دیگر آموزه‌های یاران امام حسین(ع) است. حفظ روحیه و کنترل شرایط بحرانی نیز از دیگر اقدامات حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) بعد از واقعه عاشورا بود و این برای ما درس‌آموز است.
در بخش دیگری از هفتمین همایش بین‌المللی اربعین، سیدضیا رازی، عضو هئیت علمی دانشگاه کربلا به بیان تأثیر عمیق زیارت اربعین بر امت اسلامی پرداخت و گفت: تأثیر فراوان این زیارت را به چشم خود دیدم. در گذشته تعداد اندکی به زیارت اربعین می‌آمدند و همان‌ها سنگ بنای این زیارت را گذاشتند. فرهنگ خالصانه پذیرایی مردم عراق به فرهنگی برای سایر ملل تبدیل شده و بسیاری از مردم عراق یک سال پس‌انداز می‌کنند تا پذیرای زائران اربعین باشند.

وی افزود: اکنون به جایی رسیده‌ایم که موکب‌داران از کشورهای مختلف به عراق می‌آیند تا به زائران خدمت کنند که همه اینها به برکت امام حسین(ع) است. هر چند دلمان به درد آمده و اشکمان جاری است اما معتقدیم این خون‌ها به‌ویژه خون دبیر کل حزب‌الله لبنان راه را برای مقاومت هموار خواهد کرد. کمااینکه خون سید‌الشهدا این خاصیت را داشت و این غده سرطانی را از بین خواهد برد.
عضو هیئت علمی دانشگاه کربلا با تأکید بر اینکه شهادت در راه خدا، عادت اهل بیت(ع) است، گفت: این جمله معروف سیدالشهدا را به یاد بیاورید که فرمودند: «آن‌ها من را بین دو امر تسلیم شدن و زیر باز ذلت رفتن و یا در راه خدا کشته شدن مخیر کرده‌اند و هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة». باور دارم حضرت حجت به این امت نظر دارد و این امت در حال آماده شدن برای ظهور است. 
در بخش دوم هفتمین همایش بین‌المللی اربعین که بعد از نماز ظهر و عصر برگزار شد، مقاله‌های برگزیده در دو پنل با عنوان «حوزه اعتقادی، تربیتی و اخلاقی اربعین» و «حوزه فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی اربعین» ارائه شد. همچنین در حاشیه این همایش نمایشگاهی از عکس‌های پیاده‌روی اربعین حسینی برپا شد.

کلیدواژه‌ها: دانشگاه علامه طباطبائی هفتمین همایش اربعین دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی


نظر شما :