طرح ابتکاری کمربند و راه چین تغییر قواعد جهانی شدن

۳۰ آبان ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۵ کد : ۲۳۵۴۳ معرفی کتاب
تعداد بازدید:۵۴۸
کتاب «طرح ابتکاری کمربند و راه چین تغییر قواعد جهانی شدن» نوشته ون شیان ژانگ، آیلن آلن و کریستف لاتمان با ترجمه هادی عظیمی(آشتیانی) به همت مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه‌طباطبائی به چاپ رسید.
طرح ابتکاری کمربند و راه چین تغییر قواعد جهانی شدن

کتاب «طرح ابتکاری کمربند و راه چین تغییر قواعد جهانی شدن» شامل 18 فصل  و 5 بخش با عنوان‌های «مرور کلی متنی طرح ابتکاری کمربند و راه»،‌ «چشم اندازهای منطقه‌ای و ژئوپلیتیکی»،‌ «تجارت بین‌الملل، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و BRI»، «چشم اندازهای مالی، قانونی و فرهنگی BRI» و «تاملات نهایی» است.
از طریق فصل‌های گردآوری شده در این کتاب، ما درک عمیق‌تر و گسترده‌تری از طرح ابتکاری کمربند و راه BRI را آغاز کرده‌ایم. با استفاده از نگاه‌های چندجانبه برای تجزیه و تحلیل رشته‌های دقیق علمی و تحقیقاتی و چشم اندازهای کشوری/ منطقه‌ای می‌توانیم این مطلب را دریابیم که هنوز در مورد اینکه BRI چیست، این طرح چه تاثیری بر دیگران خواهد داشت و چگونه به تکامل خواهد رسید، اجماعی حاصل نشده است. با وجود این، آنچه روشن است، این است که BRI تاثیر چشمگیر و معناداری فراتر از منطقه آسیا- پاسیفیک خواهد داشت. 
این طرح از تاثیرات فرهنگی، اجرایی، فیزیکی و اقتصادی برخوردار خواهد بود که در سال‌های پیش رو احساس خواهد شد. از نظر فرهنگی، افراد بیشتری به مطالعه زبان چینی و تعامل با چین خواهند پرداخت و می‌آموزند که به فرهنگ آنان احترام بگذارند. اتصال به شبکه‌های سایبری و ارتباطات ماهواره‌ای، افراد، ‌محصولات و کشورهای بیشتری را به روش‌های جدید به یکدیگر متصل می‌کند. از نظر اقتصادی، همانگونه که بسیاری از فصل‌های این کتاب نشان می‌دهد، BRI تاثیر بسیار زیادی بر روی تجارت، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، ‌سرمایه‌گذاری سهامی و ساختارهای صنعت(داخل و خارج از کشورهای خاص) خواهد داشت. 
بانک آسیایی سرمایه‌گذاری زیرساخت (AIIB) و صندوق‌های سرمایه حاکمیتی دسترسی ضروری به سرمایه را به‌خصوص برای کشورهای فقرزده فراهم خواهد کرد. BRI حاکمیت کشورها و اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. سامانه‌های حمل و نقل جاده2ای، ریلی و دریایی، بهبود و گسترش خواهد یافت. پیامدهای سیاسی نیز در زمینه‌های امنیت ملی، امنیت انرژی، مسائل ژئوپلیتیکی و امور نظامی محسوس خواهد بود اما هنوز نمی‌توان قضاوت کرد که این تغییرات چه تاثیری بر کشورها و مناطق خاص خواهد گذاشت و اینکه آیا همه کشورهایی که تحت تاثیر قرار خواهند گرفت از این تغییرات استقبال خواهند کرد یا خیر.

موضوع: حقوق و علوم سیاسی
نویسندگان: ون شیان ژانگ، آیلن آلن و کریستف لاتمان
مترجم: هادی عظیمی(آشتیانی)
ناشر: انتشارات دانشگاه علامه‌طباطبائی
نوبت چاپ: اول
تاریخ انتشار: 1402
اندازه: وزیری

علاقه‌مندان می‌توانند جهت سفارش کتاب به آدرس https://book.atu.ac.ir/book_810.html مراجعه کنند.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی مرکز چاپ و انتشارات معاونت پژوهشی طرح ابتکاری کمربند راه چین هادی عظیمی


نظر شما :