گزارش برگزاری طرح «مهارت های زندگی» در دانشگاه علامه طباطبائی

۲۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۲ کد : ۲۱۰۹۹ خبر روز
تعداد بازدید:۹۱۹
تعداد ۶۰ کلاس مهارت های زندگی در نیمسال نخست سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری و مشارکت معاونت دانشجویی، مرکز مشاوره و بهداشت روان، معاونت آموزشی و مدیریت خدمات آموزشی این دانشگاه برگزار شد.
گزارش برگزاری طرح «مهارت های زندگی» در دانشگاه علامه طباطبائی

به گزارش روابط عمومی، به منظور پیشگیری و کاهش آسیب های روانی - اجتماعی و افزایش توانمندی های دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی، طرح ارائه واحد درسی «مهارت های زندگی دانشجویی » با هدف آموزش مهارت های لازم برای زندگی دانشجویان نوورودی کارشناسی 1401 با همکاری و مشارکت معاونت دانشجویی، مرکز مشاوره و بهداشت روان، معاونت آموزشی، مدیریت خدمات آموزشی این دانشگاه، در نیمسال نخست سال تحصیلی 1402-1401، تنظیم و اجرا شد.
طرح «مهارت های زندگی دانشجویی» به صورت یک واحد درسی 2واحدی با تاثیر در معدل و با هدف ارتقای سلامت روانی و معنوی و پیشگیری از آسیب ها و مشکلات روانی اجتماعی و آموزش مهارت های لازم برای زندگی دانشجویی در زمینه هایی چون حفظ و ارتقاء سلامت روان، سوء رفتار و مقابله با آن، مدیریت روابط عاطفی، مهارت های ارتباطی، مهارت های یادگیری، آمادگی برای انتخاب شغل، تفاوت های زندگی دانشجویی با دوران پیش از آن و آشنایی با قانون های و بخش های مختلف دانشگاه علامه طباطبائی برای دانشجویان نوورودی مقطع کارشناسی نیمسال اول سال تحصیلی 1402-1401 برگزار شد.
این طرح با برگزاری 60 کلاس درس و تدریس و همکاری 27 استاد مهارت های زندگی با سرفصل های «آشنایی با ماهیت زندگی دانشجویی»،‌ «آموزش مهارت های تحصیلی»، «خودشناسی، خودمراقبتی و سلامت روان»، «مقابله با رفتارهای خودآسیب رسان»، «مهارت های ارتباطی و اجتماعی»، «مهارت های معنوی»، «آمادگی برای ازدواج» و «آمادگی برای ورود به دنیای کار» برگزار شد.
مواجه دانشجویان با تحولات زندگی اجتماعی و مهاجرت، پوشش ندادن نیازهای مهارتی و زندگی اجتماعی توسط آموزش های رسمی دانشگاهی، حساسیت سن انتقال از نوجوانی به جوانی، چالش ها، فرصت ها و تهدید های زندگی دانشگاهی و ضعف آموزش های دوران تحصیلی مدرسه ای ضرورت برگزاری این طرح برای دانشجویان نوورودی مقطع کارشناسی عنوان است.
همچنین پیشگیری از آسیب های روانی – اجتماعی و ارتقاء سطح بهداشت روانی،‌ رشد و پرورش مهارت های اخلاقی – هیجانی- اجتماعی، آموزش مهارت های لازم برای زندگی دانشجویان و تغییر رفتارهای مشکل ساز و ایجاد رفتارهای جدید و سازگارانه، شناسایی توانایی ها، ضعف ها و مسؤلیت های خود، استفاده موثر از مهارت های تنظیم هیجانی، تفکر نقاد، تصمیم گیری، مقابله با استرس، مدیریت زمان و برنامه ریزی، خود آگاهی، همدلی و روابط بین فردی در زندگی شخصی و حرفه ای، آموزش شیوه های پیشگیری از آسیب های جدی از جمله سواستفاده ی عاطفی، سوء مصرف مواد، آشنایی با مسؤلیت های فردی و حرفه ای، آموزش مفاهیم اخالقی حاکم بر تحصیل و شغل، به کار بستن توصیه های لازم در مفاهیمی از قبیل تقلب، وجدان شغلی، انضباط اجتماعی، کینه و حسادت و ...، آشنایی با قوانین و مقررات آموزشی و انضباطی حاکم بر دانشگاه و آشنایی با خطرات فضای مجازی، برخی از اهداف اصلی و آموزشی این طرح در دانشگاه علامه طباطبائی است.

کلید واژه ها: مهارت آموزش مهارت مهارت زندگی مهارت لازم مهارت لازم زندگی زندگی لازم زندگی آموزش مهارت لازم زندگی زندگی دانشجویی دانشگاه


نظر شما :