زبان فارسی را چگونه آموزش دهیم؟ (آموزش دستور )
مرکز ثقل همه تحولات حوزه آموزش زبان دوم، نقش و جایگاه «دستور زبان» در برنامه های آموزشی بوده است. هر تحولی که در دویست سال اخیر در حوزه آموزش زبان دوم رخ داده است، ریشه در نوع نگاه پژوهشگران و آموزشگران به ماهیت و نقش دستور زبان دارد. در برنامه ریزی آموزشی، ما شاهده حرکت از برنامههای دستورمحور به برنامههای بدون دستور و در نهایت بازگشت به دستور زبان هستیم. در روش شناسی آموزش زبان دوم نیز، ما شاهد چنین تحولی بوده ایم و از روش هایی که بر آموزش دستور متمرکز بودند و نقطه شروع آموزش زبان را آموزش صورت های دستوری می دانستند، به روش هایی رسیدیم که آموزش دستور زبان در آن ها کنار گذاشته شد. در این مسیر نیز در نهایت به روش ها و رویکردهایی رسیدیم که آموزش دستور زبان را اجتناب ناپذیر می دانند. در آزمون سازی زبان دوم نیز، چنین مسیری پیموده شده است و آزمون های مبتنی بر اقلامی دستوری، به تدریج جای خود را به آزمون های مهارتی داده اند. بنابراین آموزش درست، دقیق و به موقع دستور زبان، تضمینکننده موفقیت فرایند زبان آموزی است. هدف کتاب حاضر این است که شیوه ها، فنون و رویه های آموزش دستور زبان فارسی را به مخاطبانش بیاموزد.
موضوع: آموزش زبان فارسی
نویسندگان: رضا مراد صحرائی و لیلا کیاشمشکی
ناشر: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی
تعداد صفحات: 147
نوبت چاپ: اول
تاریخ انتشار: 1401
نوع جلد: شومیز
اندازه: وزیری
جهت سفارش کتاب به آدرس https://book.atu.ac.ir/book_788.html مراجعه کنید.
نظر شما :