مریم صادقعلی پور لشکاجانی

مریم صادقعلی پور لشکاجانی

عنوان پایان‌نامه

تحلیل تعامل معلم و دانش¬آموز در لحظات محوری تدریس در کلاس درس ریاضی دوره ابتدایی



    دانشجو مریم صادقعلی پور لشکاجانی در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۰ ، به راهنمایی سعید آزادمنش ، پایان نامه با عنوان "تحلیل تعامل معلم و دانش¬آموز در لحظات محوری تدریس در کلاس درس ریاضی دوره ابتدایی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    روانشناسی و علوم تربیتی
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۳۱
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۲۰۸[۲۲۲۰۸]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۳۰۸
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    ساعت دفاع
    ۰۷:۰۰

    چکیده

      

    پژوهش حاضر با هدف تحلیل تعامل معلم و دانش‌آموز در لحظات محوری تدریس در کلاس درس ریاضی دوره ابتدایی به انجام رسید. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان و دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۱_ ۱۴۰۲ بود که از این ‌بین ۱۰ معلم ۹ زن و یک مرد به همراه دانش‌آموزان کلاسشان به شکل نمونه‌گیری داوطلبانه انتخاب شدند. نتایج حاصل از یافته‌های پژوهش نشان داد که بیشترین نوع واکنش معلمان در موقعیت حیاتی آموزشی تأکید بر روی تعریف مفهوم یا رویه ریاضی و وضوح دادن به آن است. در مرتبه بعد معلمان با این که متوجه موقعیت می‌شدند؛ ولی طبق برنامه قبلی خود پیش می‌رفتند. عدم واکنش و تعقیب سیر تفکر دانش‌آموز با طرح پرسش واکنش‌هایی بودند که در مرتبه بعدی قرار گرفتند. واکنشی که کمتر از دیگر واکنش‌ها رخ‌داده بود نیز بسط مطالب و ارتباط‌دادن آن با آموخته‌های قبلی دانش‌آموز یا آنچه بعداً قرار است یاد بگیرد بود. همچنین در خصوص پاسخ دانش‌آموزان به لحظات محوری باید گفت که بیشترین نوع پاسخ دانش‌آموزان عدم پاسخ بود. در مرتبه بعد پاسخ‌های کوتاه دانش‌آموزان و بعد توجیه و استدلال، سؤال پرسیدن به‌منظور وضوح و بیان ایده بدون اثبات، قرار داشت؛ ازاین‌رو نتیجه‌گیری می‌شود که معلمان ایرانی کمتر به شکل جدی به لحظات محوری تدریس اهمیت می‌دهند و این عدم توجه یا به‌خاطر ناآگاهی ایشان نسبت به این لحظات است و یا به‌خاطر عقایدی که در رابطه ‌با تدریس در کلاس درس دارند و از همین رو دانش‌آموزان هم نسبت به پیگیری پاسخ معلم در لحظات محوری تدریس بی‌توجه هستند.

    Abstract

      

    The present study was conducted with the aim of analyzing the interaction between the teacher and the student in the key moments of teaching in the elementary school mathematics classroom. The qualitative research method was thematic analysis. The statistical population of the research included all primary school teachers and students in the academic year of ۲۰۲۲ _ ۲۰۲۳, out of which ۱۰ teachers, ۹ women and ۱ man, along with their class students were selected through voluntary sampling. The results of the research findings showed that the most type of reaction of the teachers in the critical educational situation is to emphasize the definition of the mathematical concept or procedure and give it clarity. In the next order, even though the teachers realized the situation; But they continued according to their previous plan. Non-reaction and following the course of the student's thinking by asking questions were the reactions that were ranked next. The reaction that occurred less than other reactions was also expanding the content and connecting it with the student's previous learning or what he is going to learn later. Also, regarding the students' answers to the pivotal moments, it should be said that the most common type of students' answers was non-answers. In the second order, the short answers of the students and the justification and reasoning, asking questions in order to clarify and express the idea without proof were placed; Therefore, it can be concluded that Iranian teachers pay less attention to the key moments of teaching and this lack of attention is either because of their ignorance about these moments or because of the ideas they have about teaching in the classroom, and therefore the students also respond to follow-up. The teacher is inattentive in the pivotal moments of teaching.