فیروزه شفیعی

فیروزه شفیعی

عنوان پایان‌نامه

تحلیل محتوای کتاب¬های هدیه¬های آسمانی دوره ابتدائی بر اساس نظریه رشد تفکر دینی رونالد گلدمن



    دانشجو فیروزه شفیعی در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۰ ، به راهنمایی سعید آزادمنش ، پایان نامه با عنوان "تحلیل محتوای کتاب¬های هدیه¬های آسمانی دوره ابتدائی بر اساس نظریه رشد تفکر دینی رونالد گلدمن" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    دکتر سعید آزادمنش
    استاد مشاور
    حسن ملکی
    استاد داور
    احسان اکرادی
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    روانشناسی و علوم تربیتی
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۳۱
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۱۱۰[۲۲۱۱۰]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۲۱۰
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    ساعت دفاع
    ۲۰:۰۰

    چکیده

    هدف از تحقیق حاضر تحلیل محتوای کتاب های هدیه‌های آسمان دوره ابتدائی بر اساس نظریه‌ی رشد تفکر دینی رونالد گلدمن می‌باشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی بوده و از نظر رویکرد پژوهش،کیفی-توصیفی است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، کتاب‌های هدیه‌های آسمان پایه دوم تا ششم دوره ابتدائی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ است. نمونه منطبق بر جامع? مورد مطالعه تمامی جملات متن کتاب‌های هدیه‌های آسمان پایه دوم تا ششم ابتدائی است. حجم نمونه در این پژوهش منطبق با جامعه و شامل ۷۳ درس و مجموعاً ۵۵۳ صفحه از متن کتاب‌ها می‌باشد. ابزار پژوهش چک لیست تحلیل محتوا به روش کیفی بوده ، بدین منظور در پژوهش فعلی کتاب به‌طور جامع شامل(متن، پرسش‌ها، فعالیت‌ها، داستان‌ها، ارجاعات و تصاویر) مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرارگرفت. با بررسی کتاب، مفاهیم مرتبط با نظریه رشد تفکر دینی رونالد گلدمن استخراج و دسته‌بندی شد. بعد از آن، این مفاهیم به گروه‌هایی دسته بندی شده و از لحاظ سطح انتزاع به مفهوم اصلی و زیرمفهوم‌ها تقسیم شدند. سپس، عبارات و جملاتی که با نظریه رشد تفکر دینی رونالد گلدمن مرتبط هستند، از متن عنوان "شاهد" استخراج و برای ارزیابی روایی پژوهش، از روش محتوایی و دیدگاه متخصصان بهره‌مند شدیم. محتوای نمونه‌ها توسط پژوهشگر به صورت جداگانه بررسی و مفاهیم استخراج می‌شود و مقوله‌ها مقایسه شد. به‌همین منظور، مفاهیمی که توسط یک نفر از متخصصان استخراج شده‌اند، مورد ملاحظه قرار گرفتند.در پایه‌های پایین‌تر (اول تا سوم ابتدایی)، محتوای دینی بیشتر به صورت داستانی و تصویری ارائه می‌شود، در پایه‌های میانی (چهارم و پنجم)، کودکان با مفاهیم دینی از طریق مثال‌ها و نمادها آشنا می‌شوند و در پایه‌های بالاتر (ششم ابتدایی) مفاهیم، عمیق‌تر و تفسیری‌تر ارائه می‌شود.

    Abstract

      The aim of the present study is to **conduct a Content Analysis of Religion Textbooks (Hediye-haye Aseman) in Elementary School based on Ronald Goldman's Theory of the Development of Religious Thinking**. This research is applied in nature and follows a qualitative-descriptive approach. The study population consists of the "Hediye-haye Aseman" textbooks for the second to sixth grades of elementary school during the ۲۰۲۴-۲۰۲۵ academic year. The sample corresponds to the entire population and includes all sentences from the second to sixth-grade textbooks. The sample size covers ۷۳ lessons, amounting to a total of ۵۵۳ pages. The research instrument was a qualitative content analysis checklist. In this study, the textbooks were comprehensively analyzed, including the texts, questions, activities, stories, references, and images.


    Through this analysis, concepts related to Ronald Goldman's theory of the development of religious thinking were extracted and categorized. These concepts were then grouped based on their level of abstraction into main concepts and sub-concepts. Sentences and phrases aligned with Goldman’s theory were extracted from the text as "evidence," and content validity was evaluated using expert opinions and content analysis. The sample content was independently reviewed by the researcher, and the extracted concepts were categorized and compared. Concepts extracted by individual experts were also considered in this process.

    Based on the results of this study, in the lower grades (first to third), religious content is mainly presented through stories and images. In the middle grades (fourth and fifth), children are introduced to religious concepts through examples and symbols. In the higher grades (sixth), the concepts are presented in a deeper and more interpretive manner.