
علیرضا افراسیابی
مقایسه طرح UBI با طرح های فقرزدایی منتخب بر مبنای رشد اقتصادی و عدالت
- دانشجو
- علیرضا افراسیابی
- استاد راهنما
- سیروس امیدوار
- استاد مشاور
- محمدجواد نوراحمدی
- استاد داور
- علی مزیکی
- رشته تحصیلی
- علوم اقتصادي-گرايش اقتصاد نظري
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- چکیده
-
چکیده
در طول تاریخ یکی از
دغدغههای اصلی بشر ممسئلهی فقر بوده است. شاید به همین دلیل است که برخی عدالت را هم به فقر و برابریطلبی نسبت دادهاند. وقتی توزیع نابرابر ثروتها به شکل فقر خود را نمایش میداد، در مقابل جریاناتی به وجود آمد که متاثر از فقر جامعه، به دنبال برابری یا عدالت بود. البته نمیتوان عدالت را به برابری یا به فقرزدایی تقلیل داد اما به هرحال، هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ تاریخی عدالت با برابری و فقر ارتباط مهمی داشت. از طرفی طرح بحث فقرزدایی مستعد اختلافات نظری و ارزشی نیز میباشد چراکه هر طرح فقرزدایی میتواند بر توزیع مواهب اولیه و غیراولیه به خصوص آزادی، اثرگذار باشد. از این جهت در این پژوهش تلاش شده که به موضوع عدالت به قدر کافی پرداخته شود.
به مرور زمان مفهوم فقر اهمیت پیدا نموده و فقرزدایی از دغدغههای مهم روشنفکران و نخبگان قرار گرفت. اما فقر مفهومی بسیار پیچیده و چندبعدی است. اولا تعریف فقر چالشهای خاص خود ش را دارد دوما فقر متاثر از وضعیت نهادی کشور، منابع طبیعی، ریسکهای سیاسی و متغیرهای بیشمار دیگری است. لذا فقرزدایی با چالشهای بسیار زیادی همراه است.
از آنجایی که هر طرح فقرزدایی میتواند رشد اقتصادی را نیز محدود نموده، افزایش داده و یا حتی نسبت به آنها خنثی باشد در این پژوهش تلاش شده که به رشد اقتصادی نیز توجه نماییم. بنابراین در انتخاب بین طرحهای فقرزدایی باید بررسی کرد که اولا کدام طرح به تعریف ما از عدالت نزدیکتر بوده و ما را به عدالت نزدیکتر مینماید؟ و اینکه هر یک از این طرحها چه اثری بر رشد اقتصادی دارند؟
در این پژوهش، ابتدا طرح درآمد پایهی همگانی[۱] ، طرح مالیات منفی بر درآمد[۲]، طرح سود سهام شهروندی و طرح هدفمندی یارانهها را تعریف نموده و نقاط قوت و نقاط ضعف هر طرح را بررسی میکنیم. سپس هر یک از طرحهای منتخب را با طرح UBI به شکل کیفی مقایسه میکنیم. البته میتوان همهی طرحها دو به دو مقایسه کرد اما در این مقاله به قیاس هریک از طرحها با طرح UBI اکتفا میکنیم. در قیاس طرحها بررسی میشود که کدام یک از این طرحهای فقرزدایی به تعریف ما از عدالت نزدیکتر بوده و اثر مطلوبتری بر رشد اقتصادی میگذارد.
نتایج این پژوهش میتواند به صورت جامع و تفصیلی به مدیران سیاستگذاران و تصمیمگیران کمک کند تا درباره انتخاب بهترین راهکار برای کاهش فقر، تسهیل رشد اقتصادی و ارتقای عدالت اجتماعی مطلعتر شوند. علاوه بر این، پژوهش حاضر میتواند به افراد و جامعه عمومی نیز اطلاعات مفیدی در خصوص مزایا و معایب UBI و طرحهای فقرزدایی ارائه دهد و در فرایند تشکیل نظر و انتخاب سیاستهای مناسب در حوزه توزیع درآمد و کاهش فقر به ایشان کمک کند.
- Abstract
-
Abstract
Throughout history, one of the main concerns of mankind has been the issue of poverty. Maybe this is the reason why some have attributed justice to poverty and equality. When the unequal distribution of wealth showed itself in the form of poverty, there were trends that sought equality or justice, affected by the poverty of the society. Of course, justice cannot be reduced to equality or poverty alleviation, but anyway, both theoretically and historically, justice has an important relationship with equality and poverty. On the other hand, the poverty alleviation plan is susceptible to theoretical and value differences because any poverty alleviation plan can affect the distribution of primary and non-primary benefits, especially freedom. For this reason, in this research, an attempt has been made to adequately address the issue of justice. Over time, the concept of poverty became important and poverty alleviation became one of the important concerns of intellectuals and elites. But poverty is a very complex and multidimensional concept. Firstly, the definition of poverty has its own challenges, secondly, poverty is affected by the country's institutional situation, natural resources, political risks and countless other variables. Therefore, poverty alleviation is associated with many challenges.
Since any poverty alleviation plan can also limit, increase or even be neutral towards economic growth, in this research we have tried to pay attention to economic growth as well. Therefore, in choosing between poverty alleviation plans, we should first check which plan is closer to our definition of justice and brings us closer to justice. And what effect do each of these plans have on economic growth? In this research, we first define the universal basic income plan, the negative income tax plan, the citizenship dividend plan, and the subsidy targeting plan, and examine the strengths and weaknesses of each plan. Then we qualitatively compare each of the selected plans with the UBI plan. Of course, all plans can be compared two by two, but in this article, we will limit ourselves to the comparison of each plan with the UBI plan. In comparing the plans, it is checked which of these poverty alleviation plans is closer to our definition of justice and has a more favorable effect on economic growth. The results of this research can comprehensively and in detail help policy makers and decision makers to be more informed about choosing the best solution to reduce poverty, facilitate economic growth and promote social justice. In addition, the present research can provide useful information to individuals and the general society about the advantages and disadvantages of UBI and poverty alleviation plans and help them in the process of forming opinions and choosing appropriate policies in the field of income distribution and poverty reduction.
Key words: universal basic income, justice, economic growth, poverty alleviation