اکرم رضای زنجانی
تاثیرآموزشهای ارتباطی بردانش آموزان درحفظ اماکن گردشگریمطالعه موردی مدارس متوسطه شهر ساوه
- دانشجو
- اکرم رضای زنجانی
- استاد راهنما
- مهدی کروبی
- استاد مشاور
- اسماعیل قادری, سیدمجتبی محمودزاده
- استاد داور
- فاطمه یاوری گهر
- رشته تحصیلی
- مديريت جهانگردي-گرايش برنامه ريزي توسعه جهانگردي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- مدیریت و حسابداری
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۴۵
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۱۱۱[۲۴۱۱۱]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۲۱۱
- تاریخ دفاع
- ۱۹ مهر ۱۴۰۴
- ساعت دفاع
- ۱۱:۳۰
- چکیده
-
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزشهای ارتباطی برآگاهی، نگرش و رفتار دانشآموزان مقطع متوسطه شهر ساوه در زمینه حفظ اماکن گردشگری انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزشهای ارتباطی تأثیر مثبت و معناداری بر افزایش آگاهی دانشآموزان نسبت به اهمیت و روشهای حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری دارد. این آموزشها با ارائه اطلاعات بهروز و جذاب، درک عمیقتری از ارزش اماکن گردشگری ایجاد کردند و حس مسئولیتپذیری و تعلق خاطر دانشآموزان را نسبت به میراث فرهنگی شهر ساوه تقویت نمودند. در بعد نگرشی، نتایج حاکی از آن بود که این آموزشها نگرش مثبتتری را دردانشآموزان شکل داده و موجب ایجاد حس دلبستگی و مسئولیتپذیری بیشتر در قبال میراث فرهنگی شده است. مهمتر از همه، در بعد رفتاری، آموزشهای ارتباطی منجر به افزایش انگیزه و تمایل دانشآموزان برای مشارکت عملی در فعالیتهای حفاظتی شده است که شامل رعایت اصول بازدید مسئولانه، اطلاعرسانی به دیگران و مشارکت فعال در برنامههای نگهداری از اماکن گردشگری می باشد. به طور کلی، نتایج این پژوهش مؤید آن است که ادغام آموزشهای ارتباطی در برنامه درسی مدارس میتواند به عنوان یک راهبرد مؤثر، نه تنها سطح دانش و نگرش، بلکه مشارکت عملی و رفتارهای پایدار نسل جوان را در قبال حفاظت از اماکن گردشگری و میراث فرهنگی ارتقا بخشد. این رویکرد میتواند گامی مهم در جهت توسعه پایدار گردشگری و حفاظت از میراث فرهنگی شهر ساوه محسوب شود.
کلمات کلیدی: آموزش ارتباطی، دانش آموزان، حفاظت از اماکن گردشگری، شهر ساوه، آگاهی محیطی، رفتار گردشگری مسئولانه، میراث فرهنگی .
- Abstract
-
Abstract
This study aimed to investigate the effect of communication training on the awareness, attitude, and behavior of secondary school students in Saveh city regarding the preservation of tourist sites. The findings of the study showed that communication training has a positive and significant effect on increasing students' awareness of the importance and methods of preserving cultural heritage and tourism. By providing up-to-date and attractive information, these trainings created a deeper understanding of the value of tourist sites and strengthened students' sense of responsibility and attachment to the cultural heritage of Saveh city. In the attitudinal dimension, the results indicated that these trainings formed a more positive attitude in students and created a greater sense of attachment and responsibility towards cultural heritage. Most importantly, in the behavioral dimension, communication trainings led to an increase in students' motivation and willingness to participate in practical conservation activities, which include observing the principles of responsible visiting, informing others, and active participation in tourism site maintenance programs. Overall, the results of this study confirm that integrating communication education into school curricula can be an effective strategy to improve not only the level of knowledge and attitude, but also the practical participation and sustainable behaviors of the younger generation towards the protection of tourist sites and cultural heritage. This approach can be considered an important step towards the sustainable development of tourism and the protection of cultural heritage in Saveh city.

