
فرشته نظریان
شناسایی و ارزیابی زمینه های رعایت مصالح عالیه کودکان در مدارس ابتدایی شهر تهران
- دانشجو
- فرشته نظریان
- استاد راهنما
- آمنه عالی
- استاد مشاور
- دکتر سعید آزادمنش
- استاد داور
- مهدی دستجردی کاظمی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
در پژوهش حاضر که با هدف شناسایی و ارزیابی زمینههای رعایت مصالح عالیه کودکان در مدارس ابتدایی شهر تهران انجام شد، رویکرد ترکیبی شامل دو روش کیفی و کمی استفاده شد. جامعه مورد بررسی در مرحلهی اول شامل تمامی اسناد مربوط به حوزه حقوق کودک و مصالح عالیه کودکان در مدارس بود که شامل اسناد و گزارشهای معتبر ملی و بینالمللی و نیز پژوهشهای اخیر فارسی از سال ???? تاکنون و پژوهشهای اخیر انگلیسی از سال ???? تاکنون بود. از این بین، ? سند که مرتبط با اصل مصالح عالیه کودکان در مدارس بود، به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. در طی مرحله اول، این ? سند تحلیل مضمون شدند و در نتیجه این تحلیل، ?? مضمون اصلی (از جمله مراقبت جسمی کافی، محیط فیزیکی امن، جو عاطفی مطلوب و غیره.) و ?? مضمون فرعی مربوط به مصالح عالیه کودکان برای سه سطح خانه، جامعه و مدرسه به دست آمد. نمونهی پژوهشی در مرحلهی دوم شامل ?? نفر از کادر آموزشی مدارس از جمله معلمان، معاونان و مدیران بودند که در سال تحصیلی ????-???? در مقطع تحصیلی ابتدایی در ۳ منطقه از شهر تهران مشغول به فعالیت بودند. در طی مرحله دوم، رویکرد کیفی بوده و نمونه پژوهشی مصاحبه شدند و اطلاعات گردآوریشده از مصاحبه آنها نیز تحلیل مضمون شد. بر طبق نتایج تحلیل مصاحبه، ? مضمون اصلی که شامل محدودیت توجه به منافع و مصالح عالیه کودکان ، تقابل مصالح عالیه کودکان با عوامل دیگر، مشارکت دادن ذینفعان در تصمیمگیری و پیشاندیشی در مصالح عالیه کودکان به همراه ?? مضمون فرعی در مورد وضعیت تأمین مصالح عالیه کودکان در مدارس به دست آمد. در مرحله سوم نیز از رویکرد کمی استفاده شد. نمونه پژوهشی در مرحله سوم، ??? دانشآموز دورهی دوم مقطع تحصیلی ابتدایی در مدارس دولتی و غیردولتی دخترانه و پسرانه از ۳ منطقه از شهر تهران بودند که به آنها دو پرسشنامه اهمیت به حقوق کودک و ارزیابی توجه به حقوق کودک داده شد و در مجموع ???? پرسشنامه از آنها دریافت شد. اطلاعات جمعآوریشده از پرسشنامهها تحلیل آماری شده و نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین میزان اهمیتی که دانشآموزان برای مصالح عالیه خودشان قائل هستند و میزان توجهی که مدرسه به مصالح عالیه آنها دارد، وجود دارد. همچنین، این تفاوت بین مدارس دولتی و غیردولتی، دانشآموزان دختر و پسر و ۳ منطقه مورد بررسی معنادار نبود و آنها نظرات مشابهی داشتند. بهطورکلی، به میزانی که مصالح عالیه دانشآموزان برایشان اهمیت داشت، مدرسه به مصالح عالیه آنها توجهی نداشت.
- Abstract
-
In the present study, which was conducted with the aim of identifying and evaluating the contexts of compliance with the best interests of children in elementary schools in Tehran, a combined approach including both qualitative and quantitative methods was used. The research community investigated in the first stage included all the documents related to the field of children's rights and children's best interests in schools, which include national and international authoritative documents and reports, as well as recent Persian researches from ۱۳۸۰ until now and the latest English researches from ۲۰۰۰ until now. Among these, ۵ documents that were related to the principle of the best interests of children in schools were selected as the research samples. During the first stage, these ۵ documents were thematically analyzed and as a result of this analysis, ۱۴ main themes (including adequate physical care, safe physical environment, favorable emotional atmosphere, etc.) and ۴۰ sub-themes related to children's best interests were obtained for the three levels of home, community and school. The research sample in the second stage consisted of ۳۶ people from the teaching staff of schools, including teachers, assistants and managers, who were working in ۳ districts of Tehran in the academic year of ۱۴۰۱-۱۴۰۲ at the elementary school level. During the second stage, the qualitative approach was conducted and the research sample was interviewed and the information collected from their interviews was analyzed thematically. According to the results of the interview analysis, there are ۴ main themes that include the limitation of attention to the benefits and best interests of children, the confrontation of the best interests of children with other factors, the participation of stakeholders in decision-making and foresight in the best interests of children, along with ۱۶ sub-themes about the state of provision Children's best interests were achieved in schools.In the third stage, a quantitative approach was used. The research sample in the third stage was ۵۲۶ students of the second year of primary education in public and non-government schools for girls and boys from ۳ districts of Tehran, who were given two questionnaires, and a total of ۱۰۵۲ questionnaires from them, were received. The data collected from the questionnaires were statistically analyzed and the results showed that there is a significant difference between the importance students attach to their best interests and the school's attention to their best interests. Also, this difference between public and non-government schools, boy and girl students and ۳ investigated districts was not significant and they had similar opinions. In general, to the extent that students' best interests were important to them, the school did not pay attention to their best interests.