
مجید عزتی
عملیات روانی در فیلمهای هالیوودی مطالعه موردی فیلمهای ضد ایرانی
- دانشجو
- مجید عزتی
- استاد راهنما
- رضا صابری
- استاد مشاور
- سیدرضا نقیب السادات
- استاد داور
- سید محمد مهدی زاده طالشی
- رشته تحصیلی
- مديريت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
این پژوهش با هدف شناسایی تکنیکهای عملیات روانی در دو سطح راهبردی و تاکتیکی به تحلیل محتوای مطالب مرتبط با فیلم های هالیوودی ضد ایرانی میپردازد. این فیلم ها مربوط به سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ میلیادی میباشد. واحد تحلیل در این تحقیق صحنه است. روش مورد استفاده تحلیل محتوای استنباطی است و به وسیلهی دو تکنیک مقوله ای و ارزیابی به بررسی فیلمهای مورد نظر پرداخته و جهت رسیدن به نتایج و تحلیلها از نرم افزار و آزمون کای اسکوئر (خیدو) استفاده شده است در این پژوهش در پی دستیابی به پاسخ این سوال هستیم که مطالب و مفاهیم مرتبط با عملیات روانی در راستای رسیدن به اهداف این فیلمها و تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان، با چه شیوه ها و تکنیکهایی تبلیغ میشوند؟
در این تحقیق تلاش شده است در ابتدا یک مرور کلی برروی ادبیات موجود در حوزه جنگ نرم با تاکید بر کلمه عملیات روانی و تکنیک های مورد استفاده در آن بیان شود و سپس نحوه تقابل جمهوری اسلامی ایران و جنگ قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران با صلاح جنگ نرم آمریکا در حوزه رسانه یعنی سینما تشریح شد. بی تردید نمی توان قدرت بی همتا آمریکا در حوزه فیلم سازی را انکار کرد و این تحقیق هم اصلا به دنبال تکنیک های فیلمسازی مورد استفاده در این فیلم ها نیست بلکه این پژوهش تلاش میکند که به سهم خود ارزیابی کند که چه مقدار از جامعه آماری تکنیک های ارتباطاتی منتخب در فیلم های هالیوودی مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا لازمه دفاع و یا حمله، شناخت و آگاهی اطلاعاتی درست از دشمن میباشد.
- Abstract
-
This research aims to identify psychological operations techniques at both the strategic and tactical levels by analyzing the content of materials related to Hollywood films that are anti-Iranian. These films are from the years ۲۰۰۵ to ۲۰۱۵. The unit of analysis in this study is the scene. The method used is deductive content analysis, and through two concept techniques and evaluation, the targeted films are examined. To reach the results and analysis, the software and the Chi-square test (Khi^۲) have been used. In this research, we seek to answer the question of how the contents and concepts related to psychological operations are promoted to achieve the goals of these films and influence the audience, and by what methods and techniques. In this study, an overview of the existing literature in the field of soft power with an emphasis on psychological operations and the techniques used in it is provided. Then, the confrontation between the Islamic Republic of Iran and the soft power struggle of the Islamic Republic of Iran with the soft power of the United States in the media, specifically in cinema, is analyzed. Undoubtedly, the unparalleled power of the United States in the field of filmmaking cannot be denied. This research is not about the filmmaking techniques used in these films but rather attempts to evaluate the extent to which selected communication techniques are used in Hollywood films. Because the prerequisite for defense or attack is the correct knowledge and awareness of information about the enemy.