کمال براتی

کمال براتی

عنوان پایان‌نامه

الگوریتمی برای زمان بندی وسایل نقلیه هدایت خودکار (AGVs ) در بنادر



    دانشجو کمال براتی در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی حسن رشیدی ، پایان نامه با عنوان "الگوریتمی برای زمان بندی وسایل نقلیه هدایت خودکار (AGVs ) در بنادر" را دفاع نموده است.


    دانشجو
    کمال براتی
    استاد راهنما
    حسن رشیدی
    استاد مشاور
    محمد بحرانی
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

      

    در عصر حاضر مساله حمل ونقل کالا، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این میان، حمل ونقل کالاها با استفاده از کانتینرها و از طریق راههای آبی توسط کشتی­های باری، نه تنها به دلایل اقصادی و صرفه­حویی در هزینه­ها بلکه به دلیل توسعه بنادر در سرتاسر جهان، یکی از مهمترین راههای تبادل کالا به حساب می­آید. زمانی که یک کشتی به اسکله می­رسد، جهت انجام عملیات بارگیری و بارگذاری کانتینرها در اسکله لنگرگیری می­کند. انجام این عملیات با زمان و هزینه همراه است، به همین دلیل، عملیات بارگیری و بارگذاری کانتینرها باید هرچه سریعتر انجام شود. پس، سرعت انجام فرآیند عملیات بارگیری و بارگذاری کانتینرها بر روی کشتی از جمله مساله­هایی می­باشد که ترمینال­های کانتینربری با آن روبه­رو هستند. بنابراین زمانبندی یکپارچه تجهیزات موجود در ترمینال­های کانتینربری جهت افزایش کارایی بندر، تبدیل به یک مساله بسیار مهم شده است.

      

    در این پژوهش به بهبود الگوریتم GVS برای زمان­بندی وسایل نقلیه هدایت خودکار در بنادر پرداخته شده است. برای بهبود الگوریتم، ابتدا الگوریتم GVS معرفی و بررسی شده و سپس با چهار رویکرد متفاوت برای حداقل هزینه جریان به حل آن پرداخته می­شود. این رویکردها شامل اولویت­دهی به وسایل نقلیه هدایت خودکار بر اساس زمان انتظار در صف تخصیص، تعداد کارهای انجام شده توسط هر کدام، نزدیک بودن AGVها به محل قرار و ترکیب وزن­داری از همه این موارد است. در ادامه به کارایی و عملکرد هر کدام از این رویکردها در افزایش بهره­وری بندر از جنبه­های مختلف مانند زمان مورد نیاز برای اتمام همه کارهای کانتینری بندر، سرعت اجرای الگوریتم و تعداد کارهای انجام شده توسط هر AGV پرداخته و عملکرد رویکردهای مختلف با یکدیگر مقایسه می­شوند. در نهایت بهترین الگوریتم برای حل مسئله از نظر کاهش زمان اتمام عملیات بندر، الگوریتم بهبود یافته با رویکرد سوم بوده که توانست مسئله­ای را با ۳۳۰۰ کار کانتینری و توسط ۵۰ دستگاه AGV در مدت زمان ۳:۵۷:۳۸ حل کند. از طرف دیگر، بهترین الگوریتم برای حل مسئله از نظر سرعت اجرا، الگوریتم بهبود یافته با رویکرد اول بود که مسئله پردازش داده­ها و تخصیص کارهای کانتینری به AGVها را ۱.۶ ثانیه حل نمود.

    Abstract
    NaN