
مجتبی قوانلوقاجار
بررسی و تحلیل وضعیت عدم تعادل فضایی آموزش در سطح استان سیستان و بلوچستان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
چکیده:
پژوهش حاضر پیرامون بررسی و تحلیل عدم تعادل فضایی آموزش در استان سیستان و بلوچستان است. یکی از شقوق نابرابری آموزشی چگونگی پراکنش فضای آموزشی در سطح منطقه و بین مناطق است. با استفاده از روش توصیفی تطبیقی و با کمک دادههای دریافت شده از اداره کل آموزش و پرورش استان، ۴۸ شاخص استخراج شد و با استفاده از فنون تاکسونومی و موریس درجهبندی توسعه یافتگی شاخصهای آموزشی در بعد فضا به دست آمد. همچنین از آنجا که یکی از پرسشهای محقق پیرامون فضاهای آموزشی متوسطه دوم و تاثیر آن بر توسعه انسانی استان است، جداولی مقایسهای از سرانههای آموزشی در این مقطع به دست آمد که خود گویای برقرار نبودن عدالت آموزشی در استان است. نتایج حاصله از دو روش تاکسونومی و موریس بیانگر آن است که شهرستانهای زاهدان، ایرانشهر، زابل، بمپور و چابهار دارای توسعهیافتگی آموزشی هستند اما همچنان در سطح شهرستان خود دارای تعادل فضای آموزشی نیستند و شهرستانهای دلگان، سرباز و میرجاوه در شاخصهای آموزشی بررسی شده دارای محرومیت هستند. در انتها باتوجه به عدم تعادل فضای آموزشی در مقطع متوسطه دوم در شهرستانهای راسک، قصرقند، میرجاوه، سرباز، دشتیاری، گلشن و لاشار که از نبود فضای آموزشی در رشته ریاضی رنج میبرند، پیشنهاد میشود تا برای کاهش نابرابری فضای آموزشی در شهرستانهای نامبرده، فضای آموزشی در رشته ریاضی احداث شود. همچنین با سیاستهای بازتوزیع فضای آموزشی میتوان برای فضاهای آموزشی رشتههای مختلف در مقطع متوسطه دوم گامی برای به تعادل رسانیدن فضاهای آموزشی برداشت.