
زهرا رضاپوراق قلعه
تصویر زن در آثار سینمایی دیزنی، از سیندرلا تا موآنا
- دانشجو
- زهرا رضاپوراق قلعه
- استاد راهنما
- سعیده امینی
- استاد مشاور
- محمدتقی کرمی قهی
- استاد داور
- فاطمه محمدی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- علوم اجتماعی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۲۴
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۷[۲۱۷]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۱۰۷
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- ۱۴:۰۰
- چکیده
-
امروزه تولیدات رسانهای در دنیا، به ویژه انیمیشنهای پرطرفدار شرکت دیزنی به عنوان بخشی از میراث جهانی بشری با گذر از مرزهای زبانی، فرهنگی و نسلی نگاههای فراوانی را به خود جلب نمودهاند. هویت زنانه و جایگاه او در مناسبات جنسیتی از مقولاتی است که همواره در دورههای مختلف به طور ضمنی یا آشکار مورد توجه رسانهها از جمله انیمیشنهای دیزنی قرار گرفته؛ از طرفی در سالهای اخیر ارزشهای مسلط در این آثار، همچون ارزشهای جنسیتی، نحوهی نمایش شخصیتهای مونث و مذکر و روابط آنها دچار دگرگونیهای متعددی شدهاند. بررسی سیر تحول شخصیت اصلی زن در محتوای این انیمیشنها در سه مقطع زمانی متقدم، میانی و متاخر دغدغهی اصلی این پژوهش کیفی است که به روش تحلیل مضمون انجام شده است. در این راستا انیمیشنهای سیندرلا (۱۹۵۰) و زیبای خفته (۱۹۵۹) به عنوان نمایندگان دوره متقدم و به همین ترتیب پوکوهانتس (۱۹۹۵) و مولان (۱۹۹۸) متعلق به دورهی میانی و دو انیمیشن پرطرفدار دلیر (۲۰۱۲) و موآنا (۲۰۱۶) به عنوان نمایندگان دوران متأخر انتخاب و تحلیل شد و کدهای معنایی و در پی آن مضامین هر انیمیشن به صورت مجزا استخراج گردید. در ادامه مضامین موجود مرتبط با هر بازهی زمانی در قالب جداول جداگانه طبقهبندی شدند که در نهایت منجر به استخراج ۶ مضمون از دوران متقدم، ۵ مضمون از دوران میانی و ۴ مضمون از دوران متاخر شد. از مهمترین مضامین یافتشده میتوان به فنای نمادین زنان، انزوای زنانه، مردانگی هژمونیک، سوژگی زنانه و فوران ارزشهای فمینیسم قدرتمند اشاره نمود. در پایان در این پژوهش نیز مفاهیم مورد نظر مضامین جنسیتی موجود در هر دوره با استناد به صورتهای مختلف جنبش فمینیسم بررسی و مورد مقایسه قرار گرفتند.
- Abstract
-
Today, media productions in the world, especially the popular Disney animations, have attracted many eyes as part of the global human heritage by crossing linguistic, cultural and generational boundaries. Female identity and her position in gender relations are categories that have always been implicitly or explicitly addressed by the media, including Disney animations, in different periods; on the other hand, in recent years, the dominant values ??in these works, such as gender values, the way in which female and male characters are portrayed, and their relationships, have undergone numerous changes. The main concern of this qualitative research, which was conducted using the content analysis method, is to examine the evolution of the main female character in the content of these animations in three periods: early, middle and late. In this regard, the animations Cinderella (۱۹۵۰) and Sleeping Beauty (۱۹۵۹) were selected and analyzed as representatives of the early period, Pocahontas (۱۹۹۵) and Mulan (۱۹۹۸) from the middle period, and two popular animations Brave (۲۰۱۲) and Moana (۲۰۱۶) from the late period, and the semantic codes and subsequent themes of each animation were extracted separately. Next, the existing themes related to each time period were classified in the form of separate tables, which ultimately led to the extraction of ۶ themes from the early period, ۵ themes from the middle period, and ۴ themes from the late period. The most important themes found include the symbolic extinction of women, female isolation, hegemonic masculinity, female subjectivity, and the eruption of powerful feminist values. Finally, in this research, the concepts of gender themes present in each period were examined and compared with reference to different forms of the feminism movement.