علی حقیقت پناه

علی حقیقت پناه

عنوان پایان‌نامه

مدل شبکه سازی محلات شهری برای ارتقای مشارکت شهری در اصفهان



    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    ساعت دفاع

    چکیده

      

    در مدیریت شهری نوین به منظور دستیابی به شهری معنویت­گرا، تعالی جو، خلاق و سالم، رویکرد جدید شبکه سازی مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است. شبکه سازی محلی به عنوان بستری برای افزایش مشارکت شهروندان و تقویت حس مسئولیت اجتماعی و واسطه­ای بین مدیریت کلان شهری و شهروندان عمل می نماید. در این فرآیند مدیریت شهر با استفاده از راهبرد مدیریتی پایین به بالا و در عین حال با صرف هزینه­ی کمتر و اثر بخشی بیشتر صورت می گیرد. هسته­ی اصلی و اولیه­ی تشکیل دهنده­ی این شبکه، مجموعه ای از افراد و گروه های اجتماعی داوطلب، همبسته­ی محلی، دارای روابط موثر، مسئولیت پذیر، مشارکت جو، با رویکرد غیر سیاسی، غیر دولتی و غیر تجاری با هدف ارتقای آگاهی، مشارکت و بهسازی رفتار در سطح محلات می باشند.

    کل یک شهر برای مردمی است که در آن زندگی می‌کنند، اگر زمانی پلی روی رودخانه­ای ساخته شود و آهن و بتن، خیابان و ساختمان ‌های شهر را شکل دهد، برای آسودگی همین مردم می باشد. با گذشت سال ها از عمر شورا های شهر سبب شده تا مدیران شهری از شهرهایشان اطلاعات بیشتری کسب کنند و بفهمند آن چه مردم از شهر سهیم هستند، تنها بهره‌ برداری از زیر ساخت‌ های عمرانی نیست. شاید بتوان آن‌ ها را از خشت اول هر تصمیم شهری سهیم کرد و اگر قرار است آجر روی آجر محلات گذاشته شود چه بهتر که مردم همان محله درباره­ی آن نظر دهند. لذا در این تحقیق مدل شبکه سازی محلات شهری برای ارتقای مشارکت شهری در اصفهان را دنبال می کنیم. این پژوهش، بر حسب هدف کاربردی و با استفاده از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی، با طرح پرسشنامه ای با طیف لیکرت به موضوع پژوهش در جامعه آماری منتخب در سه محله شهر اصفهان پرداخته است روش نمونه گیری احتمالی، خوشه ای می باشد و تعداد نمونه ها از طریق فرمول کوکران محاسبه شده است. هر کدام از پرسشنامه ها دارای دو گروه اطلاعات یعنی اطلاعات جمعیت شناختی و اطلاعات محتوایی مولفه های متغییر مستقل و وابسته می باشند، که ارتباط بین اطلاعات جمعیت شناختی و محتوایی به عنوان نتایج جانبی پژوهش در نرم افزار    از طریق روش آماری آزمون همبستگی کای دو، پیرسون و اسپیرمن بررسی شده است و نتایج حاصل از این بررسی ها عدم رابطه بین اطلاعات جمعیت شناختی و محتوایی را نشان می دهد.

    Abstract

      

    In modern urban management, in order to achieve a spiritual-oriented city, excellence atmosphere, creative and healthy, the new approach of networking has received the attention of city managers. Local networking acts as a platform for increasing citizens' participation and strengthening the sense of social responsibility and as an intermediary between metropolitan management and citizens. In this process, city management is done using a bottom-up management strategy and at the same time spending less money and being more effective. The main and primary core of this network is a collection of volunteer people and social groups, local affiliates, with effective, responsible relationships, a cooperative atmosphere, with a non-political, non-governmental and non-commercial approach. They are aimed at promoting awareness, participation and improving behavior at the neighborhood level.

    A whole city is for the people who live in it, if a bridge is built over a river and iron and concrete forms the streets and buildings of the city, it is for the comfort of these people. With the passage of years of city councils, city managers have gained more information about their cities and understand that what people contribute to the city is not only the exploitation of civil infrastructures. Perhaps they can be shared from the first brick of every urban decision, and if it is going to be laid brick by brick in the neighborhoods, it would be better if the people of the same neighborhood comment on it. Therefore, in this research, we follow the urban neighborhood networking model to promote urban participation in Isfahan. This research, according to the practical purpose and using the descriptive-survey research method, with a questionnaire design with a Likert scale, has addressed the research topic in the selected statistical population in three neighborhoods of Isfahan city. The probability sampling method is cluster and the number of samples has been calculated through Cochran's formula. Each of the questionnaires has two groups of information, i.e., demographic information and content information, independent and dependent variable components, and the relationship between demographic and content information as side results of research in    software through the statistical method of chi-square correlation test. , Pearson and Spearman have been reviewed and the results of these reviews show the lack of relationship between demographic and content information.