
امیرحسین خواجوندصالحی
اثر افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده بر میزان مصرف کالاهای خوراکی مشمول بر اساس مدل تفاضل در تفاضل
- دانشجو
- امیرحسین خواجوندصالحی
- استاد راهنما
- علی اصغر سالم
- استاد مشاور
- سیروس امیدوار
- استاد داور
- علی مزیکی
- رشته تحصیلی
- علوم اقتصادي-گرايش اقتصاد نظري
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- چکیده
-
دولتها از بازیگران عرصه اقتصاد هستند که چه در سطح خرد و چه در سطح کلان اثرگذارند. ابزار اساسی سیاست مالی دولت، بودجه دولت است که درآمدهای دولت را انباشته و به مخارج دولتی تبدیل میکند. درآمدهای دولت در جهت پوشش هزینهها، به دو گروه درآمدهای مالیاتی و غیرمالیاتی تقسیم میشوند که درآمدهای مالیاتی به دلیل ویژگیهایی
همچون ثبات، پایداری و تورمزا نبودن همواره از مقبولیت بیشتری برخوردار بودهاند، بنابراین معرفی مالیاتهایی مانند مالیات بر ارزش افزوده (VAT) در جهت افزایش درآمدهای مالیاتی ممکن است به افزایش نسبت مالیات به هزینههای جاری دولت کمک کند. مالیات بر ارزش افزوده از دو کانال بر رشد اقتصادی اثر میگذارد؛ اولا اثر مثبت آن بر رشد اقتصادی از سه طریق افزایش درآمدهای دولت و کمک به ایجاد زیرساخت، حذف سایر مالیاتها و کمک به افزایش عرضه کار و بهرهوری، کاهش مصرف و افزایش پسانداز خواهد بود. دوما اثر منفی آن بر رشد اقتصادی از دو طریق کاهش سرمایهگذاری، تحقیق و توسعه و نوآوری و بر هم زدن توزیع درآمدی به دلیل خاصیت تنازلی این نوع از مالیات خواهد بود. در این پژوهش جهت بررسی اثر افزایش یک درصدی نرخ این نوع از مالیات در سال ???? بر مصرف خوراکیهای ????? خانوار شهری و روستایی به روش تفاضل در تفاضل، اطلاعات مربوط به مصرف ??? ریزقلم کالا در گروههای کنترل و آزمایش، در ? دسته کالایی همچون برنج، نان و غلات، گوشت قرمز و مرغ، گوشت ماهی، لبنیات، میوه و تنقلات، سبزیجات و ادویه و نوشیدنیها، با در نظر گرفتن سایر عوامل همچون قیمت وزنی دستههای کالایی، درآمد و بعد خانوار، شغل، وضعیت تاهل وضعیت سکونت، جنسیت، سن و سواد سرپرست خانوار به همراه شهری یا روستایی بودن آنان جمعآوری شده است. نتایج این بررسی نشان میدهد که ضریب جمله تفاضل در تفاضل برای دسته کالایی برنج در سطح ?? درصد منفی و معنیدار و برای دسته کالایی گوشت قرمز و مرغ، گوشت ماهی، لبنیات، میوه و تنقلات، سبزی و ادویه و نان و غلات، در سطح ?? درصد منفی و معنیدار و برای دسته کالایی نوشیدنیها، در هیچ سطحی به لحاظ آماری، معنیدار نبوده است.
- Abstract
-
Governments are actors in the field of economy that have an effect both at the micro and macro levels. The basic instrument of the government's financial policy is the government budget, which accumulates government revenues and turns them into government expenditures. In order to cover expenses, government revenues are divided into two groups of tax and non-tax revenues, which tax revenues have always been more acceptable due to their characteristics such as stability, sustainability and non-inflation, therefore the introduction of taxes such as value added tax (VAT) in order to increase Tax revenues may help increase the ratio of taxes to government current expenditures. Value added tax affects economic growth through two channels; Firstly, its positive effect on economic growth will be in three ways: increasing government revenues and helping to build infrastructure, removing other taxes, helping to increase labor supply and productivity, and reducing consumption and increasing savings. Second, it will have a negative effect on economic growth in two ways, reducing investment, research and development, and innovation, and disrupting income distribution due to the regressive nature of this type of tax. In this research, in order to investigate the effect of a one percent increase in the rate of this type of tax in ۲۰۱۳ on the food consumption of ۲۵,۵۱۴ urban and rural households using the difference-in-difference method, the information related to the consumption of ۱۵۲ samples of goods in the control and experimental groups, in ۸ categories of goods such as rice , bread and cereals, red meat and chicken, fish meat, dairy products, fruit and snacks, vegetables and spices and drinks, taking into account other factors such as the weighted price of product categories, household income and size, job, marital status, residence status, We collected the gender, age and literacy of the head of the household along with whether they are urban or rural. The results of this study show that the coefficient of the difference in the difference for the product category of rice is negative and significant at the level of ۹۵% and for the product category of red meat and chicken, fish meat, dairy products, fruit and snacks, vegetables and spices, and bread and grains, at the level of ۹۹% negative and significant and for the category of beverages, it was not statistically significant at any level.