
امیرحسین عالمی
بازاریابی اجتماعی در شبکه های اجتماعی و ارتباطات توسعه ای تحلیل طراحی کمپین های بازاریابی اجتماعی در شبکه های اجتماعی فارسی زبان
- دانشجو
- امیرحسین عالمی
- استاد راهنما
- هادی خانیکی
- استاد داور
- حسینعلی افخمی, مسعود کوثری, سید جمال الدین اکبرزاده جهرمی
- رشته تحصیلی
- علوم ارتباطات
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- چکیده
-
در پژوهش حاضر، تغییرات رفتار فردی و در نهایت تغییرات اجتماعی بهعنوان یک نیاز اساسی برای توسعه جوامع مطرح شده است. این تغییرات نیازمند برنامههای ارتباطاتی مؤثر هستند، بهویژه در جوامع درحالتوسعه که برقراری ارتباط مؤثر میان حاکمیت و مردم و ایجاد تغییرات مثبت اجتماعی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این راستا، بازاریابی اجتماعی بهعنوان یک استراتژی ارتباطاتی مؤثر، خصوصاً در حوزه ارتباطات توسعهای، مطرح میشود. این پژوهش با بررسی روشهای نوین و روزآمد بازاریابی اجتماعی مانند مداخلات بازاریابی اجتماعی کلان و سیستمی، تفکر طراحی و مدل وینریچ، به تدوین یک پروسه ?? مرحلهای براساس روش طراحی پژوهشمحور پرداخته است.
در ادامه، بر اساس این پروسه، کمپین "موتورسوار خوب" طراحی و اجرا گردید. سپس با استفاده از روش نتنوگرافی و تحلیل هشتگ، میزان مشارکت مخاطبان در کمپین و احساسات کاربران مشارکتکننده سنجیده شد. در این کمپین، ??? توییت از ??? کاربر، ?.? هزار لایک و ???? پست عمومی از ???? کاربر با شش میلیون لایک جمعآوری و بررسی شدند. میزان مشارکت بالای کمپین و احساسات مثبت کاربران نشان از موفقیت نسبی کمپین در شبکههای اجتماعی داشت.
پس از کمپین "موتورسوار خوب"، دو کمپین دیگر به نامهای "برابر با من" و "معلولیت بدون محرومیت" نیز با استفاده از همین روش ?? مرحلهای طراحی و اجرا شدند. در کمپین "معلولیت بدون محرومیت"، دادههای مرتبط با هشتگهای کمپین شامل ???? پست عمومی از ???? کاربر با مجموع یک میلیون لایک جمعآوری و تحلیل شد. نتایج تحلیل نشان داد که این کمپین توانسته مشارکت بالایی را در میان مخاطبان ایجاد کند و واکنشهای مثبت زیادی را برانگیزد.
همچنین، در کمپین "برابر با من"، ??? توییت از ??? کاربر و ?? هزار لایک، و ???? پست عمومی از ??? کاربر با مجموع ??? هزار لایک جمعآوری گردید و توسط نرمافزار دیتاک تحلیل و بررسی شد. میزان بالای تعاملات و بازخوردهای مثبت نشان از موفقیت نسبی این کمپینها در دستیابی به اهدافشان دارد.
- Abstract
-
In the present study, individual behavior changes and, ultimately, social changes are identified as essential needs for community development. These changes require effective communication programs, particularly in developing societies where establishing effective communication between the government and the people, as well as creating positive social changes, is of special importance. In this context, social marketing is introduced as an effective communication strategy, especially in the field of development communication. This study explores modern and updated methods of social marketing, such as large-scale and systemic social marketing interventions, design thinking, and the Weinreich model, and formulates a ۱۲-step process based on a research-driven design approach.
Following this process, the "Good Motorcyclist" campaign was designed and implemented. Using netnography and hashtag analysis, the level of audience engagement and the sentiments of participants were assessed. In this campaign, ۴۸۰ tweets from ۲۳۸ users, ۴.۴ thousand likes, and ۳,۱۰۳ public posts from ۳,۰۸۳ users, with a total of six million likes, were collected and analyzed. The high level of engagement and the positive sentiments of the users indicated the campaign's relative success on social media.
After the "Good Motorcyclist" campaign, two other campaigns named "Equal with Me" and "Disability Without Deprivation" were also designed and executed using the same ۱۲-step process. In the "Disability Without Deprivation" campaign, data related to the campaign hashtags, including ۲,۳۲۷ public posts from ۲,۰۱۳ users with a total of one million likes, were collected and analyzed. The analysis showed that this campaign succeeded in generating high audience engagement and received many positive reactions.
Additionally, in the "Equal with Me" campaign, ۴۴۴ tweets from ۳۷۱ users, ۲۳ thousand likes, and ۱,۴۷۵ public posts from ۹۸۰ users with a total of ۳۰۳ thousand likes were collected and analyzed using the Datak software. The high level of interactions and positive feedback demonstrated the relative success of these campaigns in achieving their goals.