
لیلی شیردل
سیاستگزاری صنعت چاپ و نقش آن در توسعه مطبوعات ایران ۱۴۰۰-۱۳۶۸
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
هدف از این تحقیق بررسی سیاستگذاری دولت های پنجم تا سیزدهم جمهوری اسلامی ایران در حوزه صنعت چاپ و اثرگذاری آن بر توسعه مطبوعات کشور است. به منظور دستیابی به این هدف پرسشنامه ای با شش سوال محوری تهیه و ۲۲ نفر از مسئولان پیشین و فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطوح مختلف مدیریتی اعم از وزرا، معاونان، مشاوران، مدیران کل و کارشناسان فرهنگی و مطبوعاتی به صورت کاملا هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. نقطه اشباع نظری و رسیدن به حد کفایت برای انتخاب نمونه های کیفی در این پژوهش، ۲۲ نمونه تعریف شده است. در مجموع از میان ۲۲ درخواست مصاحبه، ۱۹ مصاحبه به صورت رو در رو و مابقی به صورت غیرمستقیم انجام شد. یکی از مصاحبه ها به دلیل امتناع مصاحبه شونده از پاسخگویی به همه سوالات کنار گذاشته شد و با نظریه الگوی حاکمیت اسلامی، نظرات افراد باقیمانده مبنای ارزیابی قوت و ضعف دولتها قرار گرفت. برای سنجش اعتبار تحقیق، نتایج هر مرحله از چارچوب روش شناختی مکرراً به اساتید ارائه و اطمینان حاصل شد که مطالعه از نظر آنان قابل قبول و معتبر است. بماند که از نظر لیندلف پایایی در پژوهش های کیفی دغدغه مهمی نبوده و چندان موضوعیت ندارد. هدف اصلی تحقیق کیفی تعمیم نتایج نیست؛ بلکه ایجاد درک عمیق از یک موضوع خاص است در این معنا، این اطمینان کسب شد که سایر محققان و مطالعات بعدی این امکان را دارند که ارزیابی کنند آیا نتایج این مطالعه به موقعیت های مشابه متنی قابل انتقال است یا خیر. یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن است که بین سیاستگذاری دولت در حوزه چاپ و توسعه مطبوعات و همچنین بالعکس رابطه معناداری وجود دارد. کلید واژگان: سیاستگذاری، صنعت، چاپ، توسعه، مطبوعات.
- Abstract
-
The interviewee's refusal to answer all the questions, and with the theory of the Islamic governance model, the opinions of the remaining people became the basis for evaluating the strength and weakness of the governments. For research, the results of each step of methodological evaluation are repeatedly presented to the professors, ensuring that they are acceptable and valid to the subjects. Keep in mind that according to Lindelof, reliability is not important in qualitative research and is not very topical. The main goal of qualitative research is not to generalize the results; Rather, it is creating an understanding of a specific issue. In this sense, This ensures that other studies and subsequent studies have the possibility to assess whether the results of this study transfer to similar contextual situations. The current research indicates that there is a significant relationship between the government's policy in the field of printing and the development of the press and vice versa.
Keywords: policy making, industry, printing, development, press