مهسا مصطفی پور

مهسا مصطفی پور

عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین هوش عاطفی و اضطراب یادگیری زبان و تاثیر آنها بر پیشرفت مهارت صحبت کردن در فارسی آموزان ترک زبان



    استاد راهنما
    بهزاد رهبر
    استاد داور
    راحله گندمکار
    ساعت دفاع

    چکیده

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش عاطفی، اضطراب یادگیری زبان و پیشرفت مهارت صحبت کردن در فارسی‌آموزان ترک‌زبان انجام شده است. با توجه به اهمیت مهارت گفتاری در فرآیند یادگیری زبان دوم، در این پژوهش تأثیر هوش عاطفی و اضطراب یادگیری بر میزان پیشرفت گفتاری فارسی‌آموزان مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد هوش عاطفی بار-آن و اضطراب زبان خارجی هورویتز جمع‌آوری شد. همچنین، عملکرد گفتاری شرکت‌کنندگان از طریق آزمون تعیین سطح شفاهی ارزیابی گردید. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل  ??  فارسی‌آموز ترک‌زبان  سطح مقدماتی (? مرد و ?? زن) با سنین ?? تا ?? سال  است که در مؤسسات آموزش زبان فارسی مشغول به تحصیل هستند و نمونه‌ی مورد پژوهش به‌صورت هدفمند انتخاب شده است.  برای تحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تک‌متغیره استفاده شد. آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین متغیرهای پژوهش به کار گرفته شد و تحلیل رگرسیون تک‌متغیره جهت تعیین میزان تأثیر هوش عاطفی و اضطراب یادگیری بر پیشرفت مهارت صحبت کردن مورد استفاده قرار گرفت.  یافته‌های پژوهش نشان داد که بین هوش عاطفی و پیشرفت مهارت صحبت کردن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ به این معنا که افرادی که از هوش عاطفی بالاتری برخوردارند، در مهارت گفتاری خود پیشرفت بیشتری دارند. در مقابل، بین اضطراب یادگیری زبان و پیشرفت مهارت صحبت کردن رابطه منفی و معناداری مشاهده شد؛ به این صورت که افزایش اضطراب موجب کاهش توانایی گفتاری فارسی‌آموزان ترک‌زبان می‌شود. علاوه بر این، رابطه‌ای معکوس و معنادار میان هوش عاطفی و میزان اضطراب یادگیری زبان یافت شد؛ به این معنا که افراد دارای هوش عاطفی بالاتر، اضطراب کمتری را در فرآیند یادگیری زبان تجربه می‌کنند  .نتایج این پژوهش نشان‌دهنده‌ی اهمیت هوش عاطفی در کاهش اضطراب یادگیری زبان و بهبود مهارت گفتاری در فارسی‌آموزان ترک‌زبان است. این یافته‌ها می‌توانند در طراحی برنامه‌های آموزشی زبان دوم مورد استفاده قرار گیرند تا با تقویت مهارت‌های عاطفی زبان‌آموزان، اضطراب آنان کاهش یافته و توانایی گفتاری‌شان بهبود یابد.

    Abstract

    The present study examines the relationship between emotional intelligence, language learning anxiety, and the development of speaking skills among Turkish-speaking Persian learners. Recognizing the critical importance of speaking skills in second language acquisition, this research rigorously investigates how emotional intelligence and language learning anxiety directly impact the speaking proficiency of Persian learners.  Utilizing a descriptive-analytical method, data were collected through the standardized Bar-On Emotional Intelligence Questionnaire and the Horwitz Foreign Language Anxiety Scale. The speaking performance of participants was evaluated using an oral proficiency test. The study population consisted of ۳۲ beginner-level Turkish-speaking Persian learners (۸ men and ۲۴ women) aged between ۳۲ and ۳۶, all enrolled in Persian language institutes. A purposive sampling method was employed to select the sample.Data analysis involved both descriptive statistics (including mean and standard deviation) and inferential statistics (including the Pearson correlation test and univariate regression analysis). The Pearson correlation test effectively examined the relationships between the research variables, while univariate regression analysis identified the degree to which emotional intelligence and learning anxiety influence speaking proficiency.  The findings reveal a significant positive correlation between emotional intelligence and speaking proficiency, demonstrating that learners with heightened emotional intelligence exhibit superior speaking skills. In contrast, a significant negative correlation exists between language learning anxiety and speaking proficiency, indicating that increased anxiety undeniably leads to poorer speaking performance among Turkish-speaking Persian learners. Furthermore, a significant inverse relationship was established between emotional intelligence and language learning anxiety, showing that individuals with higher emotional intelligence experience lower levels of anxiety during the language learning process.  These results underscore the vital role of emotional intelligence in mitigating language learning anxiety and enhancing speaking skills among Turkish-speaking Persian learners. The implications of this study are clear: second language education programs must prioritize the development of learners' emotional skills to effectively reduce anxiety and elevate speaking performance.