فرشته سلیمی

فرشته سلیمی

عنوان پایان‌نامه

رویکرد زن در قرآن از دیدگاه اندیشمندان مسلمان جامعه ایران بین سالهای ۱۳۲۰ تا کنون ؛با تاکید بر آرا علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی



    دانشجو فرشته سلیمی در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰ ، به راهنمایی محمدتقی کرمی قهی ، پایان نامه با عنوان "رویکرد زن در قرآن از دیدگاه اندیشمندان مسلمان جامعه ایران بین سالهای ۱۳۲۰ تا کنون ؛با تاکید بر آرا علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی" را دفاع نموده است.


    دانشجو
    فرشته سلیمی
    استاد راهنما
    محمدتقی کرمی قهی
    استاد مشاور
    مهدیه محمدتقی زاده
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    علوم اجتماعی
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۲۴
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۱۷[۲۱۱۷]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۱۱۷
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
    ساعت دفاع
    ۱۰:۰۰

    چکیده

    چکیده در چند دهه اخیراندیشمندان مسلمان ایران درموضوع زن در قرآن و تفاسیر آیات مربوط به زنان رویکردهای متفاوتی را ارایه کرده و با لحنی متناسب با تغییرات گفتمان جامعه به خصوص در حوزه مدرنیته به مسئله زن پرداخته اند و نوع نگرش و اهمیتی که در قران و دین اسلام برای زن آمده به جامعه شناسانده و بستر آگاهی جامعه را در این مورد فراهم آورده‌اند. از اولین پیشگامان این حوزه علامه طباطبایی بود که در تفسیر المیزان به مسئله زن پرداخت و مباحث خود را بر اساس فطرت انسان توضح داد و با طرح موضوعاتی مانند ازدواج، فحشا و ... به تاثیر تجدد در جامعه پرداخته است. او به جایگاه برتر زنان در قران با مقایسه با غرب اشاره میکند و قوانین الهی را که بر اساس طبیعت انسآنها است کاملتر و جامع تر از قوانین بشری غرب معرفی میکند از شاگردان به نام ایشان، آیت الله جوادی آملی است که ایشان هم با نگرش متفاوت به حوزه زنان در قرآن و در مجموعه درس‌های خود درکتابی تحت عنوان زن در آیینه جلال و جمال از ابعاد مختلف به ویژگی‌های زنان پرداخته است. ایشان مبنا را بر برابری زن و مرد بر اساس مجرد بودن روح می‌داند که جنسیت در آن راه ندارد. او تعلیم و تربیت زنان را برای ورود به عرصه عمومی بسیار موثر میداند و مرجعیت و قضاوت زنان را لااقل در مورد زنان بلا مانع میداند. آیت الله مصباح یزدی نیز شاگرد دیگر علامه طباطبایی بود که با تکیه بر فطرت، به تفاوت‌های زن و مرد می‌پردازد، از این حیث که ایشان تفاوت مهم بین زن و مرد را تفاوت در جسم آنها می‌داند و بر این اساس مباحث خود را پیش می‌برد. او به بعد خانواده و نقش زنان بیشتر توجه دارد و نهضتهای زنان و فمنیست را تحلیل میکند. هر سه متفکر ورود در حوزه زنان را با توجه به شرایط موجود، نفوذ تجدد، تهاجم فرهنگی و افکار فمنیستی ضروری می‌دانند و آگاه کردن جامعه به مبانی اصیل قرآنی را مورد توجه قرار داده‌اند. از نتایج به دست امده به تشابه و تفاوتها تفسیر ایات مربوط به زنان که توسط این متفکران انجام و موجب تعدد اراء شده میتوان به این موارد اشاره کرد. تفسیر ایه قوامون، نقش تعلیم و تربیت زنان در ورود به عرصه عمومی، تاثیر خردورزی مردان و احساسی بودن زنان و نقشهای انان در خانواده و جامعه و اختلاف نظر در مورد ورود زنان به قضاوت و حکومت و... در این پایان نامه، بعد از مطرح شدن نظر این اندیشمندان از آثار برجسته آنان در مورد زن در قران به مقایسه و تحلیل نظرات آنها نیز پزداخته شده است. در این پایان نامه از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. و از کتب و منابع این سه اندیشمند (علامه طباطبایی،ایت الله جوادی املی و ایت الله مصباح یزدی)که از دیگاه قران م اسلام به زن پرداخته شده مورد استفاده قرار گرفته است از جمله کتاب زن در قران اثر علامه طباطبایی، زن در ایینه جلال و جمال نوشته ایت الله جوادی املی و زن نیمی از پسکر اجتماع و مجموعه پرسشها و پاسخها جلد پنج از ایت الله مصباح یزدی کلیدواژه‌ها: اندیشمندان، رویکرد نظری، زن در قرآن.  

    Abstract

    Abstract In recent decades, Iranian Muslim thinkers have presented different approaches to the issue of women in the Quran and interpretations of verses related to women, and have addressed the issue of women in a tone appropriate to the changes in the discourse of society, especially in the field of modernity, and have introduced the type of attitude and importance that the Quran and the religion of Islam have given to women to society and have provided a basis for the awareness of society on this issue. One of the first pioneers in this field was Allameh Tabatabaei, who addressed the issue of women in his Tafsir al-Mizan and explained his discussions based on human nature and addressed the impact of modernity on society by raising issues such as marriage, prostitution, etc. He points to the superior position of women in the Quran in comparison with the West and introduces the divine laws that are based on their human nature as more complete and comprehensive than the human laws of the West. One of his students named after him is Ayatollah Javadi Amoli, who also addressed the issue of women in the Quran with a different attitude and in his collection of lessons in a book titled Women in the Mirror of Glory and Beauty, has addressed the characteristics of women from different dimensions. He considers the basis to be the equality of men and women based on the abstraction of the soul, in which gender has no place. He considers women's education and training to be very effective for entering the public arena and considers women's authority and judgment, at least in the case of women, to be unimpeded. Ayatollah Misbah Yazdi was another student of Allama Tabataba'i who, relying on nature, deals with the differences between men and women, since he considers the important difference between men and women to be the difference in their bodies and advances his discussions on this basis. He pays more attention to the family and the role of women and analyzes women's and feminist movements. All three thinkers consider entering the field of women necessary in view of the existing conditions, the influence of modernity, cultural invasion and feminist thoughts, and have paid attention to informing the society about the original principles of the Quran. From the results obtained, the similarities and differences in the interpretation of verses related to women made by these thinkers and causing a variety of opinions can be mentioned. Interpretation of the verse of Qavamun, the role of women's education and training in entering the public arena, the effect of men's rationality and women's emotionality and their roles in the family and society, and differences of opinion about women's entry into judgment and government, etc. In this thesis, after presenting the views of these thinkers, their prominent works on women in the Quran are compared and analyzed. This thesis uses the content analysis method. And the books and sources of these three thinkers (Allamah Tabataba'i, Ayatollah Javadi Amli, and Ayatollah Misbah Yazdi) that deal with women from the perspective of the Quran and Islam have been used, including the book "Woman in the Quran" by Allamah Tabataba'i, "Woman in the Mirror of Glory and Beauty" by Ayatollah Javadi Amli, and "Woman in the Half of the Society" and the collection of questions and answers, volume five by Ayatollah Misbah Yazdi. Keywords: Thinkers, theoretical approach, women in the Quran.