
امیر ایزدی
عوامل موثر بر رفتار های پرخطر در بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر گناباد
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- چکیده
-
رفتارهای پرخطر به عنوان مجموعهای از رفتارهایی تعریف می شوند که احتمال آسیب و صدمه به فرد را افزایش می دهند. این رفتارها در دوران نوجوانی، به دلیل تغییرات جسمی، روانی و اجتماعی، شیوع بیشتری دارند. تحقیق پیش رو با هدف شناسایی عوامل موثر بر رفتارهای پرخطر دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان گناباد و با استفاده از روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری در این تحقیق دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم در رشته های نظری و فنی بوده اند که بنا به استعلام از اداره آموزش و پرورش گناباد، تعداد شان برابر با ۱۲۰۰نفربوده و براساس فرمول کوکران حجم نمونه برابر با ۲۹۱ نفر می باشد، اما در نهایت تعداد ۳۰۶ پرسشنامهه معتبر گردآوری شد. بدین منظور پرسشنامه محقق ساخته ای تدوین شد که روایی آن توسط اساتید صاحب نظر تایید و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ به دست آمد، سپس با استفاده از نمونه گیری تصادفی در بین دبیرستان های شهر گناباد توزیع و با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که ۱۳.۱% از دانشآموزان درگیر رفتارهای پرخطر مانند خشم و پرخاشگری، رفتارهای مخاطرهآمیز ، تمایل به مصرف مواد مخدر، روانگردان و الکل، شرکت در مهمانی های مختلط دوستانه، رابطه عاطفی با ناهمجنس و رفتار های ضد اجتماعی خطرناک هستند که این دانش آموزان در زمره گروه پرخطر جای میگیرند. ۷۶.۵% از دانشآموزان "هرگز" یا "به ندرت" درگیر رفتارهای پرخطر مانند خشم و پرخاشگری، رفتارهای مخاطرهآمیز، تمایل به مصرف مواد مخدر، روانگردان و الکل، شرکت در مهمانی های مختلط دوستانه، رابطه عاطفی با ناهمجنس و رفتار های ضد اجتماعی خطرناک هستند که این دانش آموزان در زمره گروه کم خطر جای می گیرند. ۱۰.۳% از دانشآموزان "گاهی اوقات" درگیر رفتارهای پرخطر مانند خشم و پرخاشگری، رفتارهای مخاطرهآمیز ، تمایل به مصرف مواد مخدر، روانگردان و الکل، شرکت در مهمانی های مختلط دوستانه، رابطه عاطفی با ناهمجنس و رفتارهای ضد اجتماعی خطرناک هستند که این دانشآموزان در زمره گروه ناپایدار قرار می گیرند. همچنین بین جنس دانشآموزان با میزان انجام رفتارهای پرخطر در بین آنها رابطه آماری معناداری وجود ندارد. رابطه معناداری میان دو متغیر وضعیت جو مدرسه با رفتار های پرخطر دانشآموزان وجود ندارد. رابطه معناداری میان دو متغیر نظارت والدین با انجام رفتارهای پرخطر دانشآموزان وجود ندارد. بین نوع مدرسه با میزان انجام رفتارهای پرخطر در بین آنها رابطه آماری معناداری وجود دارد. بین رشته تحصیلی با میزان انجام رفتارهای پرخطر در بین آنها رابطه آماری معناداری وجود دارد. بین تاثیر گروه همالان با انجام رفتارهای پرخطر دانشآموزان رابطه آماری معناداری وجود دارد. همچنین بین استفاده از رسانه های داخلی و خارجی با انجام رفتار پرخطر دانشآموزان رابطه آماری معنا داری وجود دارد». کلیدواژگان: رفتار پرخطر، نظارت والدین، گروه همسالان، جو مدرسه، دانش آموزان، شهرستان گناباد.
- Abstract
-
High-risk behaviors are defined as a set of behaviors that increase the possibility of injury to a person. These behaviors are more common during adolescence due to physical, psychological and social changes. The present research aims to identify the factors affecting high-risk behaviors of secondary school students in Gonabad city and has been carried out using a survey method. The statistical population in this research were male and female students of the second secondary level in theoretical and technical fields, according to the inquiry from Gonabad Education Department, their number is equal to ۱۲۰۰ people and according to Cochran's formula, the sample size is equal to ۲۹۱ people. But in the end, ۳۰۶ valid questionnaires were collected. For this purpose, a researcher-made questionnaire was developed, its validity was confirmed by expert professors and its reliability was obtained by Cronbach's alpha test, then it was distributed among the high schools of Gonabad using random sampling and using software. S was analyzed. The results of the analysis of the findings showed that "۱۳.۱% of the students engaged in high-risk behaviors such as anger and aggression, risky behaviors, the tendency to use drugs, psychedelics and alcohol, participation in friendly mixed parties, emotional relationships with the opposite sex and behaviors Antisocial are dangerous. ۷۶.۵% of students "never" or "rarely" engage in risky behaviors such as anger and aggression, risky behaviors, tendency to use drugs, psychedelics and alcohol, participation in mixed friendly parties, emotional relationship with the opposite sex, and antisocial behaviors. are dangerous ۱۰.۳% of students are "sometimes" involved in risky behaviors such as anger and aggression, risky behaviors, tendency to use drugs, psychedelics and alcohol, participating in friendly mixed parties, having an emotional relationship with the opposite sex, and risky antisocial behaviors. Also, there is no statistically significant relationship between the gender of students and the rate of high-risk behaviors among them. There is no significant relationship between the two variables of school climate and high-risk behaviors of students. There is no significant relationship between the two variables of parental supervision and high-risk behaviors of students. There is a statistically significant relationship between the type of school and the level of high-risk behaviors among them. There is a statistically significant relationship between the field of study and the rate of high-risk behaviors among them. There is a statistically significant relationship between the influence of the peer group and students' high-risk behaviors. Also, there is a statistically significant relationship between the use of internal and external media and students' ri