
سعیده رضوانی
مطالعه محتوای ساختار پیام های بهداشتی تصویری تولید شده در خصوص ویروس کوید ۱۹ توسط نهاد های اجرایی و خبری داخلی و سازمان جهانی بهداشت
- رشته تحصیلی
- علوم ارتباطات
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
پاندمی کووید-۱۹ بشر را دچار بحرانی کرد که پاسخ به آن جز از طریق مدیریت جهانی امکانپذیر نبود. لذا به منظور مقابله با این ویروس نوظهور، آموزش و اطلاعرسانی صحیح به عموم مردم در این زمینه به عنوان رسالت اصلی نهادهای متولی مبارزه با ویروس تعریف شد. به همین منظور حجم عظیمی از اطلاعات در قالبهای مختلف نوشتاری و تصویری توسط نهادها و رسانههای مختلف در سرتاسر جهان منتشر شد. مطالعه این پیامهای بهداشتی میتواند ضمن ارائه شناختی دقیق از چگونگی مواجهه با کرونا توسط نهادهای مختلف، در بحرانهای آینده نیز کارساز باشد. از این رو نوشتار حاضر در صدد است اینفوگرافیکهای تولید شده توسط سازمان جهانی بهداشت به مثابه متولی اصلی کنترل ویروس کرونا در سطح بینالمللی و وزارت بهداشت و خبرگزاری ایرنا را به عنوان دو نهاد داخلی مورد مطالعه ارزیابی قرار دهد تا در مرحله اول تفاوتها و شباهتهای اینفوگرافیکهای سازمانهای مذکور را از نظر ساختاری و محتوایی تحلیل کند. در مرحله دوم با توجه به قالب تصویری اینفوگرافیکها، رساله پیش رو در صدد شناخت رمزگان مستتر در اینفوگرافیکهای تولیدشده توسط سازمانهای مذکور با استفاده از روش نشانهشناسی است. در پایان نیز این نوشتار میکوشد با استفاده از روش تحلیل مضمون به مقایسه شباهتها و تفاوتهای نهادهای مذکور از نحوه چارچوببندی کرونا بپردازد. به منظور پاسخ به این سؤالات ابتدا تعداد ۵۶۰ ینفوگرافیک موجود در وبسایت نهادهای مذکور از ابتدای اسفند سال ۱۳۹۸ تا پایان ۱۴۰۰ بر مبنای دو الگوی اعتقاد بهداشتی و موازی توسعهیافته و با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج گویای این است که سازمان جهانی بهداشت بیشتر از تکنیک اقناعی «خودترغیبی» استفاده کرده بود، یعنی به منظور ترغیب مخاطب به رعایت پروتکلهای بهداشتی به بیان استدلال و مزایای پیشنهادات مطرحشده، پرداخته بود. در حالی که «ضمیر شخصی ما» بیشترین تکنیک اقناعی به کار رفته در وزارت بهداشت بود. یعنی این وزارتخانه بیش از هر چیز بر مقوله جمعگرایی و تقویت روحیه همدلی و ملیگرایی ایرانیان تأکید کرده بود. ایرنا نیز بیشتر از تکنیک «شواهد (استفاده از آمار و نمودار)» استفاده کرده بود. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت بیش از دو نهاد دیگر بر ابعاد سلامت اجتماعی و روانی اشاره کرده بود، موضوعی که در دو نهاد داخلی مورد غفلت واقع شده بود. درخصوص چارچوببندی یافتهها نیز باید گفت که در هر سه سازمان استفاده از چارچوبهای سلامت جسمانی، افزایش سواد رسانهای و اعتماد به واکسن مشترک بود. درخصوص تفاوت چارچوببندی سازمانهای مطالعهشده نیز باید گفت که تفاوت اصلی از سویی بین سازمان جهانی بهداشت با دو نهاد داخلی و از سوی دیگر بین خبرگزاری ایرنا با دو سازمان بهداشتی بود. در حالی که چارچوبهای انگ نزدن به دیگران، توجه به افزایش خشونت در محیط خانه، سلامت روان و اقتدار کادر درمان در سازمان جهانی بهداشت وجود داشت، در دو نهاد داخلی شاهد کاربرد این چارچوبها نبودیم. از سوی دیگر ایرنا با توجه به ویژگی خبری و رسانهای این سازمان در استفاده از چارچوبهای اطلاعرسانی، تمجید از دولت، بیان پیامدهای اقتصادی با دو سازمان دیگر تفاوت داشت.
- Abstract
-
The covid-۱۹ pandemic brought humanity into a crisis that could notbe answered except through global management. Therefore, in order to deal withthis emerging virus, proper education and information to the public in thisfield was defined as the main mission of the institutions in charge of fightingthe virus. For this purpose, information was published in various written andvisual formats by various institutions and media around the world. Studyingthese health messages can be useful in future crises as well as providing adetailed understanding of how different institutions deal with Corona.Therefore, this these aims to study and evaluate the infographics produced by "World Health Organization"as the main custodian of the control of the corona virus at the internationallevel and "Ministry of Health and MedicalEducation" and "IRNA news agency"as on the national level, in order to firstly compare the differences andsimilarities of the infographics. Analyze the mentioned organizations in termsof structure and content. In the second stage, according to the image format ofinfographics, the present dissertation seeks to know the hidden codes in theinfographics produced by the mentioned organizations using the semioticsmethod. In the end, this article tries to compare the similarities anddifferences of the mentioned institutions by using the method of thematicanalysis. In order to answer these questions, first, the number of ۵۶۰infographics available on the website of the mentioned institutions from thebeginning of March ۲۰۲۰ to end of March ۲۰۲۲ were studied basedhealth belief and Extended parallel process models and using the quantitativecontent analysis method. The results show that the World Health Organizationmostly used the "self-promotion" persuasive technique, that is, inorder to encourage the audience to comply with the health protocols, it hadexpressed the arguments and advantages of the proposed proposals. While " The personal pronoun“WE” " was the most used persuasivetechnique in the Ministry of Health, it means that this ministry emphasizedmore than anything else on the category of collectivism and strengthening thespirit of empathy and nationalism of Iranians. Irena also mostly used the"evidence (using statistics and graphs)" technique. On the otherhand, the World Health Organization, more than two other institutions, hadpointed out the dimensions of social and mental health, an issue that had beenneglected in two internal institutions. Regarding the framing of the findings, itshould be said that in all three organizations, the use of physical healthframeworks, increased media literacy and confidence in the vaccine were common.Regarding the difference in the framework of the studied organizations, itshould be said that the main difference was on the one hand between the WorldHealth Organization and the two internal organizations and on the other handbetween the IRNA news agency and the two health organizations. While theframeworks of not stigmatizing others, paying attention to the increase ofviolence in the home environment, mental health and the authority of thetreatment staff existed in the World Health Organization, we did not see theapplication of these frameworks in the two internal institutions. On the otherhand, according to the