سعیده رضوانی

سعیده رضوانی

عنوان پایان‌نامه

مطالعه محتوای ساختار پیام های بهداشتی تصویری تولید شده در خصوص ویروس کوید ۱۹ توسط نهاد های اجرایی و خبری داخلی و سازمان جهانی بهداشت



    دانشجو سعیده رضوانی در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی هادی خانیکی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه محتوای ساختار پیام های بهداشتی تصویری تولید شده در خصوص ویروس کوید ۱۹ توسط نهاد های اجرایی و خبری داخلی و سازمان جهانی بهداشت" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    هادی خانیکی
    استاد مشاور
    زرین زردار
    رشته تحصیلی
    علوم ارتباطات
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

    پاندمی کووید-۱۹ بشر را دچار بحرانی کرد که پاسخ به آن جز از طریق مدیریت جهانی امکان‌پذیر نبود. لذا به منظور مقابله با این ویروس نوظهور، آموزش و اطلاع‌رسانی صحیح به عموم مردم در این زمینه به عنوان رسالت اصلی نهادهای متولی مبارزه با ویروس تعریف شد. به همین منظور حجم عظیمی از اطلاعات در قالب‌های مختلف نوشتاری و تصویری توسط نهادها و رسانه‌های مختلف در سرتاسر جهان منتشر شد. مطالعه این پیام‌های بهداشتی می‌تواند ضمن ارائه شناختی دقیق از چگونگی مواجهه با کرونا توسط نهادهای مختلف، در بحران‌های آینده نیز کارساز باشد. از این رو نوشتار حاضر در صدد است اینفوگرافیک‌های تولید شده توسط سازمان جهانی بهداشت به مثابه متولی اصلی کنترل ویروس کرونا در سطح بین‌المللی و وزارت بهداشت و خبرگزاری ایرنا را به عنوان دو نهاد داخلی مورد مطالعه ارزیابی قرار دهد تا در مرحله اول تفاوت‌ها و شباهت‌های اینفوگرافیک‌های سازمان‌های مذکور را از نظر ساختاری و محتوایی تحلیل کند.   در مرحله دوم با توجه به قالب تصویری اینفوگرافیک‌ها، رساله پیش رو در صدد شناخت رمزگان مستتر در اینفوگرافیک‌های تولیدشده توسط سازمان‌های مذکور با استفاده از روش نشانه‌شناسی است. در پایان نیز این نوشتار می‌کوشد با استفاده از روش تحلیل مضمون به مقایسه شباهت‌ها و تفاوت‌های نهادهای مذکور از نحوه چارچوب‌بندی کرونا بپردازد. به منظور پاسخ به این سؤالات ابتدا تعداد ۵۶۰ ینفوگرافیک موجود در وب‌سایت نهادهای مذکور از ابتدای اسفند سال ۱۳۹۸ تا پایان ۱۴۰۰ بر مبنای دو الگوی اعتقاد بهداشتی و موازی توسعه‌یافته و با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج گویای این است که سازمان جهانی بهداشت بیشتر از تکنیک اقناعی «خودترغیبی» استفاده کرده بود، یعنی به منظور ترغیب مخاطب به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بیان استدلال و مزایای پیشنهادات مطرح­شده، پرداخته بود. در حالی که «ضمیر شخصی ما» بیشترین تکنیک اقناعی به کار رفته در وزارت بهداشت بود. یعنی این وزارتخانه بیش از هر چیز بر مقوله جمع‌گرایی و تقویت روحیه همدلی و ملی‌گرایی ایرانیان تأکید کرده بود. ایرنا نیز بیشتر از تکنیک «شواهد (استفاده از آمار و نمودار)» استفاده کرده بود. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت بیش از دو نهاد دیگر بر ابعاد سلامت اجتماعی و روانی اشاره کرده بود، موضوعی که در دو نهاد داخلی مورد غفلت واقع شده بود. درخصوص چارچوب‌بندی یافته‌ها نیز باید گفت که در هر سه سازمان استفاده از چارچوب‌های سلامت جسمانی، افزایش سواد رسانه‌ای و اعتماد به واکسن مشترک بود. درخصوص تفاوت چارچوب‌بندی سازمان‌های مطالعه‌شده نیز باید گفت که تفاوت اصلی از سویی بین سازمان جهانی بهداشت با دو نهاد داخلی و از سوی دیگر بین خبرگزاری ایرنا با دو سازمان بهداشتی بود. در حالی که چارچوب‌های انگ نزدن به دیگران، توجه به افزایش خشونت در محیط خانه، سلامت روان و اقتدار کادر درمان در سازمان جهانی بهداشت وجود داشت، در دو نهاد داخلی شاهد کاربرد این چارچوب‌ها نبودیم. از سوی دیگر ایرنا با توجه به ویژگی خبری و رسانه‌ای این سازمان در استفاده از چارچوب‌های اطلاع‌رسانی، تمجید از دولت، بیان پیامدهای اقتصادی با دو سازمان دیگر تفاوت داشت.

      

    Abstract

    The covid-۱۹ pandemic brought humanity into a crisis that could not
    be answered except through global management. Therefore, in order to deal with
    this emerging virus, proper education and information to the public in this
    field was defined as the main mission of the institutions in charge of fighting
    the virus. For this purpose, information was published in various written and
    visual formats by various institutions and media around the world. Studying
    these health messages can be useful in future crises as well as providing a
    detailed understanding of how different institutions deal with Corona.
    Therefore, this these aims to study and evaluate the infographics produced by "World Health Organization"
    as the main custodian of the control of the corona virus at the international
    level and "Ministry of Health and Medical
    Education" and "IRNA news agency"
    as on the national level, in order to firstly compare the differences and
    similarities of the infographics. Analyze the mentioned organizations in terms
    of structure and content. In the second stage, according to the image format of
    infographics, the present dissertation seeks to know the hidden codes in the
    infographics produced by the mentioned organizations using the semiotics
    method. In the end, this article tries to compare the similarities and
    differences of the mentioned institutions by using the method of thematic
    analysis. In order to answer these questions, first, the number of ۵۶۰
    infographics available on the website of the mentioned institutions from the
    beginning of March ۲۰۲۰ to end of March ۲۰۲۲ were studied based
    health belief and Extended parallel process models and using the quantitative
    content analysis method. The results show that the World Health Organization
    mostly used the "self-promotion" persuasive technique, that is, in
    order to encourage the audience to comply with the health protocols, it had
    expressed the arguments and advantages of the proposed proposals. While " The personal pronoun“WE” " was the most used persuasive
    technique in the Ministry of Health, it means that this ministry emphasized
    more than anything else on the category of collectivism and strengthening the
    spirit of empathy and nationalism of Iranians. Irena also mostly used the
    "evidence (using statistics and graphs)" technique. On the other
    hand, the World Health Organization, more than two other institutions, had
    pointed out the dimensions of social and mental health, an issue that had been
    neglected in two internal institutions. Regarding the framing of the findings, it
    should be said that in all three organizations, the use of physical health
    frameworks, increased media literacy and confidence in the vaccine were common.
    Regarding the difference in the framework of the studied organizations, it
    should be said that the main difference was on the one hand between the World
    Health Organization and the two internal organizations and on the other hand
    between the IRNA news agency and the two health organizations. While the
    frameworks of not stigmatizing others, paying attention to the increase of
    violence in the home environment, mental health and the authority of the
    treatment staff existed in the World Health Organization, we did not see the
    application of these frameworks in the two internal institutions. On the other
    hand, according to the