حمیدرضا غفاری دیزجی

حمیدرضا غفاری دیزجی

عنوان پایان‌نامه

گونه شناسی و مطالعه تحول مفهومی قهرمان در سینمای ایران



    دانشجو حمیدرضا غفاری دیزجی در تاریخ ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ، به راهنمایی بهارک محمودی حنارود ، پایان نامه با عنوان "گونه شناسی و مطالعه تحول مفهومی قهرمان در سینمای ایران" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    بهارک محمودی حنارود
    استاد مشاور
    سبحان یحیایی
    استاد داور
    زرین زردار
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۱۶ آذر ۱۴۰۱
    ساعت دفاع

    چکیده

    در پژوهش حاضر سعی شده است تا با استفاده از رویکرد بازتاب در جامعه­شناسی سینما، تحولات مفهوم قهرمان در سینمای ایران در چهار دهه پس از انقلاب مورد تحلیل قرار گیرد.

    روش تحقیق این پژوهش از نوع روش کیفی و تکنیک مورد استفاده برای تحلیل فیلم­های سینمایی، الگوی سفر قهرمان کریستوفر ووگلر است که با مطالعه اسنادی برای توصیف شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی چهار دهه پس از انقلاب تکمیل شده است.

    از جمله مهم­ترین یافته پژوهش حاضر نیز می­توان به ­این اشاره کرد که، قهرمانان سینمای ایران در دهه­های شصت و هفتاد قهرمانانی مایل­اند که عمدتا فعال و گروه­محور هستند که به ­عنوان یک عامل شتاب­دهنده­ و تغییر دهنده شناخته­ می­شوند. در دهه هشتاد و نود اما قهرمانان به­ بی­میلی دچار می­شوند. قهرمانان ­نمایش داده شده در این دو دهه سرشار از شک و تردید بوده و در مجموع با مشکلات شخصی و درونی مواجه هستند که بیشتر اقدامات انجام شده از سوی آنان برای حل همین تعارضات شخصی­شان است.

      

    در پژوهش حاضر سعی شده است تا با استفاده از رویکرد بازتاب در جامعه­شناسی سینما، تحولات مفهوم قهرمان در سینمای ایران در چهار دهه پس از انقلاب مورد تحلیل قرار گیرد.

    روش تحقیق این پژوهش از نوع روش کیفی و تکنیک مورد استفاده برای تحلیل فیلم­های سینمایی، الگوی سفر قهرمان کریستوفر ووگلر است که با مطالعه اسنادی برای توصیف شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی چهار دهه پس از انقلاب تکمیل شده است.

    از جمله مهم­ترین یافته پژوهش حاضر نیز می­توان به ­این اشاره کرد که، قهرمانان سینمای ایران در دهه­های شصت و هفتاد قهرمانانی مایل­اند که عمدتا فعال و گروه­محور هستند که به ­عنوان یک عامل شتاب­دهنده­ و تغییر دهنده شناخته­ می­شوند. در دهه هشتاد و نود اما قهرمانان به­ بی­میلی دچار می­شوند. قهرمانان ­نمایش داده شده در این دو دهه سرشار از شک و تردید بوده و در مجموع با مشکلات شخصی و درونی مواجه هستند که بیشتر اقدامات انجام شده از سوی آنان برای حل همین تعارضات شخصی­شان است.