
حمیدرضا غفاری دیزجی
گونه شناسی و مطالعه تحول مفهومی قهرمان در سینمای ایران
- دانشجو
- حمیدرضا غفاری دیزجی
- استاد راهنما
- بهارک محمودی حنارود
- استاد مشاور
- سبحان یحیایی
- استاد داور
- زرین زردار
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۱۶ آذر ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- چکیده
-
در پژوهش حاضر سعی شده است تا با استفاده از رویکرد بازتاب در جامعهشناسی سینما، تحولات مفهوم قهرمان در سینمای ایران در چهار دهه پس از انقلاب مورد تحلیل قرار گیرد.
روش تحقیق این پژوهش از نوع روش کیفی و تکنیک مورد استفاده برای تحلیل فیلمهای سینمایی، الگوی سفر قهرمان کریستوفر ووگلر است که با مطالعه اسنادی برای توصیف شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی چهار دهه پس از انقلاب تکمیل شده است.
از جمله مهمترین یافته پژوهش حاضر نیز میتوان به این اشاره کرد که، قهرمانان سینمای ایران در دهههای شصت و هفتاد قهرمانانی مایلاند که عمدتا فعال و گروهمحور هستند که به عنوان یک عامل شتابدهنده و تغییر دهنده شناخته میشوند. در دهه هشتاد و نود اما قهرمانان به بیمیلی دچار میشوند. قهرمانان نمایش داده شده در این دو دهه سرشار از شک و تردید بوده و در مجموع با مشکلات شخصی و درونی مواجه هستند که بیشتر اقدامات انجام شده از سوی آنان برای حل همین تعارضات شخصیشان است.
در پژوهش حاضر سعی شده است تا با استفاده از رویکرد بازتاب در جامعهشناسی سینما، تحولات مفهوم قهرمان در سینمای ایران در چهار دهه پس از انقلاب مورد تحلیل قرار گیرد.
روش تحقیق این پژوهش از نوع روش کیفی و تکنیک مورد استفاده برای تحلیل فیلمهای سینمایی، الگوی سفر قهرمان کریستوفر ووگلر است که با مطالعه اسنادی برای توصیف شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی چهار دهه پس از انقلاب تکمیل شده است.
از جمله مهمترین یافته پژوهش حاضر نیز میتوان به این اشاره کرد که، قهرمانان سینمای ایران در دهههای شصت و هفتاد قهرمانانی مایلاند که عمدتا فعال و گروهمحور هستند که به عنوان یک عامل شتابدهنده و تغییر دهنده شناخته میشوند. در دهه هشتاد و نود اما قهرمانان به بیمیلی دچار میشوند. قهرمانان نمایش داده شده در این دو دهه سرشار از شک و تردید بوده و در مجموع با مشکلات شخصی و درونی مواجه هستند که بیشتر اقدامات انجام شده از سوی آنان برای حل همین تعارضات شخصیشان است.