
مهدی رهبرگنجه
"The feasibility of Linking INSTC and BRI
- دانشجو
- مهدی رهبرگنجه
- استاد راهنما
- ماندانا تیشه یار
- استاد مشاور
- آکبوتا ژولدسبکوفا
- استاد داور
- عباس ملکی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- بیمه اکو
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۵۹
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۱۰۲[۲۶۱۰۲]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۱۰۲
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- ۱۴:۴۵
- چکیده
-
چکیده
تجارت جهانی در طول سال های گذشته دستخوش تحولات بسیاری شده است. کشورهای روسیه، برزیل، استرالیا و کانادا بزرگترین کشورهایی هستند که منابع خود را به دیگر کشورها صادر میکنند. از طرف دیگر، چین و تا حدودی هند بزرگترین واردکنندگان منابع به منظور تولید هستند.
چین با ابتکار کمربند و راه بدنبال آن است تا علاوه بر فروش کالاهای خود در بازارهای مصرف، منابع کشورهای در مسیر تجارت با اروپا را به کشورش بازگردانده و از آنها برای تولید استفاده کند. این موضوع همزمان باعث افزایش نفوذ چین در کشورهای حاضر در ابتکار کمربند و راه هم خواهد شد. از طرف دیگر، از طریق کریدورهای زمینی ابتکار کمربند و راه، منابع کشورهای در مسیر بدون عبور از دریاها و تنها از طریق راههای زمینی و ریلی به چین خواهد رسید.
از طریق کریدور شمال-جنوب، هند به کشورهای محصور در آسیای مرکزی، قفقاز و همچنین روسیه و اروپا پیوند می خورد و چین هم می تواند بدون دغدغه عبور از تنگههای هرمز، مالاکا و تایوان به منابع خلیج فارس و دریای خزر دسترسی داشته باشد. نه تنها هند بلکه ژاپن، کشورهای آسیای جنوب شرقی و کشورهای آفریقایی هم میتوانند با استفاده از بنادر چابهار و عباس به طور مستقیم و تنها با عبور از یک کشور به هارتلند برسند. زمان ترانزیت کالا از این طریق این بندر نسبت به سایر مسیرها بسیار کوتاهتر است.
اگر بخواهیم موقعیت جغرافیایی ایران و مسیر عبوری ابتکار کمربند و راه و کریدور شمال -جنوب از ایران را بررسی کنیم، ناخواسته متوجه می شویم که آنها از یکدیگر جدا نبوده و در حقیقت مکمل یکدیگر هستند.
جنگ اوکراین باعث جهش نرخ انرژی، مواد غذایی و هزینههای حملونقل شده در دنیا شده و این موضوع بر اهمیت انتقال سریع، امن، کم هزینه و در کوتاهترین زمان ممکن کالاها افزوده است. کریدور شمال-جنوب میتواند این فرصت را در اختیار روسیه و کشورهای ذینفع آن از جمله هند قرار دهد تا مواد غذایی و انرژی را با هزینهای پایین و سرعتی بالا حمل کنند.
ایران به عنوان یک کشور ریملندی(قدرت آبی-خاکی) می تواند با خروج از سیاست موازنه منفی -نه شرقی؛ نه غربی- مانند دهه ۱۹۶۰ به سیاست موازنه مثبت روی آورده و همزمان با ترمیم روابط خود با کشورهای غربی و منطقه، به نقش تاریخی خود برای تبدیل شدن به هاب ترانزیتی جهان تبدیل شود.
ایران باید بدنبال راهی باشد تا به طور مشخص از شمال افغانستان که عمده جمعیت آن، تاجیک، هزاره (شیعه) و ازبک هستند به طور مستقیم به چین برسد. این موضوع باعث خواهد شد تا یک کریدور فارسی مقابل کریدور ترکی مورد نظر ترکیه ایجاد شود. این کریدور نه تنها به غرب چین و شمال هند دسترسی زمینی خواهد داشت بلکه می تواند در کانون انتقال کالا، مسافر، انرژی و دیتا قرار داشته باشد.
- Abstract
-
Abstract
Global trade has undergone numerous changes in recent years. Russia, Brazil, Australia, and Canada are among the largest countries exporting their resources to other nations. Conversely, China, and to a lesser extent, India, serve as the primary importers of resources for manufacturing purposes.
China, through its Belt and Road Initiative (BRI), aims to not only sell its products in consumer markets but also to bring back resources from countries along the trade route with Europe. This process is set to increase China's influence in the countries participating in the BRI. Simultaneously, the land corridors of the BRI facilitate the tra ortation of resources from countries along the route to China without the need for sea routes.
The International North-South Tra ort Corridor (INSTC) connects India to landlocked countries in Central Asia, the Caucasus, as well as Russia and Europe. This corridor allows China to access resources from the Persian Gulf and the Caspian Sea without having to navigate the Straits of Hormuz, Malacca, and Taiwan.
Notably, not only India but also Japan, Southeast Asian, and African countries can directly reach the heartland by utilizing the Chabahar and Abbas ports, bypassing multiple countries. The transit time for goods through this corridor is significantly shorter compared to other routes.
An examination of Iran's geographical location and the corridor routes of both BRI and INSTC reveals their interconnectedness.
The conflict in Ukraine has led to a surge in global energy, food, and tra ortation costs, underscoring the importance of fast, secure, cost-effective goods tra ortation within the shortest possible time frame. The INSTC holds the potential to offer Russia and its beneficiary countries, including India, an avenue for low-cost, high-speed tra ortation of food and energy resources.
Iran, as a Rimland country (an Amphibian power), has the potential to move away from a negative balance policy—neither Eastern nor Western—and revert to a positive balance policy, reminiscent of its approach in the ۱۹۶۰s. Simultaneously, Iran can re-establish diplomatic relations with Western nations and the region, reemerging as the historical transit hub of the world.
Iran should pursue a path that establishes direct connectivity to China via northern Afghanistan, where the majority of the population consists of Tajiks, Hazaras (Shia), and Uzbeks. This strategic approach would create a Persian corridor in contrast to the Turkish corridor desired by Turkey. This corridor would not only provide land access to western China and northern India but would also position itself at the epicenter of the transfer of goods, passengers, energy, and data.