مژگان ستاری حسنلوئی

مژگان ستاری حسنلوئی

عنوان پایان‌نامه

تحلیل بازنمایی نقش زنان در سریال های تلویزیونی ایران، مطالعه موردی سریال ستایش



    دانشجو مژگان ستاری حسنلوئی در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ، به راهنمایی بهارک محمودی حنارود ، پایان نامه با عنوان "تحلیل بازنمایی نقش زنان در سریال های تلویزیونی ایران، مطالعه موردی سریال ستایش" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
    ساعت دفاع

    چکیده

      چکیده فارسی این پایان‌نامه، به دنبال کشف دلالت‌های گفتمانی بازنمایی شده از رویدادهای اجتماعی و تبیین شاخص‌های رمزگان گفتمانی در سریال تلویزیونی ستایش است. لذا برای انجام این پژوهش، روشی باید به کار گرفته می‌شد که وجوه این دلالت‌های رمزگانی را آشکار می‌ساخت. به همین دلیل، به نظر نگارنده استفاده از نشانه‌شناسی برای نشان دادن این گفتمان روش مطلوبی بود. به عبارت دیگر، چارچوب نظری این تحقیق، بر اساس الگوی نشانه‌شناسی فیسک بنا شده است که به دلیل برخورداری از سطوح عمیق و همچنین هماهنگ بودن آن با تحلیل متون تلویزیونی، این چهارچوب نظری انتخاب شده است. یکی از مفاهیم اساسی پرداخت شده در این پایان‌نامه، بازتولید نظام پدرسالاری، بی‌اهمیت شمردن نقش زنان و همچنین، بازنمایی تقابل سنت و مدرنیته است. این پایان‌نامه با نشانه‌شناسی از نشانه‌های خـرد حرکت خود را شروع مـی‌کند و نشانه‌های خرد را در ذیل گفتمان کلان و با توجه به بافـت اجتماعی مورد بررسی قرار می‌دهد. این پژوهش نشان داد، این سریال، نظام پدرسالار را در تقابل با نظام مادرسالار قرار می‌دهد و با پرداخت روایی، سینمایی و معناآفرینی، به تقبیح آن می‌پردازد و این نظام را نظامی خشن بازنمایی می‌کند. مردانگی بازنمایی شده در این سریال، از نوع مردانگی کیفررسان اسـت کـه در آن خشونت، سلطه‌گری و تحکم اولویت دارد (بار معنایی منفی) تا جایی که شخصیت محوری این داستان با بهره‌گیری از تکنیک آلوده‌انگاری گفتمان رقیب (مادرسالاری) و تکرار آن در لایه‌های صریح و ضمنی تصویر مخدوش شده‌ای را از نظام پدر سالاری بازنمایی می‌کند. کلیدواژه: بازنمایی، زنان، صدا و سیما، تبعیض، فیسک، پدرسالاری

    Abstract

      Abstract Analysis of the representation of the role of women in Iranian TV series, The case study of Setayesh This thesis seeks to discover the discourse implications represented by social events, and to explain the indicators of discourse codes in the text of Satish television series. Therefore, a method had to be used that would reveal the aspects of these symbolic meanings. For this reason, using semiotics to represent this discourse is a desirable method. In other words, the theoretical framework of this research is based on Fisk's semiotics model, which was chosen because it has deep levels and is compatible with the analysis of television texts. One of the central themes of this research is the reproduction of the patriarchal system, disregarding the role of women, and in addition, the representation and confrontation of tradition and modernity. In discourse semiotics, the researcher moves from the level of micro-signs and examines the set of micro-signs under the macro-discourse and considering the context and social action. The present research showed that this series contrasts the patriarchal system with the matriarchal system and by paying narrative, cinematic and meaning-making, it denounces it and represents this system as a violent system, which in the end is a dark and extreme image of it. provides The masculinity represented in this series is a type of punitive masculinity in which violence, dominance and control are prioritized (negative meaning load) to the extent that the main character of the narrative uses the technique of contaminating the opponent's discourse (matriarchy) and repeating it in explicit layers and By implication, it represents a distorted image of the patriarchal system. Keywords: Representation, Women, Broadcasting, Discrimination, Fisk, Patricachy