فاطمه افشاری

فاطمه افشاری

عنوان پایان‌نامه

روایت گری هویت نوجوانان در فیلم های سینمایی ایرانی و خارجی دهه ۲۰۱۰-۹۰



    دانشجو فاطمه افشاری در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی سیدرضا نقیب السادات ، پایان نامه با عنوان "روایت گری هویت نوجوانان در فیلم های سینمایی ایرانی و خارجی دهه ۲۰۱۰-۹۰" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    سیدرضا نقیب السادات
    استاد مشاور
    سارا ابوطالب جولا
    استاد داور
    علی اصغر کیاء
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

    پژوهش حاضر با هدف تحلیل روایت از فیلم‌های سینمایی ایرانی و خارجی دهه ۹۰ شمسی و ۲۰۱۰ میلادی است که یکی از شخصیت‌های اصلی آن نوجوانان برای شناخت شیوه‌ی ارائه هویت نوجوانان انجام شده است و مقولات روایتی چون موضوعات مولفه‌های مرتبط با هویت، توالی روایت، زمینه روایت، قلمروهای زمانی، مکانی، مفهومی، ابعاد و مولفه‌های هویتی( هویت فردی، اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی)،شخصیت‌ها و نوع شخصیت‌پردازی نوجوانان در ۱۲ فیلم موردارزیابی قرارداده شده است و روایت‌گر چالش شکل‌گیری درست یا نادرست هویت فردی، اجتماعی و خانوادگی نوجوانان بوده است. در فیلم‌های سینمایی منتخب ابعاد هویتی روایت شده عمدتا مبتنی برهویت‌های فردی و اجتماعی پرداخت شده است.


    مهم‌ترین یافته‌های این پژوهش به شرح زیر است:

    طرف و تمرکز مسئله‌ی هویت در هر۱۲ فیلم منتخب پژوهش، نوجوانان در بازه‌ی سنی   ۹ تا ۱۸ سال هستند. همچنین محوریت نوع هویت مطرح شده در این فیلم‌های سینمایی باتوجه به مولفه‌های رشد وبلوغ نوجوانان،مسیر آگاهی از خویشتن، تجربه کردن خلق خود در ارتباط با جهان ودیگران و پرداخت به حس‌های کنجکاوی، جسارت، هدفمندی، کنشگری، مسئولیت‌پذیری، کنش‌پذیری، منفعل بودن، سردرگمی و وابستگی در شخصیت‌های نوجوان؛ هویت فردی بوده است. همچنین با در نظرگرفتن مولفه‌های، تعامل با افراد و گروه‌های اجتماعی و فرایند و مسیر اجتماعی شدن، چگونگی تولید و تغییر ارزش‌ها و الگوهای اجتماعی، انگیزه همکاری، همدلی و همزیستی مابین افراد جامعه در تمام فیلم‌های سینمایی منتخب تاثیر و تکوین و تشکیل هویت اجتماعی در نوجوانان مورد بحث است.

     ازدیگر ابعاد هویتی مورد بررسی در فیلم‌های سینمایی باتوجه به مولفه‌های دلبستگی و

    وابستگی به خانوده، تجربه و درک مناسب یا نامناسب جامعه پذیری در محیط خانواده مربوط به تاثیر هویت خانوادگی در نوجوانان در برخی فیلم‌های سینمایی منتخب است.

    در تعدادی از فیلم‌های سینمایی منتخب با در نظر گرفتن مولفه‌های هویتی یعنی تعلق خاطر به نمادهای ملی(پرچم، سرود،زبان مادری)، احساس افتخار به هویت تاریخی و مشترک و دلبستگی تاریخی، احساس تعلق به فرهنگ و روش زندگی مردم   به تاثیر هویت فرهنگی در نوجوانان در روایت فیلم‌های سینمایی اشاره دارد.



    Abstract

    The purpose of this research is to analyze the narratives of Iranian and foreign movies of the ۹۰s and ۲۰۱۰s, in which teenagers are one of the main characters, in order to understand the way teenagers' identity is presented, and the narrative categories such as the topics of components related to identity, the sequence of the narrative, the context of the narrative. , temporal, spatial, conceptual domains, dimensions and components of identity (individual, social, family, cultural identity), characters and the type of characterization of teenagers have been evaluated in ۱۲ films and the narrator is the challenge of correct or incorrect formation of personal, social and family identity of teenagers. Is. In the selected movies, the narrated identity dimensions are mainly based on individual and social identities. The most important findings of this research are as follows: The party and the focus of the identity issue in all ۱۲ selected films of the research are teenagers in the age range of ۹ to ۱۸ years. Also, the centrality of the type of identity presented in these movies according to the components of adolescent growth and maturity, the path of self-awareness, experiencing one's own creation in relation to the world and others, and paying attention to the feelings of curiosity, courage, purposefulness, activeness, responsibility, activeness, passiveness being, confusion and dependence in adolescent characters; It was an individual identity. Also, by considering the components, interaction with people and social groups and the process and path of socialization, how to produce and change social values and patterns, the motivation for cooperation, empathy and coexistence between people in the society in all selected movies, the impact and development and formation of social identity in Teenagers are discussed. Among the other dimensions of identity investigated in movies, according to the components of attachment and dependence on family, the experience and understanding of appropriate or inappropriate socialization in the family environment is related to the impact of family identity on teenagers in some selected movies. In a number of selected movies, taking into account the identity components, i.e. belonging to the national symbols (flag, anthem, mother tongue), feeling proud of the historical and common identity and historical attachment, feeling of belonging to the culture and way of life of the people to the influence of cultural identity. It refers to teenagers in the narration of movies.