
شکوه روحانی دوگاهه
بازنمایی مسائل زنان در مناظره های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران
- دانشجو
- شکوه روحانی دوگاهه
- استاد راهنما
- علی جنادله
- استاد مشاور
- حمیده دباغی ورنوسفادرانی
- استاد داور
- سعیده امینی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
اهمیت نقش دولتها در بروز یا حلمسائل زنان در جوامع به خوبی روشن است. از همین روست که توجه به مسائل زنان به یکیاز مضوعات مهم و پر کاربرد در تبلیغات و مناظرههای انتخاباتی کاندیداها و احزاب وگروههای حامی آنها تبدیل شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف مطالعه شیوه بازنماییمسائل زنان در مناظرههای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران طی سه دوره اخیرانجام شد. این پژوهش با روش کاربردی و اسنادی به مطالعه متن مناظرههای سه دوره یازدهم،دوازدهم و سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری در سالهای ۱۳۹۲، ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ پرداخته ودر تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای تماتیک بهره گرفته است. یافتههای پژوهش حاکیاز آن است که شیوه بازنمایی مسائل زنان در این مناظرهها در دو دو سویه اصلی مطرحشده است. جایگاه زن در خانواده بمثابه تربیتکننده نسل آتی و مسائل اقتصادی ومعیشتی زنان در خانواده. نامزدهای حاضر در مناظرات این سه دوره، زن را صرفا درنهاد خانواده به رسمیت شناختند و با طرح وعدههایی تکراری، سعی در همراه کردن قشرزنان با خود داشتند. نامزدهای انتخابات نقش سوژگی زنان بهعنوان نیمی از جمعیتکشور را مورد توجه قرار نداده است و دولت بهعنوان بالاترین مقام اجرایی کشور، کهمیتواند نقشی اساسی در رفع مسائل زنان ایفا نماید، هیچ توجه و اقدام مؤثری در رفعمسائل این بخش از جمعیت کشور ندارد و این ضعف در عملکرد دولتها در هر دو جناحاصلاحطلب و اصولگرا مشترک است. حال آنکه طبق مستندات موجود، زنان ۵۰ درصد از جمعیتکشور را تشکیل داده و از قابلیتها و تواناییهای حائز اهمیتی در عرصههای مختلفعلمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی سیاسی و... کشور برخودارند و در بازههای زمانیمختلف نقشآفرینیهای چشمگیری در وقایع کوچک و بزرگ کشور داشتهاند.
- Abstract
-
The importanceof the role of governments in the emergence or resolution of women's issues insocieties is well clear. This is why paying attention to women's issues hasbecome one of the most important and widely used branches in election campaignsand debates of candidates and their supporting parties and groups. Therefore,the present research was conducted with the aim of studying the representationof women's issues in the debates of candidates for the presidential electionsof Iran during the last three periods. This research studied the text of thedebates of the ۱۱th, ۱۲th and ۱۳th rounds of the presidential elections in۲۰۱۲, ۲۰۱۶ and ۲۰۱۴ with an applied and documentary method and used the themecontent analysis method in the data analysis. The findings of the researchindicate that the way women's issues are represented in these debates is basedon a stereotypical view of women, and none of the candidates of these twocurrents have paid attention to the role of women's subjectivity as half of thecountry's population, and the government as the highest authority The country'sexecutive, which can play an essential role in solving women's problems, has noattention and effective measures in solving the problems of this part of thecountry's population, and this weakness in the performance of governments iscommon to both reformist and fundamentalist factions. However, according to theavailable documents, women constitute ۵۰% of the country's population and haveimportant capabilities and abilities in various scientific, cultural, economic,social, political, etc. fields of the country, and in different periods oftime, they play significant roles in small events and They have had a greatcountry.