فاطمه فرخانی

فاطمه فرخانی

عنوان پایان‌نامه

رابطه آگاهی دبیران ورزش از مسولیت های حقوقی و مدیریت بحران در زمان بروز حوادث ورزشی



    دانشجو فاطمه فرخانی در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی سارا کشکر ، پایان نامه با عنوان "رابطه آگاهی دبیران ورزش از مسولیت های حقوقی و مدیریت بحران در زمان بروز حوادث ورزشی" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    سارا کشکر
    استاد مشاور
    جواد شهلایی باقری
    استاد داور
    حبیب هنری
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

     چکیده

    امروزه اهمیت‌ ورزش به‌ عنوان یک پدیده¬ مهم اجتماعی بر هیچ‌ کس‌ پوشیده نیست‌ و تقریباً بخش‌ بزرگی‌ از مردم به‌ شیوه های‌ گوناگون با آن سر وکار دارند. ورزش کردن درسطح‌ حرفه‌ای‌ یا‌ آماتور همراه با خطرات و آسیب‌ها می‌باشد. در سطح مدارس و در زمان انجام فعالیت های ورزشی در این محیط، امکان رخ دادن آسیب و سوانح ورزشی وجود دارد. بنابراین دبیران ورزش که نقش اصلی را در مدیریت ورزش در مدارس دارند، باید نسبت به مسئولیت های حقوقی خود و روش مدیریت بحران در هنگام بروز سوانح ورزشی در مدارس آشنا باشند. هدف از این پژوهش تعیین رابطه آگاهی دبیران ورزش از مسئولیت¬های حقوقی و مدیریت بحران در زمان بروز حوادث ورزشی می باشد. روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نوع استراتژی از نوع تحقیقات کیفی و مسیر اجرای آن از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته است. برای تحلیل داده های حاصل از مصاحبه از روش تحلیل تماتیک استفاده شد. جامعه شرکت کنندگان این تحقیق را معلمان و مربیان تربیت بدنی، اساتید مدیریت ورزشی و کارشناسان حقوقی تشکیل داده اند. مصاحبه با ۱۰ نفر مصاحبه شونده شروع شده و تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه یافته است و در نهایت ۲۲ نفر مورد مصاحبه قرار گرفته اند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که دبیران ورزش و تربیت بدنی برای آگاهی از مسئولیت های حقوقی خود باید ابتدا از قوانین و مقررات عملیات ورزشی و وظایف حقوقی و قانونی خود آگاهی پیدا کنند تا از تحمیل مسئولیت حقوقی در هنگام حوادث جلوگیری کنند. از طرف دیگر محقق به این نتیجه دست یافت که معلمان تربیت بدنی و ورزش برای مدیریت بحران در زمان وقوع حوادث ورزشی باید چهار مرحله پیش بینی، آماده سازی، مقابله و بهبود و بازسازی را به کار بگیرند تا بتوانند از بحران جلوگیری و در صورت وقوع آن را کنترل و رفع نمایند. همچنین محقق به این نتیجه دست یافت که باید آگاهی معلمان نسبت به حقوق، اختیارات و وظایفشان را با برگزاری دوره های آموزشی-حقوقی ، دوره های آسیب شناسی و انتقال تجربه و تولید تالیفات و محتواهای سمعی و بصری افزایش داد تا ضمن افزایش اطلاعات و آگاهی افزایی نسبت به حقوق قانونی اشان، بتوانند از بروز هرگونه آسیب به علت عدم آگاهی جلوگیری نمایند.

    واژگان کلیدی: ورزش، دبیران ورزش، مسئولیت¬های حقوقی، مدیریت بحران، حوادث ورزشی.


    Abstract

     Abstract

    Today, sports have significant importance and almost a large part of people deal with it in various ways. Exercising at a professional or amateur level comes with risks and injuries. At the school level and during sports activities in this environment, there is a possibility of injuries and sports accidents. Therefore, sports teachers, who have the main role in managing sports in schools, should be familiar with their legal responsibilities and crisis management methods when sports accidents occur in schools.

    The purpose of this research is to determine the relationship between sports teachers' awareness of legal responsibilities and crisis management during sports accidents. The method of this research in terms of practical purpose, strategy type, qualitative research type and its implementation path is through semi-structured interviews. Thematic analysis method was used to analyze the data from the interview. The participants of this research are physical education teachers and trainers, sports management professors and legal experts. The interview started with ۱۰ interviewees and continued until theoretical saturation was reached and finally ۲۲ people were interviewed.

    The results show that in order to know their legal responsibilities, sports and physical education teachers must first learn about the rules and regulations of sports operations and their legal and legal duties in order to avoid the imposition of legal responsibility during accidents. On the other hand, the researcher came to the conclusion that physical education and sports teachers should use the four stages of prediction, preparation, coping, recovery and reconstruction in order to manage the crisis in the event of sports accidents so that they can prevent the crisis and if it occurs Control and fix it.

    The researcher also came to the conclusion that teachers' awareness of their rights, powers and duties should be increased by holding educational-legal courses, pathology courses and transfer of experience and production of audio-visual compositions and contents in order to increase information and awareness. Increasing their legal rights, they can prevent any damage due to lack of knowledge.

    Key words: sports, sports teachers, legal responsibilities, crisis management, sports events.