
مریم قربانیان
تحلیل رویکرد مونته سوری در شکل گیری مفاهیم و مهارت های ریاضی در دوران کودکی با نظر به اسناد فرادستی آموزش ریاضی در ایران
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۱ تیر ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
چکیده:
هدف کلی این مطالعه بررسی میزان همسویی رویکرد مونتهسوری با اسناد فرادستی آموزش ریاضی ایران در شکلگیری مفاهیم و مهارتهای ریاضی در دوران کودکی است. منظور از دوران کودکی در این پژوهش، دور? پیش از دبستان و دوره اول ابتدایی است. پژوهش حاضر پژوهشی کیفی است که با روش تحلیل تطبیقی به انجام رسیده است. بدینترتیب که نخست مفاهیم و مهارتهای ریاضی مد نظر اسناد بالادستی آموزش ریاضی ایران، شامل راهنمای برنامه درسی حوزه یادگیری ریاضی و نیز سند راهنمای برنامه و فعالیتهای آموزشی و پرورشی دوره پیشدبستانی استخراج شد. سپس ضمن واکاوی رویکرد مونتهسوری، ابزار دستورزی و فعالیتهای آموزشی که در این دوران به کودکان معرفی میشوند، تحلیل و بررسی شد تا هدف از طراحی هر یک شفاف شده و مشخص شود که کدام یک از انتظارات اسناد فرادستی ایران را برآورده میکند. این تحلیل و مقایسه به شکل دوجانبه بین اسناد آموزشی ایران و رویکرد مونتهسوری انجام شد. نتایج تحلیلها حاکی از آن است که ابزار دستورزی و فعالیتهای بخش مهارتهای زندگی و مهارتهای حسی در روش مونتهسوری در گروه سنی ۳-۶ سال، میتواند تمامی انتظارات دور? پیشدبستانی را در ایران پوشش دهد. همچنین روشن شد که ابزار و فعالیتهای آموزشی در گروه سنی۶-۹ سال مونتهسوری، قادر به برآورده ساختن اسناد آموزشی دوره اول ابتدایی در آموزش مفاهیم و مهارتهای ریاضی است. این تحلیل تطبیقی، واجد الهامبخشیهایی برای هر یک از طرفین مقایسه بوده است. برای مثال ضروری به نظر میرسد که رویکرد مونتهسوری، پرورش مفاهیم فضایی در سنین ۳-۶ سال را مد نظر قرار دهد. در مقابل توجه به اهمیت الگویابی، پرورش واژگان ریاضی، یادگیری زمان، مهارتهای عددی و شمارش، یادگیری نماد اعداد، عملیات جمع و تفریق ساده حقایق پایه و مهارتهای پیشنیاز درک مفهوم کسر در دور? پیش از دبستان از سوی اسناد بالادستی آموزش ریاضی ایران لازم به نظر میرسد. از سوی دیگر به پشتوانه مطالعات پیشین و برنامههای درسی بینالمللی، مطلوب است که آموزش دانش احتمالات در برنامه درسی مونتهسوری ۶-۹ سال گنجانده شود و لازم است که پیش از ارائه نقاله جهت اندازهگیری زاویه، در روش مونتهسوری برای کودکان فرصتهای کافی جهت ایجاد دانش مستحکم در زمینه انواع زاویهها در موقعیتهای ثابت و چرخشی و همچنین اندازهگیری زاویه با ابزارهای غیر استاندارد فراهم گردد. همچنین لزوم بازنگری سیاستگذاران تعلیم و تربیت در خصوص استفاده از ماشین حساب در دوره اول ابتدایی در ایران احساس میشود.
- Abstract
-
Abstract:
The overall aim of the present study is to investigate the level of alignment of the Montessori approach with regard to the policy documents of Iranian mathematics education in the formation of mathematical concepts and skills in childhood. In this research, childhood means preschool and the early grades in lower elementary school. The current research is a qualitative research that has been done with the comparative analysis method. Thus, the first step was to explore mathematical concepts and skills in the policy documents of Iranian mathematics education, including the curriculum guide for the field of mathematics learning as well as the guide document for the program and educational activities of the preschool period. Then, while analyzing the Montessori approach, the manipulative tools and educational activities that are introduced to children during this period were analyzed and reviewed so that the purpose of them becomes clear and it is determined which one meets the expectations of Iran's policy documents. This analysis and comparison were done bilaterally between Iran's educational documents and the Montessori approach. The results of the analysis indicate that hands-on material and activities of Practical Life and Sensorial areas in the Montessori method in the age group of ۳-۶ years can cover all the expectations of the preschool period in Iran. It was also clarified that educational tools and activities in the Montessori age group of ۶-۹ years are able to meet the educational documents of the first elementary school in teaching mathematical concepts and skills. This comparative analysis has had i irations for each side of the comparison. For example, it seems necessary that the Montessori approach considers the development of spatial concepts at the ages of ۳-۶ years. In contrast, it seems that paying attention to the importance of finding patterns, developing mathematical vocabulary, learning the time, numerical and counting skills, learning number symbols, simple addition and subtraction operations, basic facts, and the prerequisite skills of understanding the concept of fraction in preschool grade, from the policy documents of Iranian mathematics education, are necessary. On the other hand, based on previous studies and international curricula, it is desirable to include the teaching of probability knowledge in the Montessori curriculum of ۶-۹ years and it is necessary to provide sufficient opportunities for children to create knowledge in the Montessori method before introducing the protractor to measure the angle in order to prepare a robust knowledge about all kinds of angles in fixed and rotating positions, as well as angle measurement with non-standard tools. Also, it is felt that it is necessary to review education policymakers regarding the use of calculators in the lower elementary schools in Iran.