
امیرحسن رضاقلی گل
کشف انواع دینداری از خلل تجارب دینی در فضاهای مذهبی شهر قم( حرم حضرت معصومه- مسجد جمکران- گلزار شهدا - کوه خضر
- دانشجو
- امیرحسن رضاقلی گل
- استاد راهنما
- ابوتراب طالبی
- استاد مشاور
- آرمین امیر
- استاد داور
- صابر جعفری کافی آباد
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
چکیده:
پژوهش حاضر تلاشی در چهار میدان حرم حضرت معصومه، مسجد جمکران، کوه خضر و گلزار شهدا در شهر قم بوده تا با بررسی تجارب دینی افراد و مطالعة میدانها ضمن ارائه درک و فهمی کامل از پیدایش محتویات و طرز فکر و تصورهای موجود در میدانها، تفاوتهای موجود در فضاهای مذهبی را نشان بدهد، انواع دینداری را کشف کند و بیان کند که چگونه عناصر موجود در یک فضای اجتماعی مذهبی نوع درک و فهم افراد را شکل میدهد و متقابلاً ارزشها و بینشهای افراد در برساخته شدن فضای قدسی مشارکت میکند. دادههای این پژوهش به روش کیفی و از طریق ?? مصاحبه نیمهساختاریافته و مشاهده بر اساس فراوانی کنشها و ویژگیهای میدانها کسب شده. دادههای این پژوهش با روش تحلیل مضمون تحلیل و گزارش شدهاند. در این پژوهش ضمن بیان تفاوتهای میدانها، انواع دینداریهای رسمی عقلانی در میدان حرم، رسمی عاطفی در گلزار شهدا، عامیانه نهادی در جمکران و عامیانه روادارانه در کوه خضر استخراج شدند. همچنین نحوة برساخته شدن تجربة قدسی و انواع تجارب همهجانبه در حرم، مشکلگشایی در جمکران، ارتباط ضعیف در کوه خضر و ارتباط عاطفی در گلزار باتوجهبه عوامل و عناصر موجود در میدانها شناسایی شده و تکثر دینداری در شهر قم نشاندادهشده است.
کلمات کلیدی: انواع دینداری، فضای قدسی، تجربه دینی، دینداری رسمی، دینداری عامیانه، برساخت اجتماعی دین
- Abstract
-
this study evaluated the religious experiences of
individuals in the Holy Shrine of Fatima Masumeh, the Jamkaran Mosque, Kuh-e Khizr, and the martyrs’ cemetery of Qom, Iran, to provide a sociological understanding of the existing mindsets, clarify differences between religious places, identify different types of religiosity, and show how elements of social-religious settings and people’s values and insights mutually affect each other. In this qualitative study, the data were collected through ۳۰ semi-structured interviews and field observations, the most frequent actions and characteristics were analyzed by thematic analysis and the results for each studied place were presented in hierarchical and separate tables and network of themes. The results showed that the most frequent type of religiosity was formal-rational in the Holy Shrine of Fatima Masumeh, formal-emotional in the martyrs' cemetery, folksy-institutional in the Jamkaran Mosque, and folksy-tolerant in Kuh-e Khizr. In addition, the most important elements forming sacred and religious experiences were comprehensive experiences in the Holy Shrine of Fatima Masumeh, problem-solving in the Jamkaran Mosque, poor communication in Kuh-e Khizr, and emotional connection in the martyrs' cemetery. The study findings generally demonstrated the plurality of religiosity in the city of Qom