
علی حیدری
بررسی نقش الگوریتم های شبکه های اجتماعی تصویری درالگوی توجه چشمی مخاطبان
- دانشجو
- علی حیدری
- استاد راهنما
- سید جمال الدین اکبرزاده جهرمی
- استاد مشاور
- محمدمهدی مولایی
- استاد داور
- کاوه بازرگان هرندی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
مطالعه کنونی به دنبال کشف تاثیرات احتمالی الگوریتم های شبکه های اجتماعی بر الگوی توجه بصری کاربران در شبکه های اجتماعی تصویری است. این مطالعه با استفاده از رویکردی آزمایشگاهی، با شبیه سازی کارکرد الگوریتم ها و استفاده از ابزارهای پیشرفته ردیابی چشم به دنبال اندازهگیری و تجزیه و تحلیل حرکات چشم مشارکت کنندگان بوده است. ۲۴ نمونه شامل ۱۳ آقا و ۱۱ خانم از میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی (ره) در این پژوهش مشارکت داشتند. نمونه ها در معرض مشاهده مجموعه تصاویر با چینش هدفمند مبتنی بر ساز و کار الگوریتمیک قرار گرفتند و به کمک ابزار سنجش ردیابی چشم، الگوی های حرکات چشمی هر کدام در مراحل پیش آزمون و پس آزمون مورد سنجش قرار گرفت. یافته ها نشان می دهد که نمایش پرتکرار تصاویر با موضوع خاص منجر به تغییر در الگوی توجه چشمی کاربر و افزایش توجه چشمی نسبت به تصاویر مرتبط با آن موضوع می گردد.
- Abstract
-
The current study seeks to discover the possible effects of social network algorithms on the visual attention pattern of users in visual social networks. This study has sought to measure and analyze the participants' eye movements by using a laboratory approach, by simulating the functioning of algorithms and using advanced eye tracking tools. ۲۴ samples including ۱۳ men and ۱۱ women among the students of Allameh Tabatabai University (RA) participated in this research. The samples were exposed to viewing a set of images with a purposeful arrangement based on an algorithmic mechanism, and with the help of an eye tracking measurement tool, the eye movement patterns of each were measured in the pre-test and post-test stages. The findings show that the frequent display of images with a specific topic leads to a change in the user's eye attention pattern and an increase in eye attention to images related to that topic.