فاطمه روستا

فاطمه روستا

عنوان پایان‌نامه

زنان بلاگر ایرانی و برندسازی شخصی در محیط اینستاگرام، مورد مطالعه بلاگرهای حوزه پوشاک



    دانشجو فاطمه روستا در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ، به راهنمایی محمدمهدی مولایی ، پایان نامه با عنوان "زنان بلاگر ایرانی و برندسازی شخصی در محیط اینستاگرام، مورد مطالعه بلاگرهای حوزه پوشاک" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
    ساعت دفاع

    چکیده

    چکیده

    در این نوشتار گروهی از زنان بلاگر ایرانی که از اینستاگرام به عنوان وسیله‌ای برای ساخت و توسعه برندهای شخصی خود استفاده می‌کنند، مورد مطالعه قرار می‌گیرند. به این ترتیب هدف از این مطالعه، ادراک شیوه‌های ایجاد برند بلاگرهای موفق زن و راه‌هایی است که آن‌ها از اینستاگرام به عنوان یک ابزار برای ساخت و نگهداری برندهای شخصی خود استفاده می‌کنند. همچنین، این اثر توضیحی ارائه دهیم در خصوص نقش‌هایی که اینستاگرام در مسیر تبدیل شدن زنان عادی به بلاگر مد و فشن ایفا کرده است. توصیف اینکه زنان بلاگر، خود را چگونه معرفی می‌کنند و چه نقش‌هایی را برای خود در نظر می‌گیرند، هدف دیگری است که این پژوهش دنبال می‌کند. علاوه بر این، به منظور درک هرچه بیشتر از پدیده‌های مذکور، تعامل بلاگرهای زن ایرانی با مخاطبان و مشتریان آن‌ها نیز مدنظر قرار گرفته است. برای انجام این پژوهش ما روش نتنوگرافی را برگزیده‌ایم. نتنوگرافی نوعی روش کیفی است که می‌تواند با سایر روش‌های تحقیق تطبیق داده و ترکیب شود و اثربخشی آن به عنوان یک روش کیفی، همچون مردم نگاری متکی بر نیاز به حضور انسانی و شخصی، اما به صورت آنلاین، است. به بیانی دیگر نتنوگرافی شکلی از مردم‌نگاری است که به استفاده از روش مردم‌نگاری در بستر اینترنت اشاره دارد. برای انجام کار، با محوریت قراردادن پرسش‌های اصلیِ پژوهش مصاحبه‌ای نیمه ساختاریافته با ۱۴ نفر از زنان بلاگر حوز? پوشاک که دارای برند شخصی بودند انجام دادیم و به جهت افزایش اعتبار داده‌ها و حصول درک عمیق‌تری از کنش بلاگرهای مدنظر، با ۱۵نفر از افرادی که دنبال‌کنند? صفحه‌های بلاگرهای پوشاک بودند نیز مصاحبه‌ صورت گرفت. داده‌ها به شیو? تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفتند. موازی با انجام مصاحبه‌ها، به مدت دو ماه فعالیت ۴۰ بلاگر (اعم از بلاگرهای مشارکت‌کننده در مصاحبه) رصد شد و شیوه و نوع فعالیت‌هایشان در راستای برندسازی شخصی مورد توجه قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد اینستاگرام امکاناتی را در اختیار زنان قرار داده است تا با کمترین هزینه و امکانات کسب‌وکار خود را آغاز کنند، طی مسیر فعالیت بیاموزند و رفته‌رفته کسب‌وکار خود را به سمت گسترش و فعالیت حرفه‌ای سوق دهند. فرصتی که تا پیش از این، به‌ جهت ساختارهای اقتصادی و اجتماعی کشور، کمتر در اختیار زنان قرار می‌گرفت. همچنین یافته‌ها نشان دادند، بر خلاف تصورات پیش‌زمینه‌ای، هدف از برندسازی شخصی توسط زنان «شهرت» نیست، بلکه نوع و کیفیت شناخته‌شدن برای آنها در صدر اولویت‌ها قرار می‌گیرد. فعالیت در حیط? تخصصی، خلاقیت و تعامل صادقانه و صمیمانه با مخاطب ارزش‌هایی است که زنان بلاگر از طریق برندسازی شخصی سعی در انتقال آن داشته‌اند.

    کلیدواژه‌ها: بلاگری، زنان بلاگر، نتنوگرافی، برندسازی شخصی، کسب‌وکار دیجیتال

    چکیده

    در این نوشتار گروهی از زنان بلاگر ایرانی که از اینستاگرام به عنوان وسیله‌ای برای ساخت و توسعه برندهای شخصی خود استفاده می‌کنند، مورد مطالعه قرار می‌گیرند. به این ترتیب هدف از این مطالعه، ادراک شیوه‌های ایجاد برند بلاگرهای موفق زن و راه‌هایی است که آن‌ها از اینستاگرام به عنوان یک ابزار برای ساخت و نگهداری برندهای شخصی خود استفاده می‌کنند. همچنین، این اثر توضیحی ارائه دهیم در خصوص نقش‌هایی که اینستاگرام در مسیر تبدیل شدن زنان عادی به بلاگر مد و فشن ایفا کرده است. توصیف اینکه زنان بلاگر، خود را چگونه معرفی می‌کنند و چه نقش‌هایی را برای خود در نظر می‌گیرند، هدف دیگری است که این پژوهش دنبال می‌کند. علاوه بر این، به منظور درک هرچه بیشتر از پدیده‌های مذکور، تعامل بلاگرهای زن ایرانی با مخاطبان و مشتریان آن‌ها نیز مدنظر قرار گرفته است. برای انجام این پژوهش ما روش نتنوگرافی را برگزیده‌ایم. نتنوگرافی نوعی روش کیفی است که می‌تواند با سایر روش‌های تحقیق تطبیق داده و ترکیب شود و اثربخشی آن به عنوان یک روش کیفی، همچون مردم نگاری متکی بر نیاز به حضور انسانی و شخصی، اما به صورت آنلاین، است. به بیانی دیگر نتنوگرافی شکلی از مردم‌نگاری است که به استفاده از روش مردم‌نگاری در بستر اینترنت اشاره دارد. برای انجام کار، با محوریت قراردادن پرسش‌های اصلیِ پژوهش مصاحبه‌ای نیمه ساختاریافته با ۱۴ نفر از زنان بلاگر حوز? پوشاک که دارای برند شخصی بودند انجام دادیم و به جهت افزایش اعتبار داده‌ها و حصول درک عمیق‌تری از کنش بلاگرهای مدنظر، با ۱۵نفر از افرادی که دنبال‌کنند? صفحه‌های بلاگرهای پوشاک بودند نیز مصاحبه‌ صورت گرفت. داده‌ها به شیو? تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفتند. موازی با انجام مصاحبه‌ها، به مدت دو ماه فعالیت ۴۰ بلاگر (اعم از بلاگرهای مشارکت‌کننده در مصاحبه) رصد شد و شیوه و نوع فعالیت‌هایشان در راستای برندسازی شخصی مورد توجه قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد اینستاگرام امکاناتی را در اختیار زنان قرار داده است تا با کمترین هزینه و امکانات کسب‌وکار خود را آغاز کنند، طی مسیر فعالیت بیاموزند و رفته‌رفته کسب‌وکار خود را به سمت گسترش و فعالیت حرفه‌ای سوق دهند. فرصتی که تا پیش از این، به‌ جهت ساختارهای اقتصادی و اجتماعی کشور، کمتر در اختیار زنان قرار می‌گرفت. همچنین یافته‌ها نشان دادند، بر خلاف تصورات پیش‌زمینه‌ای، هدف از برندسازی شخصی توسط زنان «شهرت» نیست، بلکه نوع و کیفیت شناخته‌شدن برای آنها در صدر اولویت‌ها قرار می‌گیرد. فعالیت در حیط? تخصصی، خلاقیت و تعامل صادقانه و صمیمانه با مخاطب ارزش‌هایی است که زنان بلاگر از طریق برندسازی شخصی سعی در انتقال آن داشته‌اند.

    کلیدواژه‌ها: بلاگری، زنان بلاگر، نتنوگرافی، برندسازی شخصی، کسب‌وکار دیجیتال
    Abstract

    Iranian women bloggers and personal branding on Instagram (Case study: Fashion bloggers)

    In this study, a group of Iranian women bloggers who use Instagram as a tool to create and develop their personal brands are investigated. This study aims to explore the perception of successful women bloggers' branding methods and how they use Instagram to build and maintain their personal brands. Additionally, this study aims to explain the roles that Instagram has played in transforming ordinary women into fashion and style bloggers. Another objective of this research is to investigate how women bloggers introduce themselves and what roles they consider for themselves. Furthermore, in order to gain a deeper understanding of the mentioned phenomena, the interaction between Iranian women bloggers and their audiences and customers is also considered. Netnography is the chosen method for this research. Netnography is a qualitative method that can be combined and compared with other research methods. And its effectiveness as a qualitative method is similar to ethnography, based on the need for human and personal presence, but is online. In other words, netnography is a form of ethnography that refers to the use of ethnographic methods on the internet. To accomplish this work, we conducted semi-structured interviews with ۱۴ women fashion bloggers who had a personal brand, focusing on the main research questions, and to increase the credibility of the data and gain a deeper understanding of the actions of the targeted bloggers, we also interviewed ۱۵ individuals who followed the pages of fashion bloggers. The data were analyzed using thematic analysis. Parallel to the interviews, ۴۰ bloggers (including those who participated in the interviews) were observed for two months, and their methods and types of activities for personal branding were studied. The results of the research showed that Instagram has provided women with the opportunity to start their own businesses with minimal cost and resources, learn through their activities, and gradually expand and pursue their professional activities. An opportunity that was previously less available to women due to the economic and social structures of the country. Furthermore, the findings showed that contrary to preconceptions, the goal of personal branding for women is not "fame," but rather the type and quality of recognition that they receive is a top priority. Working in a specialized field, creativity, and sincere and intimate interaction with the audience are values that women bloggers have tried to convey through personal branding.

      

    Keywords: blogging, women bloggers, netnography, personal branding, digital business

    Iranian women bloggers and personal branding on Instagram (Case study: Fashion bloggers)

    In this study, a group of Iranian women bloggers who use Instagram as a tool to create and develop their personal brands are investigated. This study aims to explore the perception of successful women bloggers' branding methods and how they use Instagram to build and maintain their personal brands. Additionally, this study aims to explain the roles that Instagram has played in transforming ordinary women into fashion and style bloggers. Another objective of this research is to investigate how women bloggers introduce themselves and what roles they consider for themselves. Furthermore, in order to gain a deeper understanding of the mentioned phenomena, the interaction between Iranian women bloggers and their audiences and customers is also considered. Netnography is the chosen method for this research. Netnography is a qualitative method that can be combined and compared with other research methods. And its effectiveness as a qualitative method is similar to ethnography, based on the need for human and personal presence, but is online. In other words, netnography is a form of ethnography that refers to the use of ethnographic methods on the internet. To accomplish this work, we conducted semi-structured interviews with ۱۴ women fashion bloggers who had a personal brand, focusing on the main research questions, and to increase the credibility of the data and gain a deeper understanding of the actions of the targeted bloggers, we also interviewed ۱۵ individuals who followed the pages of fashion bloggers. The data were analyzed using thematic analysis. Parallel to the interviews, ۴۰ bloggers (including those who participated in the interviews) were observed for two months, and their methods and types of activities for personal branding were studied. The results of the research showed that Instagram has provided women with the opportunity to start their own businesses with minimal cost and resources, learn through their activities, and gradually expand and pursue their professional activities. An opportunity that was previously less available to women due to the economic and social structures of the country. Furthermore, the fi