زهرا غفاری

زهرا غفاری

عنوان پایان‌نامه

نقد مجموعه نمایشنام? پرندگان در طویله غلامحسین ساعدی با رویکرد نشانه شناسی فرهنگی یوری لوتمان



    دانشجو
    زهرا غفاری
    استاد راهنما
    شیرزاد طایفی
    استاد داور
    بهزاد رهبر
    رشته تحصیلی
    زبان و ادبيات فارسي
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    ساعت دفاع

    چکیده

     نشانه‌شناسی، دانش تحلیل متون با تمرکز بر کاربرد نشانه‌ها است که به سبب وجود شاخه‌های گسترده و حوز? مطالعاتی فراگیر، از جمله دانش‌هایی است که آگاهی از آن بدون شناخت رمزگان‌های غالب و رویکرد اصلی، امری بی‌‌مقصد است. یکی از شاخه‌های گسترد? نشانه‌شناسی، رویکرد فرهنگی است. نشانه‌شناسی فرهنگی به مثابه عامل اصلی دست‌یابی به رهیافت‌های فرهنگی-اجتماعی درون‌‌متنی، به بررسی لایه‌های نهفت? متن می‌پردازد و نشانه‌ها را به مثابه کدهای نشان‌دار اندیشه و نگرشی خاص در درون متن، مورد مطالعه قرار می‌دهد. نشانه‌شناسی فرهنگی یوری لوتمان، نمونه‌ای از نشانه‌شناسی لایه‌ای در ابعاد فرهنگ، هویت، اجتماع، اندیشه و بنیان‌های زندگی است. در این رویکرد، فرهنگ به مثابه عامل معرف اندیشه‌ها و ابعاد درونی جامعه، مورد بررسی قرار می‌گیرد. از آن‌جا که لایه‌ها و محورهای این نوع از نشانه‌شناسی گسترده هستند، دلالتمندی آن‌ها به موضوعی مشخص و محتوایی معین، در گرو وابستگی نشانه‌ها در ابعاد زبان و محتوا است و چنانچه صرفاً به یکی از این ابعاد توجه شود، هدف اصلی این رویکرد که دستیابی به بینش‌های درون‌‌متنی و شاخص‌های اجتماعی است، محقق نخواهد شد. هدف اصلی این پژوهش که به روش تحلیل کیفی به انجام رسیده، در جهت هدف اصلی رویکرد نشانه‌شناسی فرهنگی، شناخت لایه‌های معنایی- محتوایی و ابعاد اجتماعی و نگرش‌های درون‌‌متنی است. برای تحقق اهداف یادشده، از روش‌های مبتنی بر محورها و الگوهای رویکرد نشانه‌شناسی فرهنگی یوری لوتمان استفاده شده است. در این روش، ابزارهای تحلیل نظیر بررسی رمزگان‌ها، محورهای تقابل خود و دیگری، آشوب در نظم، کریول‌شدگی معنا و کلام و... جهت بررسی محور کلام و محتوا به کار گرفته شده‌اند. نتایج پژوهش، حاکی از وجود ابعاد معنایی چندلایه درون محور محتوا است و کلام برای گنجاندن محتوای چندگانه، دچار چندگانگی شده، پیچیدگی بافت کلام و محتوا به ‌‌صورت یکسان در ساختار اثر وجود دارد. ساعدی با کاربرد بافت‌های چندگان? زبان، ابعاد محتوای چندگانه را در اثر پرندگان در طویله، محقق ساخته است.

    کلید‌‌واژه‌ها: نشانه‌شناسی، نشانه‌شناسی فرهنگی، یوری لوتمان، غلامحسین ساعدی، پرندگان در طویله


    Abstract

     Semiotics is the science of analyzing texts with care in the use of signs. Due to its extensive branches and comprehensive field of study, semiotics is one of the sciences that is meaningless without knowing the dominant codes and the main approach. One of the extensive branches of semiotics is the cultural approach. Cultural semiotics, as the main factor in achieving intratextual socio-cultural approaches, examines the hidden layers of the text and studies signs as codes that denote a specific thought and attitude within the text. Yuri Lotman's cultural semiotics is an example of layered semiotics in the dimensions of culture, identity, society, thought, and the foundations of life. In this approach, culture is examined as a factor that identifies the thoughts and internal dimensions of society. Since the layers and axes of this type of semiotics are extensive, their implication for a specific topic and a specific content depends on the dependence of the signs on the dimensions of language and content, and if only one of these dimensions is paid attention to, the main goal of this approach, which is to achieve intratextual insights and social indicators, will not be achieved. The main goal of this research, in line with the main goal of the cultural semiotics approach, is to recognize the semantic-content layers and social dimensions and intratextual attitudes. To achieve the aforementioned goals, methods based on the axes and patterns of Yuri Lotman's cultural semiotics approach have been used. In this method, analysis tools such as examining codes, axes of the confrontation between self and other, chaos in order, creoleization of meaning and speech, etc. have been used to examine the axis of speech and content. The results of the research indicate the existence of multi-layered semantic dimensions within the content axis, and the word becomes multi-layered to include multiple content, and the complexity of the word and content contexts exists equally in the structure of the work. Saedi has realized the dimensions of multiple content in the work Birds in the Barn by using multiple language contexts.

    Keywords: Semiotics, Cultural Semiotics, Yuri Lotman, Gholamhossein Saedi, Birds in the Barn