نیلوفر محمدی

نیلوفر محمدی

عنوان پایان‌نامه

گیک های ایرانی: یک مطالعه کیفی پیرامون زیست جهان کنشگران فناوری های IT در تهران



    استاد راهنما
    نهال نفیسی
    استاد مشاور
    محمد سعید ذکائی
    استاد داور
    مهدی امیدی
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    ساعت دفاع

    چکیده

      این پژوهش جنبه‌های ‌فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زندگی کنشگران فضای آی‌تی در ایران را بررسی‌ و تأثیر فناوری بر آن را مطالعه می‌کند. تحقیق حاضر بر لزوم مطالعات جامع در زمینه تکنولوژی و فناوری تأکید دارد، به‌ویژه با تمرکز بر برنامه‌نویسان و فعالان این حوزه. هدف اصلی به نوعی درک تعامل بین فناوری، جامعه و فرهنگ با استفاده از نظریاتی چون کنشگر-شبکه است. از جمله نکات قابل‌توجه اهمیت روزافزون برنامه‌نویسی و نقش آن در شکل‌دهی به جامعه امروزمان، بالاخص اجتماع خود برنامه‌نویس‌ها در ارتباط با تکنولوژی است. در این مطالعه روند رو به رشد برنامه‌نویسی به عنوان یکی از علت‌های ضرورت توجه به این حوزه، چالش‌هایی که برنامه‌نویسان با آن‌ها مواجه هستند (مانند مهاجرت و موانع شغلی) و انتخاب این حوزه به عنوان یک آلترناتیو قابل قبول برای عامه مردمی که ممکن است در مسیرهای تحصیلی یا حرفه‌ای خود موفق نشوند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. باید به این نکته‌ توجه داشت که چگونه شرایط اجتماعی، فرهنگی، جنسیتی و سیاسی بر فناوری تأثیر می‌گذارند و بالعکس. هدف این مطالعه نیز بررسی خرده‌فرهنگ‌ منحصر به فرد جوامع برنامه‌نویسان است که توامان از ویژگی‌های خرده‌فرهنگ جوانان و گیک (geek) برخوردار است. علاوه بر این، مطالعه به بررسی چالش‌ها، سبک‌های زندگی و تجربیات مشترک برنامه‌نویسان می‌پردازد و بر اهمیت درک این جزئیات میان گروه تأکید می‌کند. به طور کلی، پژوهش حاضر بر لزوم روشن کردن این جنبه‌ها تأکید می‌کند تا بینش‌های معناداری در تقاطع فرهنگ و فناوری ایجاد شود. این تلاش به دنبال پاسخ به سوالات اساسی تحقیق و ایجاد درک عمیق‌تری از بافت اجتماعی-فنی است.

    Abstract

      This research examines the cultural, social, and economic aspects of the lives of IT activists in Iran and studies the impact of technology on them. The present research emphasizes the necessity of comprehensive studies in the field of technology and innovation, particularly focusing on programmers and activists in this domain. The main objective is to understand the interaction between technology, society, and culture using theories such as actor-network theory. Among the notable points is the increasing importance of programming and its role in shaping our society today, especially the community of programmers in relation to technology. In this study, the growing trend of programming as one of the reasons for the necessity of attention to this field, the challenges that programmers face (such as migration and job barriers), and the choice of this field as an acceptable alternative for the general public who may not succeed in their educational or professional paths will be examined. It is important to consider how social, cultural, gender, and political conditions affect technology and vice versa. The aim of this study is also to examine the unique subculture of programming communities, which simultaneously possesses characteristics of both youth and geek subcultures. Furthermore, the study examines the challenges, lifestyles, and shared experiences of programmers and emphasizes the importance of understanding these details within the group. Overall, the present study emphasizes the necessity of clarifying these aspects to generate meaningful insights at the intersection of culture and technology. This effort seeks to answer fundamental research questions and create a deeper understanding of the socio-technical context.