
آتنا حیدرپورنوغانی
تشخیص عوامل موثر بر تقاضای بیمه بدنه خودرو در ایران
- دانشجو
- آتنا حیدرپورنوغانی
- استاد راهنما
- غدیر مهدوی
- استاد مشاور
- سیده رقیه ادهمی
- استاد داور
- آتوسا گودرزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- ساعت دفاع
- چکیده
-
حملونقل با مخاطرات متعددی برای خودرو، مالک آن، سرنشینان و افرادی که در اطراف خودرو حضور دارند همراه است. ازاینرو، افراد تلاش میکنند با خرید انواع مختلف بیمه، از جمله بیمه بدنه خودرو، این مخاطرات را کاهش دهند.
در این پژوهش، هدف ما شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر تقاضای بیمه بدنه خودرو است. به طور خاص، فرضیههایی مورد آزمون قرار میگیرند که بر اساس آنها جنسیت مالک، سن مالک، سن خودرو، درآمد، ارزش خودرو، تجربیات گذشته در مواجهه با خطر، مدت زمان رانندگی هفتگی و ریسک گریزی با تقاضای بیمه بدنه خودرو ارتباط دارند.
دادهها از طریق توزیع پرسشنامه جمعآوری شدند و برای شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر تقاضای بیمه بدنه خودرو از روشهای بیزی استفاده شده است. ایده اصلی این روش بر پایه بهروزرسانی مستمر باورها درباره مقادیر و فرضیات نامطمئن با ظهور دادههای جدید است. قضیه بیز، با ترکیب تابع درست نمایی مشاهده دادهها بر اساس فرضیات، احتمال پیشین (که بازتابدهنده باور اولیه ماست) و درست نمایی حاشیهای، احتمال پسین فرضیات را بر اساس دادههای مشاهدهشده محاسبه میکند.
نتایج نشان میدهد که مهمترین عامل مؤثر بر تقاضای بیمه بدنه خودرو، میزان ریسک گریزی مالک است. رابطهای مثبت میان ریسک گریزی مالک و تقاضا برای بیمه بدنه خودرو وجود دارد.کلیدواژهها: بیمه بدنه خودرو، روشهای بیزی، ریسک گریزی، تابع درست نمایی، توزیع پیشین، توزیع پسین
- Abstract
-
Transportation involves various risks for the car, itsowner, passengers, and those around the vehicle. As a result, individuals seekto mitigate these risks by purchasing different types of insurance policies,with car collision insurance being one such option.In this study, we aim to identify the key factorsinfluencing the demand for car collision insurance. Specifically, we will testthe hypotheses that the owner's gender, age, car age, income, car value, pastrisk experiences, weekly driving time, and risk aversion are related to thedemand for collision insurance.The data were collected through the distribution ofquestionnaires. We then use Bayesian methods to identify the key factorsinfluencing the demand for car collision insurance. The core idea is tocontinuously update our beliefs about uncertain quantities and hypotheses asnew data emerges. Bayes' theorem combines the likelihood of observing the datagiven the hypotheses, the prior probability (reflecting our initial belief),and the marginal likelihood to compute the posterior probability of the hypothesesbased on the observed data.We found that the most significant factor influencing thedemand for car collision insurance is the owner’s level of risk aversion. Thereis a positive relationship between the owner’s risk aversion and the demand forcar collision insurance.Keywords: Car Collision Insurance, Bayesian methods, Risk Aversion,Likelihood, prior distribution, posterior distribution