آتنا حیدرپورنوغانی

آتنا حیدرپورنوغانی

عنوان پایان‌نامه

تشخیص عوامل موثر بر تقاضای بیمه بدنه خودرو در ایران



    استاد راهنما
    غدیر مهدوی
    استاد مشاور
    سیده رقیه ادهمی
    استاد داور
    آتوسا گودرزی
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    ساعت دفاع

    چکیده

    حمل‌ونقل با مخاطرات متعددی برای خودرو، مالک آن، سرنشینان و افرادی که در اطراف خودرو حضور دارند همراه است. ازاین‌رو، افراد تلاش می‌کنند با خرید انواع مختلف بیمه، از جمله بیمه بدنه خودرو، این مخاطرات را کاهش دهند.
    در این پژوهش، هدف ما شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر تقاضای بیمه بدنه خودرو است. به طور خاص، فرضیه‌هایی مورد آزمون قرار می‌گیرند که بر اساس آن‌ها جنسیت مالک، سن مالک، سن خودرو، درآمد، ارزش خودرو، تجربیات گذشته در مواجهه با خطر، مدت زمان رانندگی هفتگی و ریسک گریزی با تقاضای بیمه بدنه خودرو ارتباط دارند.
    داده‌ها از طریق توزیع پرسشنامه جمع‌آوری شدند و برای شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر تقاضای بیمه بدنه خودرو از روش‌های بیزی استفاده شده است. ایده اصلی این روش بر پایه به‌روزرسانی مستمر باورها درباره مقادیر و فرضیات نامطمئن با ظهور داده‌های جدید است. قضیه بیز، با ترکیب تابع درست نمایی مشاهده داده‌ها بر اساس فرضیات، احتمال پیشین (که بازتاب‌دهنده باور اولیه ماست) و درست نمایی حاشیه‌ای، احتمال پسین فرضیات را بر اساس داده‌های مشاهده‌شده محاسبه می‌کند.
    نتایج نشان می‌دهد که مهم‌ترین عامل مؤثر بر تقاضای بیمه بدنه خودرو، میزان ریسک گریزی مالک است. رابطه‌ای مثبت میان ریسک گریزی مالک و تقاضا برای بیمه بدنه خودرو وجود دارد.

    کلیدواژه‌ها:  بیمه بدنه خودرو، روش‌های بیزی، ریسک گریزی، تابع درست نمایی، توزیع پیشین، توزیع پسین

    Abstract

    Transportation involves various risks for the car, its
    owner, passengers, and those around the vehicle. As a result, individuals seek
    to mitigate these risks by purchasing different types of insurance policies,
    with car collision insurance being one such option.


    In this study, we aim to identify the key factors
    influencing the demand for car collision insurance. Specifically, we will test
    the hypotheses that the owner's gender, age, car age, income, car value, past
    risk experiences, weekly driving time, and risk aversion are related to the
    demand for collision insurance.


    The data were collected through the distribution of
    questionnaires. We then use Bayesian methods to identify the key factors
    influencing the demand for car collision insurance. The core idea is to
    continuously update our beliefs about uncertain quantities and hypotheses as
    new data emerges. Bayes' theorem combines the likelihood of observing the data
    given the hypotheses, the prior probability (reflecting our initial belief),
    and the marginal likelihood to compute the posterior probability of the hypotheses
    based on the observed data.


    We found that the most significant factor influencing the
    demand for car collision insurance is the owner’s level of risk aversion. There
    is a positive relationship between the owner’s risk aversion and the demand for
    car collision insurance.


    Keywords: Car Collision Insurance, Bayesian methods, Risk Aversion,
    Likelihood, prior distribution, posterior distribution