
حمیدرضا رحمانی
عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر منطق امکان گرایی و هدف گرایی بر عملکرد پروژه های توسعه محصول جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- چکیده
-
هدف
گرایی و امکان گرایی دو منطق تصمیم گیری است که کارآفرینان در انجام فعالیت هایشان بکار می گیرند. در طول دو دهه گذشته، توجهات فزاینده ای به دو منطق رفتاری که کارآفرینان در راه اندازی و توسعه شرکت های جدید بکار می گیرند شده است. پژوهش های موجود حاکی از آن است عملکرد کسب و کار با هدف گرایی و امکان گرایی رابطه دارد. هدف این مقاله بررسی تاثیر هدف گرایی و امکان گرایی (با چهار بعد آزمایش گری، زیان قابل تحمل، انعطاف پذیری و پیش تعهدات) بر عملکرد پروژه های توسعه محصول جدید با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی است و داده ها به روش، توصیفی-همبستگی گردآوری شده است. جامعه آماری پژوهش، کسب و کار های فعال در صنعت فراوری مواد و صنایع غذایی است. نمونه آماری از طریق فرمول کوکران، شامل ۱۵۹ نفر از مدیران ارشد تحقیق و توسعه فعال در این حوزه است که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. داده های گردآوری شده، با نرم افزار تجزیه و تحلیل شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که امکان گرایی شامل آزمایش گری، زیان قابل تحمل، انعطاف پذیری و پیش تعهدات با عملکرد عملکرد پروژه های توسعه محصول جدید رابطه ای مثبت و معنی دار دارد و هدف گرایی در پروژه های با نوآوری کم در ارتباط بالایی قرار دارد - Abstract
-