
گلمهر بهرامی
عنوان پایاننامه
نقش مذهب و طبقه اجتماعی در مصرف رسانه ای، دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه سه شهر تهران
- دانشجو
- گلمهر بهرامی
- استاد راهنما
- سید جمال الدین اکبرزاده جهرمی
- استاد مشاور
- سید محمد مهدی زاده طالشی
- استاد داور
- حسین سرفراز
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
در این پژوهش نقش مذهب و طبق? اجتماعی در مصرف رسانه¬ای دانش¬آموزان دختر و پسر متوسط? اول و دوم سه منطقه شهر تهران مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهش در فاصله مهرماه تا بهمن ماه سال ۱۴۰۱ به روش کیفی صورت گرفته و در مجموع با ۴۱ دانش¬آموز دختر و پسر متوسط? اول و دوم مناطق ۳، ۶ و ۱۶ شهر تهران مصاحبه باز و نیمه ساخت یافته انجام شده است.
یافته¬های پژوهش نشان داده است گرایش¬ مذهبی نوجوان در انتخاب متون رسانه¬ای، میزان ساعاتی که از رسانه¬ها استفاده می¬کند و مکان مصرف رسانه¬ای نقش دارد. استفاده از رسانه¬های داخلی به همراه خانواده در این نوجوانان بیشتر و منازعات بر سر مصرف رسانه¬ای بین نوجوان با گرایش مذهبی و والدین کمتر از سایر همسالان است. به نظر می¬رسد اینترنت به طور یکسان در اختیار مخاطبان قرار دارد اما، میزان سرمای?¬های اقتصادی و فرهنگی والدین و دسترسی نوجوان به ابزارهای رسانه¬ای، تسلط به زبان خارجی و مهارت در بکارگیری سخت افزارها و نرم¬افزارهای رسانه¬ای در چگونگی استفاده نوجوان از اینترنت نقش دارد.کالاهای فرهنگی مورد استفاد? نوجوانان طبق? بالای جامعه متنوع¬تر است و آن¬ها شناخت بهتری از سبک¬های موسیقی دارند و توانایی نواختن سازهای موسیقی در دانش¬آموزان طبق? متوسط و بالای جامعه بیشتر است. چگونگی تعامل والدین با نوجوان در مصرف رسانه¬ای آن¬ها موثر است. همه¬گیری کوید ۱۹ سلیق? نوجوانان را در انتخاب کالای فرهنگی و میزان مصرف رسانه¬ای تغییر داده است. - Abstract
-
this research, the role of religion and social Roboto, -apple-system, BlinkMacSystemFont, "Apple Color Emoji", "Segoe UI", Oxygen, Ubuntu, Cantarell, "Fira Sa quot;, "Droid Sa quot;, "Helvetica Neue", sans-serif; font-size: ۱۶px;">Keywords: media consumption, students, religious orientation, social class