حمیدرضا ال محمد

حمیدرضا ال محمد

عنوان پایان‌نامه

شناسایی وطبقه بندی عوامل موثر بر رفتارهای ضدشهروندی سازمانی در خبرگزاری های رسمی ج.ا.ایران وپیامدهای آن (مورد مطالعه : خبرگزاری های تسنیم وایلنا)



    استاد راهنما
    داود فرید پور
    استاد مشاور
    عباس اسدی
    رشته تحصیلی
    مديريت رسانه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    ساعت دفاع

    چکیده

    بزرگترین و اصلی ترین سرمایه هر سازمان، به خصوص یک سازمان دانش محور، سرمایه انسانی آن است که سایر سرمایه گذاری های سازمان را تحت الشعاع قرار می دهد. یکی از معضلات سازمان های امروزی وجود رفتارهایی همچون کم کاری، پرخاشگری، قلدری، لجبازی، ارعاب و کینه توزی است. این رفتارها هم بر عملکرد سازمان ها و هم بر روابط بین شخصی و روحیه همکاری کارکنان تأثیر می گذارند. بروز چنین رفتارهایی به عنوان رفتارهای ضد شهروندی، بر خلاف رفتارهای شهروندی سازمان که موجب ارتقای عملکرد سازمان، اثربخشی سازمان، رضایت و وفاداری مشتری، سرمایه اجتماعی و نظایر آن می شوند (بولینو و دیگران[۱]، ۲۰۰۲ و یون و ساچ[۲]، ۲۰۰۳: ۲-۲۲) می تواند مانع کارکرد سازمان شود (بال و دیگران[۳]، ۲۰۱۹: ۲۲۹-۳۱۸) و به کاهش درآمد و یا خدشه دار شدن اعتبار آن منجر شود و تبعاتی را نیز برای جامعه در پی داشته باشد. در بخش خصوصی، اخراج کارکنان و از دست دادن مشتریان و ورشکستگی بنگاه های کم بنیه از جمله پیامدهای منفی اینگونه رفتارها تلقی می شود. اما بروز رفتارهای ضد شهروندی در سازمان ها و نهادهای عمومی، با توجه به گستردگی و اهمیت آنها، ممکن است آنها را با بحران های جدی تری مواجه سازد. اشاعه رفتارهای ضدشهروندی در بین کارکنان سازمان هایی که باید مورد وثوق و اعتماد مردم باشند، اعتماد عمومی را خدشه دار و در کارکردهای عمومی این سازمان ها اختلال ایجاد می کند. لذا ضروریست، رفتارهای ضد شهروندی ریشه یابی شوند تا با کنترل عوامل موجد آنها و تقویت عوامل بروز رفتارهای شهروندی، کارایی و اثربخشی سازمان افزایش یابد (قلی پور، ۱۳۸۶: ۲۷۱).


    [۱] . Bolino et al

    [۲] . Yoon and Suh

    [۳] . Ball et al

      

    Abstract

    The greatest and most essential asset of any organization, especially a knowledge-based organization, is its human capital, which influences all other investments of the organization. One of the challenges facing today’s organizations is the presence of behaviors such as underperformance, aggression, bullying, stubbornness, intimidation, and resentment. These behaviors affect both the performance of organizations and the interpersonal relationships and cooperative spirit of employees. Such behaviors, known as counterproductive work behaviors, are contrary to organizational citizenship behaviors, which enhance organizational performance, effectiveness, customer satisfaction and loyalty, social capital, and similar outcomes (Bolino et al., ۲۰۰۲; Yoon & Suh, ۲۰۰۳, pp. ۲-۲۲). Counterproductive behaviors can hinder the functioning of the organization (Ball et al., ۲۰۱۹, pp. ۲۲۹-۳۱۸) and lead to reduced revenue or damage to its reputation, resulting in negative consequences for society as well. In the private sector, dismissals, loss of customers, and bankruptcy of weak businesses are considered some of the adverse outcomes of these behaviors. However, the emergence of counterproductive behaviors in public organizations and institutions, due to their scale and significance, may expose them to more serious crises. The spread of counterproductive behaviors among employees of organizations that are expected to be trusted by the public damages public trust and disrupts their overall functionality. Therefore, it is crucial to identify the roots of these counterproductive behaviors to control the factors that contribute to them and strengthen the factors that promote organizational citizenship behaviors, thereby increasing organizational efficiency and effectiveness (Gholipour, ۲۰۰۷, p. ۲۷۱).