طلیعه منصوری جوزانی

طلیعه منصوری جوزانی

عنوان پایان‌نامه

یادگیری و آموزش ساخت های شرطی و سببی زبان فارسی بر پایه نظریه پردازش پذیری



    ساعت دفاع

    چکیده

      

    یکی از چالش‌های حوز? آموزش زبان دوم دستور زبان است. آموزش دستور زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان نیز با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است. افزون‌براین، یکی از مسائل مهم در حوز? یادگیری و آموزش زبان دوم این است که زبان‌دوم‌آموزان در طول یادگیری زبان دوم چه مراحلی را پشت‌سر می‌گذارند و علت آن چیست. یکی از نظریه‌های مطرح در این حوزه نظری? پردازش‌پذیری است که براساس آن، فراگیری زبان دوم از یک سلسله‌مراتب تکوینی به‌نام سلسله‌مراتب پردازش‌پذیری تبعیت می‌کند. با توجه به سلسله‌مراتب پردازش‌پذیری زبان‌دوم‌آموزان به‌ترتیب، واژه‌های محتوایی، واژه‌های نقشی، گروه‌ها، جمله‌ها و بندهای پیرو را یاد می‌گیرند. به‌دلیل اهمیت جایگاه دستور و چالش‌برانگیزبودن یادگیری و آموزش برخی از ساخت‌های دستوری زبان فارسی بر آن شدیم تا ابتدا، براساس نظری? پردازش‌پذیری مرحله‌بندی یادگیری ساخت‌های شرطی، سببی، موصولی، زمان دستوری و نمود دستوری زبان فارسی توسط غیرفارسی‌زبانان را بررسی کرده و سپس، الگویی برای آموزش این ساخت‌ها به فارسی‌آموزان غیرایرانی ارائه دهیم. برای انجام این کار، برمبنای ویژگی‌های نحوی ساخت‌های نامبرده، جایگاه این ساخت را در سلسله‌مراتب پردازش‌پذیری مشخص نمودیم. این پژوهش، طی دو مرحله و با استفاده از تولیدات گفتاری و نوشتاری فارسی‌آموزان غیرایرانی انجام شد. به این صورت که در مرحل? اول با استفاده از تکنیک مصاحبه داده‌های گفتاری را گردآوری کردیم. شرکت‌کنندگان مرحل? اول این پژوهش ۱۲۰ فارسی‌آموز غیرایرانی که در مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبائی مشغول به یادگیری زبان فارسی بودند و براساس استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان بنیاد سعدی در ۵ سطح مقدماتی، پیش‌میانی، میانی، فوق‌میانی و پیشرفته قرار داشتند انتخاب شدند. مصاحبه‌ها همزمان ضبط و بعد، به متن نوشتاری تبدیل شدند. در مرحل? دوم، از ۴۶۰ متن نوشتاری تولیدشده توسط فارسی‌آموزان سطوح مقدماتی تا پیشرفته استفاده نمودیم. داده‌های هر دو مرحل? پژوهش براساس اصول سه‌گان? روش‌شناختی در نظری? پردازش‌پذیری (تحلیل توزیعی، معیار نوآیندی و مقیاس‌بندی ضمنی) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. پس از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها مشخص شد فارسی‌آموزان خارجی ساخت‌های موردبررسی در پژوهش را به چه ترتیبی یاد می‌گیرند. به‌علاوه، براساس یافته‌ها الگویی برای آموزش این ساخت‌ها ارائه شد. در نهایت، نیز مشخص شد که روند یادگیری ساخت‌های مذکور توسط فارسی‌آموزان خارجی همسو با پیش‌بینی‌های نظری? پردازش‌پذیری است.

      

    Abstract

      

    One of the challenges in the field of second language education is grammar. Teaching Persian grammar to non-Persian speakers also faces numerous challenges. Furthermore, one of the crucial issues in second language learning and teaching is understanding the stages second language learners go through during their language acquisition and the reasons behind them. One of the prominent theories in this area is the Processability Theory, which suggests that second language acquisition follows a developmental hierarchy known as the Processability Hierarchy. According to the Processability Hierarchy, second language learners acquire content words, function words, phrases, clauses, and subordinate clauses in that order. Due to the importance of grammar and the challenges involved in learning and teaching certain grammatical structures of Persian, we decided to first examine the stages of learning conditional, causative, relative, tense, and aspect structures of Persian by non-Persian speakers based on the Processability Theory, and then provide a model for teaching these structures to non-Iranian Persian learners. To do this, based on the syntactic features of the mentioned structures, we determined the position of these structures in the Processability Hierarchy. This research was conducted in two phases using the spoken and written productions of non-Iranian Persian learners. In the first phase, we collected spoken data using the interview technique. The participants in the first phase of this study were ۱۲۰ non-Iranian Persian learners studying Persian at the Persian Language Center for Non-Persian Speakers at Allameh Tabataba'i University, who were selected based on the Saadi Foundation's Persian Language Teaching Reference Standard for Non-Persian Speakers and were at five levels: elementary, pre-intermediate, intermediate, upper-intermediate, and advanced. The interviews were recorded simultaneously and then transcribed. In the second phase, we used ۴۶۰ written texts produced by Persian learners from elementary to advanced levels. The data from both phases of the study were analyzed based on the three methodological principles of the Processability Theory (distributional analysis, emergence criterion, and implicit scaling). After analyzing the data, it was determined in what order foreign Persian learners acquire the structures studied in the research. Additionally, based on the findings, a model for teaching these structures was presented. Finally, it was also found that the learning process of the mentioned structures by foreign Persian learners is consistent with the predictions of the Processability Theory."