
محمود جواهری ذاکر
نقش اقتصاد توجه بر شکل گیری بی ثباتی بازار سهام در بورس اوراق بهادار تهران
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- چکیده
-
پردازش اطلاعات یا یادگیری توسط سرمایهگذاران یک اصطلاح کلی و عمومی است که تعریف آن با جزئیات دشوار است. در این تحقیق با استفاده از دادههای سه ماهه اول ۱۳۹۷ تا سه ماهه اول ۱۴۰۱ و روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) به بررسی تأثیر شاخصهای توجه سرمایهگذاران، شامل حجم جستجوی گوگل و جستجوی اخبار، بر ابعاد مختلف بازار سهام ایران پرداخته شده است. هدف اصلی تحقیق، ارزیابی اثر این شاخصها بر حجم معاملات، بازدهی سهام و نوسانات قیمت است. نتایج نشان میدهد که حجم جستجوی گوگل با ضریب ۰۷/۰ و اخبار با ضریب ۳/۰ تأثیر مثبت و معناداری برحجم معاملات دارند، بنابراین تأثیر اخبار قویتر است. در مورد بازدهی سهام، حجم جستجوی گوگل با ضریب ۲/۰ و اخبار با ضریب ۰۳/۰، هر دو تأثیر مثبت دارند. نوسانات قیمت نیز تحت تأثیر این شاخصها قرار دارد؛ حجم معاملات با ضریب ۰۵/۰ و حجم جستجوی گوگل با ضریب ۰۱/۰ تأثیر مثبتی بر نوسانات قیمت دارند، در حالی که جستجوی اخبار با ضریب ۰۱/۰- تأثیر منفی دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که نوسانات قیمت و بازده سهام تأثیر مثبتی بر حجم معاملات دارند. این نتایج نشان حاکی از این است که شاخصهای توجه سرمایهگذاران بهطور معناداری بر رفتار بازار سهام تأثیر میگذارند و میتوانند به عنوان ابزارهای پیشبینی در تصمیمگیریهای سرمایهگذاری مورد استفاده قرار گیرند.
- Abstract
-
Processing information or learning by investors is a general and broad term, and defining it in detail is challenging. This study examines the impact of investor, attention indicators, including Google search volume and news search on various aspects of the Iranian stock market using data from the first quarter of ۲۰۱۸ to the first quarter of ۲۰۲۲ and the Generalized Method of Moments (GMM). The main objective of the research is to evaluate the effect of these indicators on trading volume, stock returns, and price volatility. The results show that Google search volume, with a coefficient of ۰.۰۷, and news search, with a coefficient of ۰.۳, have a positive and significant impact on trading volume, with news having a stronger effect. Regarding stock returns, Google search volume, with a coefficient of ۰.۲, and news search, with a coefficient of ۰.۰۳, both have a positive effect. Price volatility is also influenced by these indicators; trading volume, with a coefficient of ۰.۰۵, and Google search volume, with a coefficient of ۰.۰۱, have a positive impact on price volatility, while news search, with a coefficient of -۰.۰۱, has a negative effect. Additionally, the results indicate that price volatility and stock returns have a positive impact on trading volume. These results suggest that investor attention indicators significantly affect stock market behavior and can be used as forecasting tools in investment decision-making.