
محمدمهدی حسنی
«تاثیر بازی های حرکتی خلاق بر انعطاف پذیری شناختی خلاقیت و تعادل کودکان دبستان»
- دانشجو
- محمدمهدی حسنی
- استاد راهنما
- زهرا سلمان
- استاد مشاور
- محمدرضا قاسمیان مقدم
- استاد داور
- زهرا پورآقایی اردکانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
دوران کودکی که همان میانه دوران زندگی را شامل میشود، اصلیترین و حساسترین دوران رشد کودک است که رشد جسمانی، حرکتی، شناختی عاطفی ابعاد مختلف رشد محسوب میشوند و تجربهها و یادگیریهای کودک در این زمانبر یادگیریهای بعدازآن نیز بسیار مؤثر است. رفتار کودکان در این دوره بسیار میتواند دستخوش تغییر شود با توجه به نظریه رشد حرکتی کفارت به کودکان توصیهشده بهصورت فعال در چند حوزه عمومی حرکت شرکت کنند. (علیخانی و همکاران ۱۳۹۷). کارکردهای اجرایی که شامل مجموعهای از فرآیندهای شناختی است که از اصلیترین کنترلگرها و هماهنگکنندههای رفتار انسان است که امروزه بسیار موردتوجه قرارگرفته زیرا کارکردهای اجرایی جزء مهمترین مهارتهای ضروری برای به دست آوردن و ارتقاء سلامت روانی و جسمانی، موفقیت تحصیلی و شغلی، موفقیت در زندگی، رشد اجتماعی و شناختی افراد که ضعف در آن باعث بروز طیف گستردهای از مشکلات رفتاری و احساسی میشود با توجه به پیچیدگی و درهم تنیدگی آناتومی مغز تحلیل و شناخت اجزاء کارکردهای اجرایی از جهات مختلف توسط پژوهشگران علمی در حال بررسی است. شروع بازی را میتوان به گذشته های دور حتی از بدو پیدایش انسان نسبت داد. در حقیقت بازی جزئی از زندگی انسان از بدو تولد تا زمان مرگ است انسان از نظر زیستی نیاز به جنبش و حرکت دارد و بازی جزء مهم این جنبش و حرکت است انسان برای رشد ذهنی و اجتماعی خود نیاز به تفکر دارد و بازی خمیرمایه ی تفکر است تشکیل اجتماعات اولیه بشری، نحوه و شکل جدیدی از بازی را پدید آورد در ابتدا بازیچه ی، بشر مواد و اشیای خام و طبیعی بود. قطعه ای سنگ، به دست گرفتن آن به حرکت در آوردن آن و سرانجام غلتاندن و یا پرتاب کردن آن، همه نوعی بازی محسوب میشد رشد اجتماعی و ذهنی انسان و تسلط پیش رونده او بر طبیعت امکان دستکاری در اشیای طبیعی را به وجود آورد؛ و از این زمان اشیا به خواست انسان تغییر شکل دادند تا بتوانند اندیشه ی انسان را در شکل دهی به، بازی غنای بیشتری بخشند و روح او را راضی تر کنند.
باتوجه به تاثیر تمرینات شناختی-حرکتی بر انعطاف پذیری شناختی کودکان دبستانی پیشنهادات زیر مطرح گردید.
ü فراهم سازی و ارتقای تمرینات جسمانی و بازی به صورت گروهی می تواند منجر به بهبود انعطاف پذیری شناختی گردد.
ü والدین و مربیان نیز برای تقویت انعطاف پذیری شناختی از برنامه های شناختی-حرکتی منظم و منتخب استفاده نمایند.
باتوجه به تاثیر تمرینات شناختی-حرکتی بر خلاقیت شناختی کودکان دبستانی
ü به مسئولان و مربیان دبستان توصیه می شود که در برنامه ریزی های آموزشی و پرورشی خود رویکرد بازیهای خلاقانه را سرلوحه کار خود قرار دهند.