محسن افشاری

محسن افشاری

عنوان پایان‌نامه

تاثیر تمرینات هماهنگی دو طرفه بر تبحر حرکتی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی



    دانشجو محسن افشاری در تاریخ ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی زهرا سلمان ، پایان نامه با عنوان "تاثیر تمرینات هماهنگی دو طرفه بر تبحر حرکتی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی " را دفاع نموده است.


    دانشجو
    محسن افشاری
    استاد راهنما
    زهرا سلمان
    استاد داور
    احسان زارعیان
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

    مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر تمرینات هماهنگی دو طرفه بر تبحر حرکتی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی (DCD ) انجام گرفته است. جامعه مورد مطالعه این تحقیق کودکان ۶ تا ۱۱ ساله شاغل به تحصیل در مقطع ابتدایی(دوره اول و دوم) دبستان های شهرستان اسلامشهر در سال تحصیلی ۲-۱۴۰۱ در نظر گرفته شدند. بصورت تصادفی سه دبستان دخترانه و سه دبستان پسرانه انتخاب و از طریق توزیع و تکمیل پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی نسبت به شناسایی ۹۰ نمونه حاضردر پژوهش اقدام و از همه آنها تست هوش ریون و پیش آزمون تبحر حرکتی برونینکز اوزرتسکی گرفته شد.سپس گروه های تجربی به مدت ۶۰ روز در۱۶ جلسة آموزشی و تمرینی ۴۵ دقیقه ای، تمرین های هماهنگی دوطرفه بر اساس مدل جانستون و رامون را انجام دادند. پس از انجام پس آزمون تبحر حرکتی برونینکز اوزرتسکی ، بررسی داده ها بر اساس آزمون های کولموگروف اسمیرنوف ، شاپیرو ویلک و تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزار    نسخه ۲۶   با سطح معنی داری ( P?۰.۰۵ ) نشان داد که انجام تمرینات هماهنگی دو طرفه   در مؤلفه های تعادل ، هماهنگی دوطرفه ، هماهنگی اندام فوقانی ،سرعت پاسخ ،کنترل بینایی حرکتی و سرعت و چالاکی اندام فوقانی تأثیر معنی داری دارد. همچنین انجام یک دوره تمرینات هماهنگی دو طرفه در مؤلفه های سرعت دویدن و چابکی و قدرت تأثیر معنی داری ندارد.

    نتیجه: انجام تمرینات هماهنگی دوطرفه می تواند در بهبود و ارتقای تبحر حرکتی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی تاثیر معنی داری داشته باشد.

    کلمات کلیدی : تمرینات هماهنگی دوطرفه ، اختلال هماهنگی رشدی ، تبحر حرکتی، DCD ، هماهنگی دو طرفه

      

    Abstract

      

    Abstract

    The present study was conducted with the aim of investigating the effect of bilateral coordination exercises on the motor skills of children with developmental coordination disorder (DCD). The study population of this research were children aged ۶ to ۱۱ working in elementary school (۱st and ۲nd period) of primary schools in Islamshahr city in the academic year of ۱۴۰۱-۲. Three elementary schools for girls and three elementary schools for boys were randomly selected, and through the distribution and completion of the Developmental Coordination Disorder questionnaire, ۹۰ samples were identified in the study, and from all of them, Raven's IQ test and Bronincz Ozertsky's motor skills pre-test were taken. Then the experimental groups were divided into During ۶۰ days, in ۱۶ ۴۵-minute training and training sessions, they performed bilateral coordination exercises based on the Johnston and Ramon model. After performing the post-test of Bronincz-Ozertsky's motor skills, data analysis based on Kolmogorov-Smirnov, Shapiro-Wilk tests and analysis of covariance using    version ۲۶ software with a significant level (P?۰.۰۵) showed that performing bilateral coordination exercises It has a significant effect on balance components, bilateral coordination, upper limb coordination, response speed, motor vision control, and upper limb speed and agility. Also, performing a course of bilateral coordination exercises has no significant effect on the components of running speed, agility and strength.

    Conclusion: performing bilateral coordination exercises can have a significant effect on improving and improving motor skills of children with developmental coordination disorder.

    Key words: bilateral coordination exercises, developmental coordination disorder, motor skills, DCD, bilateral coordination